computer gestuurde graveermachine

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Marloes, je schrijft: "tot een breedte van 80cm zeker". Bedoel je lengte? (dus de langste zijde is 80cm?)
Want anders wordt het nog wel duurder...

Verder ben ik het eens met rjmulder: als je die machine (vrijwel) iedere dag gaat gebruiken zou ik écht niet teveel gaan besparen.
Iedere dag werken met een portaalfrees vind ik persoonlijk geen "hobby" meer, en dus mag het ook wat meer geld kosten.
Je komt jezelf anders vrij snel tegen ben ik bang... "had ik maar iets meer uitgegeven, dan was het nu VEEL sneller klaar geweest", nog maar niet te spreken over de kwaliteit van het eindproduct, het onderhoud/slijtage van de machine, etc...

Zelfs zo'n StepCraft (+/- € 1500,- met een "werkbereik" van 84cm X 60cm) is niet geschikt om dagelijks uren achter elkaar te laten maken!



Uren achter elkaar draaien is een groot woord (denk ik?)
Maar misschien dat ik er 5 - 10 stukken per dag mee ga maken, is dat dan veel voor zo een apparaat?

De stukken hout die erdoorheen gaan zijn inderdaad over de langste zijde 84cm.
Maar de te gravures zijn veel kleiner dan dat, max 10x10cm.
Maar het is wel van belang dat er grote stukken hout onder gelegd kunnen worden.

€ 2000 is echt het max wat ik eraan uit kan geven maar volgens jou kan ik dus beter even doorsparen?
 

jieter

Nieuw lid
10 nov 2015
2
0
De stukken hout die erdoorheen gaan zijn inderdaad over de langste zijde 84cm.
Maar de te gravures zijn veel kleiner dan dat, max 10x10cm.
Maar het is wel van belang dat er grote stukken hout onder gelegd kunnen worden.
Bepalende maten bij dit soort machines zijn: breedte van het portaal, en de beschikbare hoogte onder het portaal. Onder mijn 3040 kan best een plank van 2m lang liggen, als hij maar niet breder is dan 30cm en het te bewerken gebied niet groter is dan 30x40cm.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Het heet een portaalfrees (meestal) om de reden dat je lange stukken kan doorvoeren, dus een plank van 2 meter kan er ook onder als je maar een klein stukje wilt gebruiken. Maar een deur zal vaak niet passen. Wat denk ik zou helpen is dat je een voorbeeld laat zien (grootste) van wat je maakt en wat je wilt. Dus je moet even bepalen wat je maten zijn van je werkstukken. (overigens kan je ook eerst frezen in een plank en dan met die plank een kast maken.) dus met slim plannen kan er heel veel. Met Multiplex ligt dat weer net wat anders.

10x10 frezen is als het goed is zo klaar (minuten.) Dus dat zal op die 'goedkopere' modellen prima kunnen.

Gezien veel onzekerheid zou ik dus juist wel voor een goedkoop model gaan en die upgraden als het niet afdoende is. Dan wel door hem te verbeteren dan wel door hem te verkopen en een betere te kopen. Pas na een tijdje weet je vaak echt wat je ermee doet/kan/wil en dan kan je altijd nog 1 kopen die precies bij je behoeftes past

Welke je moet kiezen, Xcarve, Stepcraft, 3040 chinees, 6040 chinees, daarvoor kan jij alleen de keuze maken door ze te zien, te testen, afstrepen op basis van eisen, youtube etc.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Uren achter elkaar draaien is een groot woord (denk ik?)
Maar misschien dat ik er 5 - 10 stukken per dag mee ga maken, is dat dan veel voor zo een apparaat?

Tja, dat is moeilijk in te schatten.
Het ligt natuurlijk vooral aan het formaat (+ uiteraard de aantallen) van hetgeen gefreesd moet worden.
Ook denk ik dat je je niet moet vergissen in het "voorbereidend" werk (iedere keer).

En het is niet voor niets dat de duurdere machines wel 3x (of zelfs nog meer) zo snel zijn dan een "instapmodel".
Op de duurdere/prof. machines zitten grotere stappenmoteren waardoor ze véél sterker en sneller zijn.
Je hebt (steeds) te maken met accelereren, afremmen, etc... dat kost allemaal meer tijd bij een simpele machine.

De stukken hout die erdoorheen gaan zijn inderdaad over de langste zijde 84cm.
Maar de te gravures zijn veel kleiner dan dat, max 10x10cm.
Maar het is wel van belang dat er grote stukken hout onder gelegd kunnen worden.

Dat is eigenlijk ontzettend jammer he... In principe zoek je maar een kleine machine, maar omdat je werkstukken zelf groter zijn kun je niet anders dan een grotere kopen.
Dan gaat het vanzelf duur worden. Dingen gaan eenmaal doorhangen. Dus dikkere profielen, geleiders, etc... nodig, en daardoor weer duurdere hardware.
Alles heeft met elkaar te maken.

€ 2000 is echt het max wat ik eraan uit kan geven maar volgens jou kan ik dus beter even doorsparen?

Het feit dat je het zelf nog niet over aluminium hebt gehad is hier een groot voordeel: je hoeft niet tot in het extreme te gaan wat hardware betreft.
Maar omdat je toch wel redelijk wat van plan bent (je gebruikt het woord "dagelijks" ;)) zou ik gewoon niet té veel op je geld letten.

Ik zou in dit geval niet voor die StepCraft gaan (laat staan een of andere goedkope Chinees), dus wat dát berteft: ja, ik zou nog even doorsparen!

Ander idee: kun je niets verzinnen dat je wél genoeg hebt aan een werkbereik van 30x40cm ofzo? Dat je bijvoorbeeld erna je "logo" erop maakt?
Dat zou al een hoop problemen de wereld uit helpen, toch?!

[edit]

Wat Richardoe zegt is natuurlijk ook een idee: eerst een "goedkope" nemen, en erna -als je weet wat je écht wilt- upgraden.
Maar dan stap je er ook op een totaal andere manier in. Je weet dat het apparaat niet jaren lang iedere dag hoeft te werken.

Wat betreft de breedte van je werkstuk: als dat inderdaad nooit heel breed is, dan is dat ook weer een voordeel c.q. kom je uit met een kleinere machine.
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb al verschillende cnc machines zelf gebouw, en spreek uit ervaring als ik zeg dat je voor een 2000
euro best wel een machine kunt bouwen.
Op korte termijn ga ik samen met een vriend van mij een prototype bouwen van een cnc portaal frees machine.
het is de bedoeling dat wij een betrouwbare goed werkende machine produceren voor een kostprijs van tussen de 400 en 500 euro.
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Even een verduidelijking van wat ik maak.
Ik maak foto's op hout, de grootste die ik maak is 70x115cm.

Het idee is om op de achterzijde van de producten een logo te kunnen maken, daar heb ik dus de frees voor nodig.
Tevens wil ik ook namen e.d. gaan graveren op de producten, en ook mijn assortiment daarin gaan uitbreiden.

Ik verkoop leuk, maar het is ook weer niet zo dat ik hier dagelijks uren mee bezig ben.

Ik ben zelf helemaal niet thuis in het technische gedeelte wat betreft de machine die ik nu zoek.
Ik kan prima over weg met mijn andere gereedschap dus verwacht dat dat helemaal goed komt.

Ik heb nu wel wat meer inzicht in waar ik op moet letten, en wat voor mogelijkheden er voor mij zijn.
Ik ga me hier eens goed in verdiepen, voordat ik weer een miskoop doe.
Wat ik sowieso belangrijk vind is dat er een helpdeks achter zit, waar ik met vragen terecht kan, dus iets uit China zal het niet snel worden.

Super bedankt al voor alle tips!!
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Wellicht heb je ook nog een andere optie, je zou eens kunnen kijken of je (in het begin) niet een samenwerkings verband aan kan gaan met iemand. Er is vast iemand in jouw buurt met een CNC die daar wellicht wel oren naar heeft. Geeft jou de tijd om te kijken wat goed verkoopt, wat mensen willen, ervaring op te doen. Daarvoor kan je wellicht beter even op cnczone.nl vragen als je dat wilt.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Even een reactie die niet gehinderd wordt door enigeen vorm van kennis: als de frees diep genoeg komt kan je toch ook een klein portaalfreesje op het werkstuk zetten? Je hebt het over stukjes van 10 bij 10cm. Zonde om daarvoor een groot apparaat aan te schaffen. Vergt misschien wat aanpassingen maar lijkt me de moeite waard
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Hoi Marloes, mag ik vragen waarmee je die foto's op hout zo super strak krijgt? Zien er erg netjes en leuk uit!
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Even een reactie die niet gehinderd wordt door enigeen vorm van kennis: als de frees diep genoeg komt kan je toch ook een klein portaalfreesje op het werkstuk zetten? Je hebt het over stukjes van 10 bij 10cm. Zonde om daarvoor een groot apparaat aan te schaffen. Vergt misschien wat aanpassingen maar lijkt me de moeite waard

Dat is iets wat ik mijn man even voor ga leggen! Wellicht is dat inderdaad een goede optie. Thnx!
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Hoi Marloes, mag ik vragen waarmee je die foto's op hout zo super strak krijgt? Zien er erg netjes en leuk uit!

Ik verlijm ze op het hout, das alles eigenlijk.
Heeft lang geduurd voordat ik het netjes had, dus het is echt oefenen, oefenen en oefenen..
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Maar waar print je ze dan op? Gewoon papier? en waarmee verlijm je ze?
Sorry voor heel die vragen, maar lijkt me leuk om dat zelf eens te doen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zo te zien is het op papier geprint ja (misschien iets van fotopapier om het mooier te krijgen?)
En dan gewone Pritt of behanglijm ofzo gebruiken om de foto erop te lijmen? Tenminste, dat zou ik als eerste proberen als ik dit zou gaan doen :D
Even de reactie van Marloes afwachten, dan weten we het zeker :p

Grtz,

Atmoz
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Zo te zien is het op papier geprint ja (misschien iets van fotopapier om het mooier te krijgen?)
En dan gewone Pritt of behanglijm ofzo gebruiken om de foto erop te lijmen? Tenminste, dat zou ik als eerste proberen als ik dit zou gaan doen :D
Even de reactie van Marloes afwachten, dan weten we het zeker :p

Grtz,

Atmoz

Ik laat het printen op stevig karton, en dan lijm ik ze op het hout, en pers ik ze zodat het luchtdicht op kan drogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.