computer gestuurde graveermachine

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Goede middag allemaal,

Ik ben hier naar toe verwezen omdat ik een nogal specifieke vraag heb, en jullie mij wellicht kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een computer gestuurde freesmachine, om logo's en letters op hout te frezen.


De logo's en letters zelf hoeven niet zo heel erg groot te worden. Misschien maximaal 10x10cm maar ik zou wel wat grotere stukken hout ermee verwerken.


Het gaat om onbehandeld hout, multiplex, vuren en stijgerhout.


Is er een product dat jullie hiervoor kunnen aanraden?
Het moet wel in de garage passen, dus een grote industrieel CNC freesbank gaat niet passen.

Ik kom er zelf niet meer uit, dus ik hoop dat hier iemand mij de goede weg op kan helpen.

Alvast heel erg bedankt!!
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Hallo Marloes, is dit om zelf voortdurend te doen of gaat het om enkele projecten?
Anders zou je een FabLab kunnen proberen bij je in de buurt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je zou graag zelf 1 kopen? Je mag voor een kleintje toch al snel 3000 tot 5000 euro rekenen. Beneden dat bedrag heb je denk ik maar bedenkelijke kwaliteit zoals deze bijvoorbeeld:
http://tinyurl.com/zhm9cre
Ik zou eens rondhoren of er geen fablab (ook wel makerspace genoemd) in je buurt is. Daar kunnen ze je vast wel verder helpen.
Zelf bouwen is ook een optie, als je er veel tijd en moeite wil insteken. Op het internet vind je veel instructies voor zelfbouw, meestal met een dremel als frees.
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Het is echt iets om zelf te blijven doen.
Ik vind het niet erg om te investeren maar ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Ik maak zelf fotoproducten op hout (al sinds 2012) maar wil graag een logo erop gaan verwerken.
Om het uit te besteden kost mij en veel tijd, en uiteindelijk ook geld.
Het liefste ben ik van niemand afhankelijk namelijk.

Ik heb al eens over een brandmerkstempel gedacht maar dat is toch net niet wat ik zoek.. Ik ga eens rondkijken voor sowieso een FabLab in de buurt.
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
De prijs van de Laser Engraving Machine varieert. Nu is het € 58, het is ook al boven de € 60 geweest. Maar al met al niet zo duur.
[h=1][/h]
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Ik denk dat de step craft machine nog het meest in de buurt komt bij wat ik zoek.
Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik denk dat de step craft machine nog het meest in de buurt komt bij wat ik zoek.
Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee?

Ik heb geen gebruikerservaring, maar heb me er wel een beetje in verdiept + telefonisch contact gehad met een leverancier.

Voor hout schijnt het wel een aardige machine te zijn, maar gezien de prijs moet je niet het allerbeste verwachten.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de "loopwagens", dan zie je dat dat niet veel voorstelt c.q. er zijn (vele) betere methodes.

Mocht je ooit aluminium willen gaan frezen, dan kun je beter naar een andere machine gaan kijken.
Maargoed, dat moet je natuurlijk even voor jezelf nagaan. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van een machine die naast hout en plexiglas ook aluminium kan bewerken.
En omdat de ruimte maar één keer besteed kan worden.... :p

Grtz,

Atmoz

[edit]

Ohja, en ook niet geheel onbelangrijk: check met welke software je wilt gaan werken, niet alle machines (ook die StepCraft niet) kunnen "standaard" met alles overweg.
Daar zijn workarounds voor, maar als je bijvoorbeeld niet weet wat een Arduino is, dan zou ik dat ook even links laten liggen...
 
Laatst bewerkt:

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Ik heb geen gebruikerservaring, maar heb me er wel een beetje in verdiept + telefonisch contact gehad met een leverancier.

Voor hout schijnt het wel een aardige machine te zijn, maar gezien de prijs moet je niet het allerbeste verwachten.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de "loopwagens", dan zie je dat dat niet veel voorstelt c.q. er zijn (vele) betere methodes.

Mocht je ooit aluminium willen gaan frezen, dan kun je beter naar een andere machine gaan kijken.
Maargoed, dat moet je natuurlijk even voor jezelf nagaan. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van een machine die naast hout en plexiglas ook aluminium kan bewerken.
En omdat de ruimte maar één keer besteed kan worden.... :p

Grtz,

Atmoz

[edit]

Ohja, en ook niet geheel onbelangrijk: check met welke software je wilt gaan werken, niet alle machines (ook die StepCraft niet) kunnen "standaard" met alles overweg.
Daar zijn workarounds voor, maar als je bijvoorbeeld niet weet wat een Arduino is, dan zou ik dat ook even links laten liggen...

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar vond het al een behoorlijke prijs.

Ik wil voornamelijk hout gaan bewerken (logo's frezen in mijn producten) en het spreekt me aan dat je er meerdere materialen mee kunt bewerken mocht je dat willen.

De software was ik inderdaad benieuwd naar, welke bestanden ik erin kan uploaden om te frezen e.d. Vandaar dat ik iemand zocht die er dan ervaring mee heeft. Ik heb geen idee wat een Arduino is namelijk!

Maar je geeft aan dat er beter methodes zijn, wat zou jij dan aan kunnen raden? Het is voornamelijk erg fijn werk dat ik ermee wil doen, maar vind het ook leuk om er meerdere dingen mee te kunnen om af en toe lekker mee uit te proberen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, maar vond het al een behoorlijke prijs.

Ik heb er (helaas) ook (nog? :p) geen ervaring mee, maar ben er wel altijd zeer gecharmeerd van geweest. Dus heb wel al wat uurtjes onderzoek/reviews bekijken etc... erop zitten.

Ik wil voornamelijk hout gaan bewerken (logo's frezen in mijn producten) en het spreekt me aan dat je er meerdere materialen mee kunt bewerken mocht je dat willen.

Hout moet inderdaad altijd wel lukken. Plexiglas ook, maar dan is een scherp (nieuw?!) freesje wel raadzaam.

De software was ik inderdaad benieuwd naar, welke bestanden ik erin kan uploaden om te frezen e.d. Vandaar dat ik iemand zocht die er dan ervaring mee heeft. Ik heb geen idee wat een Arduino is namelijk!

Daar kan ik je dus niet echt mee helpen omdat ik er ook nog niet veel vanaf weet.
Wel weet ik dat je vanuit een (3D) tekening/bestand (PDF, DXF, STL, OBJ, etc...) naar G-code moet zien te gaan. Dit wordt dan ingeladen in Mach3 of Eding.

Maar je geeft aan dat er beter methodes zijn, wat zou jij dan aan kunnen raden?

Je gaf eerder aan dat je die StepCraft al aan de prijs vond... die betere methodes zijn nog (veel) duurder.
Het heeft te maken met geleiding en hoe mooi de machine zich "voortbeweegt" (met zo min mogelijk speling etc...)

Maargoed, voor hout spelen die "problemen" wat minder omdat het nooit zo (super) nauw komt. Daar boeit het niet of je nu 0.1 of 0.3mm toleranties hebt. Tenminste, daar ga ik even van uit!

Het is voornamelijk erg fijn werk dat ik ermee wil doen, maar vind het ook leuk om er meerdere dingen mee te kunnen om af en toe lekker mee uit te proberen.

Tja, wat is "erg fijn" in de houtwereld he. Ik vind hout sowieso "erg fijn" om mee te werken, maar das wat anders :p
Alle gekheid op een stokje: Ik neem aan dat je met fijn werk kleine logotjes, figuurtjes of teksten bedoeld? Dat zal met zo'n StepCraft wel te doen zijn.
Anders ook even wat rondbellen ofzo?

Veel succes in ieder geval! Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Gr,

Atmoz
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Stepcraft heeft een "thuis CNC": https://www.stepcraft-systems.com
Inventables heeft de x-carve: https://www.inventables.com/technologies/x-carve

Beide ergens rond de 1000,- dacht ik.

Goedkoopst is in principe inderdaad naar een makerspace/fablab te gaan of eens vragen op het forum met een CNC die in de buurt woont die je zou kunnen helpen.

Het zou uiteindelijk gaan om dagelijks gebruik, of in ieder geval meerdere keer per week. Om dan elke keer naar een makerspace te rijden gaat een hoop tijd kosten. Maar om het een keer te proberen is het wel een goed idee!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als je elke dag of meerdere keren per week zoiets nodig bent zou ik niet bezuinigen op goed gereedschap.

Zelf heb ik ook totaal geen ervaring met dit soort machines maar ben er al wel een hele tijd naar aan het kijken de laatste tijd ook weer wat meer.
Ik zat er aan te denken om er zelf 1 te maken maar daar komt eigenlijk best nog wel wat bij kijken. Zelf ga denk ik toch voor 1 van eBay en dan het model 3040, die dingen zijn niet super duur al is het natuurlijk nog wel veel geld, voor mij is het puur voor de hobby en ga er geen duizenden euro's aan uitgeven.
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Hallo Marloes, het is heel lastig beantwoorden. In welke omgeving woon je? wellicht is er iemand met een CNC die je eea kan laten zien/vertellen.

Je hebt het over hout, kleine logo's en ik krijg de indruk dat het niet super nauwkeurig hoeft. Dan zijn alle eerdere genoemde oplossingen op zich prima. voor nauwkeurig aluminium bewerken heb je het over een heel andere klasse en zou ik je niet adviseren als je daar niet eens plannen voor hebt. Immers je kan altijd weer verkopen en upgraden.

Ik zou als ik jou was even rond kijken op cnczone.nl (daar zit aardig wat CNC kennis bij elkaar.) Een Chinese frees kan ook prima werken afhankelijk van je eisen (staat er daar ook nog 1 van te koop, daar kan je eens langsgaan en het bekijken), een deel ligt eraan hoe je ermee werkt en wat je ermee bewerkt. Overigens vind ik de houtsoorten met lange vezels (steigerhout) niet heel leuk frezen, wordt minder strak dan wat harder hout (eiken ofzo).

Belangrijkste wat je moet weten voor een goed advies:
-Welke maten wil je kunnen frezen (hoe groter, hoe meer eisen aan de frees ivm doorzakken van onderdelen)
-Welk materiaal wil je frezen
-Is nauwkeurigheid een eis? (dan heb ik het over tienden van mm of kleiner)
-Is snelheid een eis?
-Budget

In basis is er software om alles om te kunnen zetten. Het is goed te doen om een willekeurig plaatje (JPG) over te zetten naar een Vector file. Die vector file wordt omgezet naar machinecode voor de machine.
PS en pas op met software, dat kan heel snel heel veel geld kosten.

Ik heb zelf een zware CNC staan (ook voor aluminium en erg nauwkeurig) maar dat lijkt me voor jouw plannen nogal overkill en praat je inderdaad over een heel andere prijs.
 

jieter

Nieuw lid
10 nov 2015
2
0
Ik heb een aantal jaar een 3040 (zoiets als dit), mooi machientje maar uiteraard met beperkingen:
- Geloof niet te veel van de voorbeelden die ze er bij hebben staan. Het kan er misschien mee gemaakt worden, maar voordat je tot dat resultaat bent heb je heel wat minder mooie werkstukken gemaakt.
- Er is een computer met parallele poort nodig.
- Het komt met minimale documentatie (1 velletje A5-format), dus je moet zelf veel uitzoeken (configuratie, haalbare versnellingen, snelheden). Dat kost veel tijd, dus als je graag snel repeteerbaar resultaat wilt hebben is het de moeite waard om naar een iets duurdere machine te kijken met meer support (handleidingen, email/telefoon).
- Reken er op dat je dingen gaat slopen tijdens je leercurve: freesjes sowieso, maar ik heb door een programmeerfout een keer mijn spindle-as krom gekregen. Je hebt dan ook wel weer voor weinig in een nieuwe motor (€ 50-75), maar de machine staat wel een paar weken stil.
- Klemmen van je werkstuk is erg belangrijk en de 4 bijgeleverde 'kikkerplaten' zijn van matige kwaliteit.
- Als je V-graveringen (v-carve, F-engrave) wilt gaan maken is het erg belangrijk dat je werkstuk parallel met je freestafel is bevestigd.
- Machines komen zonder eindschakelaars op de assen. De printplaat die er bij zit kan meestal prima met de signalen van de schakelaars omgaan. Ik heb op de X en Y-as eindschakelaars zitten, een zeer waardevolle toevoeging.

Daarnaast heb ik nu een paar maanden een CNC-laser van aliexpress, als het uiterlijk van gelaserde graveringen past bij wat je wil, zou ik daar voor kiezen: er kan minder aan kapot, geeft minder stof en herrie, geen problemen met klemmen van je werkstuk.
 

MarloesvB

Nieuw lid
31 jan 2017
11
0
Ik woon vlakbij Dordrecht. Ik zou het liefste ook eens kijken hoe bijv. mijn logo er uit komt te zien op hout, wellicht is het helemaal niet wat ik voor ogen had.

Ik heb even op je website gekeken en dat ziet er mooi uit! Ook de machine die je hebt staan ziet er degelijk uit.

Ik zou tot een breedte van 80cm zeker willen kunnen verwerken.
voornamelijk multiplex en vuren hout (geen zacht hout zoals steigerhout dus)
nauwkeurigheid is niet specifiek een eis, als het er maar strak uit ziet
snelheid, is enigszins belangrijk. Als het goed gaat maak ik meerdere logo's op hout per dag.
Mijn budget ligt op dit moment op maximaal 2000 euro alles bij elkaar

Als ik met de software pdf, jpg, png en psd bestanden kan verwerken ben ik al tevreden.
In eerste instantie is dit wat ik er allemaal mee wil gaan doen, als ik later meer wil kan ik altijd nog switchen en deze set verkopen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Marloes, je schrijft: "tot een breedte van 80cm zeker". Bedoel je lengte? (dus de langste zijde is 80cm?)
Want anders wordt het nog wel duurder...

Verder ben ik het eens met rjmulder: als je die machine (vrijwel) iedere dag gaat gebruiken zou ik écht niet teveel gaan besparen.
Iedere dag werken met een portaalfrees vind ik persoonlijk geen "hobby" meer, en dus mag het ook wat meer geld kosten.
Je komt jezelf anders vrij snel tegen ben ik bang... "had ik maar iets meer uitgegeven, dan was het nu VEEL sneller klaar geweest", nog maar niet te spreken over de kwaliteit van het eindproduct, het onderhoud/slijtage van de machine, etc...

Zelfs zo'n StepCraft (+/- € 1500,- met een "werkbereik" van 84cm X 60cm) is niet geschikt om dagelijks uren achter elkaar te laten maken!


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.