Plataan voor gitaarnek

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Beste houtliefhebbers,

Ik sta op het punt een voorraad plataan aan te schaffen voor de bouw van een aantal gitaren. Nu twijfel ik over de stabiliteit en sterkte van plataan. Hebben jullie ervaring met deze houtsoort in slanke constructies waar flink wat spanning op komt te staan?

Hieronder wat plaatjes van het betreffende hout:











bilder uploaden
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Geen idee of het daarvoor geschikt is. Het is echter wel erg geschikt om zij- en achterkanten van te maken, laat zich redelijk makkelijk buigen. Grizzly van dit forum heeft dit voor 1 van zijn klassieke gitaren gebruikt. Hij is al wel een tijdje niet online geweest, maar hij kan je vast wel wat meer vertellen over plataan en de sterkte daarvan. Het is nogal een houtfreak(kenner). Wellicht reageert hij op een PB

En anders zijn een paar carbonstaven of een laminering met een ander, zeer stabiel hout wel mogelijk, toch? Als het maar boing boing doet als het in elkaar zit, is het goed lijkt mij? :p. Sterkte zal daarmee geen probleem zijn, stabiliteit is een ander verhaal..
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb geen verstand van gitaar bouwen, maar het lijkt mij dat je daar foutvrij hout voor gebruikt.
Dat plataan is dat niet en erg grillig. Lijkt mij niet stabiel.
Probeer stukken te vinden waarbij de nerf recht loopt en geen draaiingen en noesten en scheuren.
Dat lijkt wel hout van takken. Zoek naar stamhout.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik kan me voorstellen dat kwartiers plataan, wat een prachtige tekening heeft, de moeite waard is als nek.
Je ziet dat patroon in de plank linksonder in de foto.

Maar deze planken zijn wel erg warrig en de grijze vlekken duiden er op dat het hout al enige tijd gelegen heeft voor het gedroogd werd. Duidelijk geen A keus hout, vind ik.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
][/QUOTE]

Plataan is geschikt om een body van te maken. Voor een hals zal het op den duur niet geschikt zijn. Ik heb er ooit eens een hals voor een tele (tja wat anders...)voor gemaakt en die was snel krom. Ik zou voor de hals een andere houtsoort gebruiken, esdoorn (maple) of mahonie of een combinatie van diverse hardhout soorten. Voor een body is het mooi hout en als je het inkleurt krijg je mooie motieven. Daarna afwerken met blanke(cellulose)lak...

Fred
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Deze planken lijken met niet bepaald geschikt vanwege de golvende nerf, en de delen die ik zelf heb (gehad) zijn relatief wat aan de zachte kant - verondersteld dat het hier om platanus spp. gaat. Engelstalig heb je ook 'Plane', acer pseudoplatanus, wat een esdoornsoort is, en prima geschikt.

Voor bodies (solidbody) en zij/achterbladen (die licht gebogen plank links op de derde foto) zou het prima kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.