Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Wat is de beste manier om eiken plkn op multipl te lijmen

Hallo,

Ik wil ik tafel gaan maken door eiken planken te verlijmen op een plaat multiplex (met PVA lijm, witte). Ik denk dit te gaan doen door de planken stuk voor stuk mbv lijmtangen te verlijmen. Te beginnen met de middelste plank en daarna naar buiten te werken. Zou het soms een idee zijn om ipv lijmtangen de planken vast te tackeren (zoals ze bij parket leggen doen), gaat een stuk sneller dan elke keer te moeten wachten tot de lijm droog is. Alle tips zijn welkom.

Athanor
    Guest

Re: Wat is de beste manier om eiken plkn op multipl te lijmen

Naar mijn bescheiden mening heb je nu een recept in handen voor een blad dat krom zal gaan staan. Wil je dat verminderen dan zul je de multiplexplaat aan beide zijden met een even dikke laag hout moeten beplakken. De kern van het probleem is dat het eikenhout reageert op de vochtigheidsverschillen en krimpt of uitzet. Het multiplex zal dat nagenoeg niet doen. Hoe dikker het eikenhout hoe groter de kans op problemen.

Heb je daar aan gedacht?

Fons

Fons,

Daar heb ik eerlijk gezegd niet aan gedacht. Er komt ook nog een rand onder het blad van een centimeter of 5 dik. Zou dit het krom trekken niet tegen gaan? Of is eiken sterker?

Athanor
    Guest

Eiken is dan zeker sterker

Als je de oplossing van een dunne laag eiken aan beide kanten kiest, zou je naar mijn idee niet dikker moeten gaan dan ongeveer 5 mm.

Maar misschien dat er andere deelnemers zijn die echt ervaring met dergelijke oplossingen hebben. Ik weet wel dat er verschillende keren topics over tafelbladen en de daarbijkomende problemen zijn geweest. Dus even grasduinen in de geschiedenis helpt je mogelijk ook wat verder.

Succes!
    Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pjerdulac
    Hallo,

Ik wil ik tafel gaan maken door eiken planken te verlijmen op een plaat multiplex.
    Waarom wil je dat? Wat is de dikte van die planken?
    Met die info begrijp ik je drijfveren beter.

Kan uit ervaring ops: ops: vertellen dat 18mm multiplex, aan 1 kant voorzien van met pva verlijmde eiken delen van 10mm dik, zo krom als een hoepel gaat staan.
    Tjeerd stelt de goede vraag. Is het eiken niet dik genoeg om het als blad te verlijmen??

jaap

Je zou als alternatief het multiplex van eiken fineer kunnen (laten) voorzien(uiteraard weer aan 2 kanten), met massieve 'herlijsten' op de zijkanten.

ik snap ook niet waarvoor je dit wil doen, als je je het wilt doen om het blad massiever te maken zet dan gewoon rondom in verstek mooie eiken latten.

Oeps,

Als gevorderd beginner geen rekening gehouden met het werken van hout. Blij dat ik de vraag gepost heb. Stel je voor dat ik aan het lijmen was geslagen. De tafel vol trots had afgeleverd bij de buurvrouw (waar ik de tafel voor maak). En na een week of wat een verdrietige buurvrouw aan de deur en even later een gedesillusioneerde Pjerdulac (Peter van der Meer). Bedankt voor jullie tips en adviezen. De vraag is hoe nu verder, eerst maar even wat extra info:

Van de buurvrouw heb ik een opdracht gekregen om een tafel te maken. Van de tafel die ik wil gaan maken heb ik wat plaatjes bijgevoegd. Deze versie is gemaakt in teak. Zij wil hem in eiken white wash uitvoering, hout met geen knoesten. IK dacht zelf het blad zo te maken dat je kan zien dat het blad is opgebouwd uit een dikke laag eiken (18 mm) en niet slechts een paar mm zoals bij de teak uitvoering. Niet stil gestaan bij het feit dat je de multiplex an twee zijden moet beplakken. Terwijl als je gaat zoeken op het internet kun je zelfs het bouwproces vinden zie http://duniadeco.com/media/uploads/pdf/Lekk.pdf. Daar zie je dus dat ze een kern aan beide zijden beplakken met teak. En dus niet aan een zijde zoals ik van plan WAS.

Maar hoe nu verder, het hout heb ik al gekocht; planken eiken van 18 mm dik en een plaat multiplex. Zelf is de gedachte nu de houtleverancier te bellen en te vragen of hij de planken door midden kan zagen, dus in plakken van ~8 mm ( is dit ook schulpen?). Om vervolgens het multiplex aan twee zijden te beplakken. Andere optie zou kunnen zijn om een plaat multiplex te laten fineren met wat dikker fineer dan normaal wordt gebruikt, 1.2 mm ipv 0.6 die normaliter wordt gebruikt.

Zijn er behalve deze twee opties nog andere en welke zou de beste zijn?

Attached files

Zo snel weet ik geen oplossing voor je probleem. Maar je hebt te maken met twee problemen. Je moet de multiplexplaat aan twee zijden beplakken, en je zit met het werken van het hout, in tegenstelling tot het multiplex. Die tweede is zelfs het grootste probleem. Stel je maar eens voor dat je eiken planken in de breedte 3 mm krimpen terwijl die multiplexplaat dezelfde maten houdt. De krachten zijn enorm en de boel gaat dus scheuren.

Daarom heeft men ooit het fineer principe uitgevonden, zodat je dure houtsoorten op een goedkope basis kunt verlijmen. Het principe is hier dat het fineer zo dun is dat het haast geen krachten meer op kan bouwen, en dat de boel dus heel blijft. Maximaal zo'n 3mm dik kan je als uitgangspunt nemen.

Je moet dus een keuze maken, of je bouwt iets met massief hout, of je gaat fineren. Het model dat je na wilt bouwen vind ik nu echt iets dat het mooist wordt met massief hout. En mooi eiken is nu ook weer niet zo duur dat dat een belemmering hoeft te zijn.

Dus de oplossing die ik zie ik het gekochte materiaal in je schap leggen voor een volgend project en nieuw eiken te kopen voor een massieve uitvoering van het blad.

Forum Rechten