Opknappen INCA vlak vandiktebank tips gevraagd.

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Na wat andere klussen toch dit project even helemaal afgemaakt.
Zoals ik eerder beschreef gaf de machine toch best wel wat "snipe" (0,25mm) voor en achter bij vandikte schaven. De vandikte tafel wiebelde ook wat betekende dat twee draadeinden diagonaal iets hoger/lager afgesteld waren waardoor bij het aangrijpen van het hout door de doorvoerassen de vandiktetafel begon te wippen. Deze draadeinden wilde ik zo gelijk als mogelijk afstellen.
Hiervoor heb ik wat metingen en berekeningen gedaan(Spoed schroefdraad / aantal tanden ed.)Uit eindelijk was het aardig snel gepiept. Helaas nog wel iets zichtbare snipe (0.1mm) over een lengte van 5cm maar dat is vermoedelijk niet weg te krijgen. Er blijft bij de bevestiging van de tafel wat speling zitten wat er niet uit te krijgen is.
Ook heb ik even een duidelijke foto gemaakt ik de tandwielen heb aangesloten voor de doorvoerassen, een filmpje hiervan krijg ik helaas niet geplaatst. Ook is de afzuigkap te zien die bovenop te plaasten is of geklemt kan worden tussen de vandiktetafel bij het vlakken. Doorvoerbuis is 50mm, groot zat voor de kleine spanen van dit apparaat.
 

Bijlagen

  • IMG_1252.jpg
    IMG_1252.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 303
  • IMG_1253.jpg
    IMG_1253.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 307
  • IMG_1261.jpg
    IMG_1261.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 309
  • IMG_1274.jpg
    IMG_1274.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 308
  • IMG_1275.jpg
    IMG_1275.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 312
  • IMG_1273.jpg
    IMG_1273.jpg
    63 KB · Weergaven: 309

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig gedaan ArjenH, het is een juweeltje geworden.
Jammer dat je de snipe er niet helemaal uit krijgt, ik begrijp uit eerdere verhalen dat dit meestal gebeurt als het hout iets wipt bij het in en uit gaan bij de messen.
Kun je misschien ervoor en erachter iets plaatsten zodat het hout er mooi horizontaal in en uitgaat?
En als het hout kort is meerdere achter elkaar doorvoeren.
Mvg, :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Prachtig Arjen. Hier kan je weer jaren mee vooruit.

De spaanafzuiger ziet er ook goed uit, Ik heb hetzelfde principe gemaakt, die ook met een lijmklem aan de geleider vast zit. Alleen die van jou is een stuk gestroomlijnder.
Ik vraag me alleen af wat voor afzuiger je erop hebt? Als dit een kleinere stofzuiger is, dan heb je denk ik niet genoeg vermogen om alle spanen snel genoeg af te kunnen voeren. En je bak is erg snel vol, waardoor je vaak moet legen. Er komen nogal wat spanen vrij, als je een stuk hout van 20/25 cm breed een paar mm dunner maakt.

Ik heb er zelf een 100mm buis opzitten met een grote afzuiger, en het verbaast me elke keer weer, hoe snel de zak dan vol is.

Heb je de tandwielen en kettingen ook nog gesmeerd met iets?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat ziet er goed uit en ben ook wel benieuwd naar het soort afzuiging wat je gebruikt, als dit goed gaat met een stofzuiger met cycloon met een "grote" bak er onder dan ga ik ook niet verder kijken naar een grote afzuiging. Dat zou me geld schelen maar veel belangrijker ruimte ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
@Spaander, ik denk ook dat voor, achter of tegelijkertijd een afvalstuk mee schaven de enige oplossing is voor de snipe.

Als afzuiger gebruik ik een cycloon met een redelijke grote opvangbak. Daaraan zit een zelfgebouwde afzuiger van een oude 3000 watt stofzuiger(toen het nog meer dan 1000 watt mocht zijn). Het geheel neemt erg weinig ruimte in. Volgende week zal ik een paar fotos posten.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Mooi opgeknapt! Ik heb deze week ook een Inca vlak- vandiktebank gekocht. Die heeft wat aandacht nodig, dus dit topic komt heel goed van pas.
 

Marty.v

Nieuw lid
9 mrt 2017
7
0
Heel interessant topic en prachtig om te zien hoe je de machine terug in zijn glorie hersteld hebt! Welke elektromotor heb je eigenlijk gebruikt voor de aandrijving van de vandiktebank? Ik probeer wat wijzer te geraken op de Inca groep van Yahoo maar zie het bos door de bomen niet meer en kwam deze thread tegen. Kan jij die van jou eigenlijk regelen in snelheid?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.