Inca zaagtafel smeren?

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Ik heb het allemaal eens laten bezinken en ben nog eens opnieuw mijn braampjes weg gaan schuren met p600 en staalwol. Wederom ontstonden er braampjes. *zucht* *zucht*

Ik heb toen nog een avondje met een makker een kratje pils gedronken rond de inca. Bekijkend wat het beste idee was. Hij kwam uit met een heel dun koperplaatje dat minder frictie zou opleveren. Ook nog gedacht over dat heel dunne kopervloeipapier, maar dat leek me ook maar niks en een hoop werk.

Nouja, bij nuchterheid weer verder gedacht en zitten bedenken wie de meeste inca's en ellende zou zien. of gezien zou hebben. Doebeli.ch! Dus Roland Gloor gevraagd of hij iets wist over dit probleem.

Hij raadt aan om met een kwastje wat vet aan te brengen (dat zal wel dat ouderwetse witte vet (is dat niet lagervet???????)) en de stelschroef in te sprayen met WD40. En ook wees hij erop om de klemhendel niet te strak aan te draaien.

ik denk ik meld het maar even voor de Incafielen onder ons ;) Copaslip is anti corrosie, maar gewoon vet jongens? Wat begrijpen de machinejongens daaronder?

groetjes!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik had een zelfde soort probleempje met de slede van mijn metaaldraaibank hulpstuk. Deze heel dun ingesmeerd met normaal lagervet (ingesmeerd met de vingers en daarna uitgewreven met een poets lap) en het probleem was verholpen.

Baat het niet dan schaad het niet. Wil je het vet weer verwijderen dan is remmenreiniger de uitkomst. (2,95 bij de action🙂)

Groeten,
Patrick
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Hoi,
Ik heb net een mooie Inca gekocht en ben ook bezig alles uit elkaar te halen om het schoon te maken. Omdat de as niet helemaal lekker draait leek het me in ieder geval goed om ook dit gedeelte uit elkaar te halen en de lagers te vervangen. Maarrr... ik krijg de lagers niet los en heb in al mijn enthousiasme de lager een soort van kapot gemaakt. Hoe krijg ik dit los?
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Lagers haal je van een as met een poelietrekker.
Wat ook werkt is de as een nachtje in de vriezer en daarna het lager warmstoken.

Maar de boel zit nu nog vast in de behuizing. Hoe ik de eerst de as met lagers en al hieruit krijgen? Sorry, dit mechanische gebeuren ben ik helaas niet zo in thuis al moet ik zeggen dat het enorm makkelijk is de rest van de machine uit elkaar te halen!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat maakte ik niet op uit je verhaal. Lager kan je uit een behuizing tikken met een stuk buis of dopsleutel van de juiste diameter. Lager is toch al kapot? Een foto helpt
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Heb de as eruit, alleen nog 1 lager erop, die ik niet los krijg omdat het spietje er nog in zit! Foto’s komen zo!
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Hier de foto's voor 58978546_409649436538633_499538897349378048_n.jpg58686701_1263045183844402_6159772440143593472_n.jpg

en de situatie nu:
58462153_610743456070105_4769235932924608512_n.jpg59273952_299560794314021_7379661285283069952_n.jpg
de vraag is hoe ik de laatste lager eraf krijg. Een vriend die handiger is dan ik heeft het op whatsapp erover dat ik dat spietje moet los tikken, maar dit raakt wel al gauw wat gebutst van de tang.

Mijn verder vragen zijn natuurlijk waar ik het beste nieuwe lagers kan vinden en hoe ik die er weer op krijg. Verder nog tips om de roest van de as en schroefjes te krijgen? Heb voor de schroefjes even een koperborsteltje gehaald.
Ben benieuw of het allemaal gaat lukken en hoe de machine zal lopen als alles is schoongemaakt en de lagers en v-snaar vervangen zijn! :D
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Die spie kun je met een zijkniptang vast pakken vervolgens kantel je de tang en gebruik je hem als hefboom tegen de as om de spie eruit te halen
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Ik doe het erin meppen met een blok hout waar ik met de kolomboor een gaat voor de as heb gemaakt. Ik heb nog een halve universal staan mocht je nog onderdelen nodig hebben. Ook nog een helemaal complete met onderstel maar zonder motor. Helemaal schoongemaakt en voorzien van nieuwe lagers en vet. Komt binnenkort op marktplaats.
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Zo, de lagers zijn eraf, heb nieuwe besteld + nieuwe snaar. Nu ondertussen alles maar goed schoonmaken en nog een andere klus doen tot dat spul er is!
 

jaapaap

Nieuw lid
25 apr 2019
7
0
Ik doe het erin meppen met een blok hout waar ik met de kolomboor een gaat voor de as heb gemaakt. Ik heb nog een halve universal staan mocht je nog onderdelen nodig hebben. Ook nog een helemaal complete met onderstel maar zonder motor. Helemaal schoongemaakt en voorzien van nieuwe lagers en vet. Komt binnenkort op marktplaats.
Hoe lang zijn die rails waar de dwarsgeleider op zit? Want vind de major vrij klein en zou mooi zijn om langere rails te hebben en ook twee verbreders..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.