Inca zaagtafel smeren?

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Hallo,

ik ben momenteel bezig met de demontage van mijn inca zaagmachine, ik kom in sommige hoekjes van de zaag kleine beetjes vet tegen. o.a. in het hulsje dat om de stelschoef zit. Dit heb ik nu eruit gehaald, maar moet ik da terug smeren?

groetjes!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Bij de mijne is alles vetvrij, ik heb de Inca Major.
En dat hoort ook zo om aangekoekt zaagsel te voorkomen.
Je kunt de boel eerst goed met kruipolie inspuiten (geen WD40) om alles los te krijgen en daarna te ontvetten en droog in elkaar te zetten.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
mag ik de stelschroef etc, vliegroest vrijmaken met staalwol?

ook zijn de geleide stukken van de hoogteverstelling erg ruw. Dit wil ik nu gaan opschuren en daardoor vlakken, is hier nog iets waar ik op moet letten?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
WD40 kan gewoon gebruikt worden. Schroefdraad kan je goed schoonmaken met een koperborstel, dat is zachter dan metaal dus zal geen krassen achter laten. Na het gebruik van WD40 of olie maak ik het altijd schoon met remreiniger en een compressor.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Nu heb ik nieuwe lagers gekocht: SKF 6062- 2rsh: nu vind ik deze niet heel soepel lopen. Hoort dat zo? ik dacht altijd dat een lager eigenlijk de wrijving dusdanig verminderde ook, maar dat is niet? Hij hoeft niet oneindig blijven rond te draaien, maar een beetje is toch prettig. 1 van de oude die eruit komen (bijde skf) knarst een beetje bij nader inspectie. Maar loopt wel wat sneller/ losser!

Afijn. nu heb ik de ene lager weer om de as geslagen, maar die andere, hoe kan ik die weer het beste in het huis krijgen? stuk hout? of een rateldop?

groetjes!
 

tuoh

Oud hout
Dat stroeve hoort zo, de weerstand die je voelt komt van de rubber (stof)dichtingen, eens gemonteerd en belast gaan die lagers als een zonnetje draaien. Lagers in de zitting tikken gaat best met behulp van een passende ring op de buitenschaal.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Omdat je dan het hart van de lager eruit tikt. Die kan 't minst hebben. Pak een vel papier, span dat, en druk op 't midden ;)

Maar een passende ring, van 35 mm, een dopsleutel is niet geschikt? want anders heb ik geen ring, deze past al half, maar ik kan me niks anders bedenken
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ow snap :rolleyes:

Het gaat in dit geval natuurlijk om het plaatsen van het lager in de omkasting en niet van het lager op de as *facepalm*
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Omdat WD40 geen kruipend effect heeft om vastzittende delen los te maken. Henk Verhaar heeft hier op dit forum dit ooit een keer uitgebreid toegelicht.

Mmm. kan me niet herinneren dat beweerd te hebben. Wel dat het geen smeermiddel is. Het is geen ideale kruipolie, maar kan bij gebrek aan beter er wel voor gebruikt worden. Grootste nadeel van WD40 als kruipolie is de vluchtigheid. Ik zal eens kijken of ik het door jouw bedoelde statement nog terug kan vinden ;-)

Edit: ik denk dat Pieter refereert aan deze thread? http://www.woodworking.nl/showthread.php?17074-Inca-260-aangekocht-met-tlc/page3
 
Laatst bewerkt:

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Afijn jongens, volgende probleem, de hoogte verstelling glijdt niet goed / soepel langs het frame. Dus ik heb met korrel 200, 400, 600 lichtjes geschuurd en daarna staalwol geschuurd. Vervolgens gepast of het werkt, en soepel ging, dus op elkaar gelegd, en beetje druk gezet en op en neer geschoven. weer meer krassen en ook braampjes. Wat moet ik hier nou weer aan doen?! Iemand een slim idee? ;)IMG_5188.jpg IMG_5189.jpgIMG_5190.jpg

de foto's zijn ter illustratie voor de groeven op de glijdende delen
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Eerlijk gezegd zou ik daar gewoon wat copaslip vet op smeren, dat speciaal vet met koper erdoor, ongeacht of het dan misschien wat stof aantrekt, zoveel slechter dan ongesmeerd zal het niet zijn.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zag het advies om geen vet te gebruiken.
Als ik echter kijk bij mijn cirkelzaag (makita 2704) daar is behoorlijk gebruik gemaakt van de vetpot!:p
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Voor mij maakt het niet uit, ik vind een smeerloze machine een prima idee... Echter vraag ik mij af hoe het zit dat dat paneel niet glijdt over het frame van het machientje. En steeds blijft bramen... Schuur ik het niet genoeg op? Moet ik iets speciaals gebruiken om de braampjes te verwijderen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Stukje carbonpapier ertussen en delen op elkaar leggen en goed aandrukken. Als het goed is zie je dan aan de doordrukkant van het papier verkleuringen op het metaal. Dan kan je zien waar de delen elkaar (verkeerd) raken. Zonodig de delen een heel klein stukje verschuiven t.o.v. elkaar.

Vrij naar mijn tandarts, die zo altijd even checkt of een vulling goed aansluit op de tegenoverliggende kies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.