Kwartslaghoeken van een Arena

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De buitekant op vorm draaien volgens de mal.
Ik heb hierheel veel moeten controleren met de mal.
Het zag er simpel uit, maar het was het niet.
IMG_6688.jpgIMG_6690.jpgIMG_6687.jpg

Kleefband op de verstekken doen die voorzien zijn met papier zodanig dat ze niet los komen van elkaar tijdens het afnemen van de mdf-plateau.
IMG_6693.jpgIMG_6694.jpgIMG_6696.jpgIMG_6697.jpgIMG_6699.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Elke keer als ik dit soort werkstukken weer zie vraag ik mij af hoe Didier zijn boterhammen smeert. Kan mij niet voor stellen dat hij het gewoon doet met een laagje boter, heel gewoontjes er opgebracht met een mesje en een simpel belegje.

Als dat zo is heeft hij toch een onwijs saai leven. :rolleyes:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Alles eens op totaal elkaar presenteren.
IMG_6700.jpgIMG_6702.jpgIMG_6703.jpgIMG_6704.jpg

De lagen die hieronder in het rood aangeduid staan moeten nog verlijmd worden aan elkaar plus dan nog aan het volledige geheel.
Als dit gedaan is ben ik klaar om de vier delen van elkaar te halen.
Deze week komt de ontknoping er nog van.
IMG_6703a.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Elke keer als ik dit soort werkstukken weer zie vraag ik mij af hoe Didier zijn boterhammen smeert. Kan mij niet voor stellen dat hij het gewoon doet met een laagje boter, heel gewoontjes er opgebracht met een mesje en een simpel belegje.

Als dat zo is heeft hij toch een onwijs saai leven. :rolleyes:

Wat bedoel je hier allemaal mee Jeroen?
Ik denk het ongeveer te begrijpen wat je bedoeld, maar als Belg die Nederlandse uitspraak begrijpen is toch eventjes nadenken.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb het deze morgen helemaal doorgelezen en weer met bewondering zitten kijken hoe jij dat allemaal doet.
Ik snap er vaak helemaal niets ondanks dat jij het zo geweldig uitlegt maar dat komt omdat ik van houtdraaien geen kaas gegeten heb.
(deze uitdrukking moet jou wel bekent zijn;))
Bij de afbeelding dat je op je hand geschreven had moest ik wel even lachen, niet omdat ik dat ook doe maar zie wel veel andere mensen dat wel doen.
Ik leer toch veel van hoe jij dingen in elkaar frutselt en dan weer verder werkt en blijf het met aandacht volgen.

Mvg, :).
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Schat zo in dat onze Didier aardig incalculeert hoe hij zijn boterhammetjes smeert. Als eerste een berekening van de hoeveelheid smeerbare oppervlakte van den boterham en mogelijke laagdikte. De op te brengen boter, hoe heet dat goedje in Zuiderland, word natuurlijk in microgrammen afgewogen. Als onze Didier uiteindelijk een juiste laag dikte gemeten in mu heeft aangebracht volgt het volgende gedeelte.

Het Beleg. Drama want onze zuiderburen kennen geen lekker blok kaas. Dus ruim schaven is er voor onze Didier helaas niet bij. Dus bij de beenhouwer wordt gezocht naar een passend stukje beleg. Helaas voor onze Didier hebben de Beenhouwer en Boulangerie geen afspraken gemaakt in vormen. Dus passend krijg onze Didier het nooit. Dus uiteindelijk wordt er gekozen voor een beruchte perenstroop uit de Voerstreek. Beroemd en vermaard om zijn culinaire smaak. Onze zuiderburen weten, soms, wel wat lekker is. Voor het opsmeren volgt weer het zelfde proces als bij het onderliggende laagje. Toch wel benieuwd wat onze Didier gebruikt aan gereedschap hiervoor. Een vlakspaan of iets meer geavanceerd gereedschap met laser en 3D gps technologie.

Dan komt het drama van de dag. De indeling van het snijden om gelijke delen te krijgen. Zo'n Belgische plak brood is dan wel heel onmogelijk om te kunnen berekenen hoe de boterham gesneden moet worden om gelijke delen te krijgen. Hoop dat er een software herkennings app speciaal voor onze beroemde Belg ontwikkeld is, waarmee dit probleem overwonnen kan worden.

Beste Didier, eet smakelijk, als ge de volgende keer een boterham neemt......... denk niet te veel na en geniet.

Didier zijn onbijtsetje.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Drama want onze zuiderburen kennen geen lekker blok kaas.
De vrouwen, het bier, en de kaas: onze best bewaarde geheimen. Nu ja, wat dat bier betreft is de kat een beetje uit de zak, naar ik vrees, maar wat de kazen betreft hoeven we vooralsnog niet naar de Jumbo. Of het moest zijn om eens hartelijk te lachen met het aanbod.

Enneuh, wat die arena betreft: ik ben op het punt dat ik het zonde vind dat Didier het werkstuk nog in vier moet snijden :).
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Schat zo in dat onze Didier aardig incalculeert hoe hij zijn boterhammetjes smeert. Als eerste een berekening van de hoeveelheid smeerbare oppervlakte van den boterham en mogelijke laagdikte. De op te brengen boter, hoe heet dat goedje in Zuiderland, word natuurlijk in microgrammen afgewogen. Als onze Didier uiteindelijk een juiste laag dikte gemeten in mu heeft aangebracht volgt het volgende gedeelte.

Het Beleg. Drama want onze zuiderburen kennen geen lekker blok kaas. Dus ruim schaven is er voor onze Didier helaas niet bij. Dus bij de beenhouwer wordt gezocht naar een passend stukje beleg. Helaas voor onze Didier hebben de Beenhouwer en Boulangerie geen afspraken gemaakt in vormen. Dus passend krijg onze Didier het nooit. Dus uiteindelijk wordt er gekozen voor een beruchte perenstroop uit de Voerstreek. Beroemd en vermaard om zijn culinaire smaak. Onze zuiderburen weten, soms, wel wat lekker is. Voor het opsmeren volgt weer het zelfde proces als bij het onderliggende laagje. Toch wel benieuwd wat onze Didier gebruikt aan gereedschap hiervoor. Een vlakspaan of iets meer geavanceerd gereedschap met laser en 3D gps technologie.

Dan komt het drama van de dag. De indeling van het snijden om gelijke delen te krijgen. Zo'n Belgische plak brood is dan wel heel onmogelijk om te kunnen berekenen hoe de boterham gesneden moet worden om gelijke delen te krijgen. Hoop dat er een software herkennings app speciaal voor onze beroemde Belg ontwikkeld is, waarmee dit probleem overwonnen kan worden.

Beste Didier, eet smakelijk, als ge de volgende keer een boterham neemt......... denk niet te veel na en geniet.

Bekijk bijlage 59298

Prachtige verwoording Jeroentje.
Heel leuk.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Lol. Ik denk dat Didier zijn bammekes krijgt gesmeerd door zijn lieve vrouwtje, nietwaar Didier ?

Wel Peter, dat heb je verkeerd ingeschat hoor.
Als ik ze niet zelf doe, dan sta ik graad mager voor de draaibank.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Enneuh, wat die arena betreft: ik ben op het punt dat ik het zonde vind dat Didier het werkstuk nog in vier moet snijden :).

Jimbo, deze moet ik helaas niet meer versnijden in 4, want ze zijn in 4 kwarten bij elkaar gedraaid.
De papierlaagjes zullen ervoor zorgen dat het vrij eenvoudig uit elkaar genomen kan worden.

- - - Updated - - -

In ieder geval diep respect Didier!!! knap stuk werk

Bedankt Bert.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Wanneer gaan we het eind resultaat zien.... ben maar een klein beetje nieuwschierig hoor ;)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag heb ik de laatste lagen definitief gelijmd op het geheel.
De voorlaatste laag werd segmentdeel per segmentdeel losgeschoefd en eraan gelijmd met sneldrogende structanlijm.
Waar de verstekken weer samen kwamen werd het met witte lijm gedaan en telkens papier er tussen gestoken.
IMG_6708.jpgIMG_6711.jpgIMG_6713.jpgIMG_6715.jpgIMG_6718.jpgIMG_6720.jpgIMG_6721.jpgIMG_6725.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na het uitharden van de lijm voor dat de laatste laag erop kon komen werden de schoefgaten opgestopt met polyester.
Het geheel op de draaibank steken en nog eens na schuren.
IMG_6734.jpgIMG_6733.jpgIMG_6735.jpgIMG_6739.jpg

Met spanschroeven en hier en daar een nageltje ingeklopt tot halverwege om het verschuiven tegen te gaan tijdens het lijmen werd de laatste laag erop gelijmd.
IMG_6744.jpgIMG_6749.jpgIMG_6750.jpgIMG_6753.jpgIMG_6755.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nu moest het ganse geheel weer op de draaibank om alles eens aan de buitenkant na te schuren, maar er was één groot probleem.
Ik kon het niet meer alleen op de draaibank krijgen.
Mijn buurman was de helpende hand daarvoor.
IMG_6766.jpgIMG_6767.jpgIMG_6769.jpgIMG_6768.jpgIMG_6772.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.