Ervaring met Ryobi?

BjornW

Nieuw lid
14 okt 2016
5
0
Beste mensen,

Mijn naam is Bjorn en ik ben sinds kort lid geworden van dit forum. Ik vind het leuk om met hout bezig te zijn. Voorheen vooral met handgereedschap en sloophout, maar binnenkort ga ook aan de slag met het verbouwen van onze zolder.

Vandaar mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen met Ryobi?

Ik zag namelijk deze aanbieding http://www.gereedschapwebwinkel.nl/...!!--Ryobi-EMS-254L-+-Ryobi-onderstel-RLS.html en dat lijkt mij een prima machine voor de semi-professionele hobbyist ;) Met name de mogelijkheid om tot 30cm brede planken te kunnen zagen klinkt mij goed in de oren.

Mijn verwachte gebruik is:
- kleine werkstukken voor de leuk
- latten en balken voor de zolderverbouwing
- steigerhout voor de tuin
- wellicht laminaat als dat mogelijk is.
- In de toekomst misschien voor eigen meubels (plaatwerk laat ik liever gezaagd afleveren)

Andere opties die ik heb overwogen zijn:
- DeWalt DWS774 (minder brede zaagsnedes)
- Makita Flipper (beduidend duurder & qua functionaliteit net niet te zijn?)

ps: Ik vind goed gereedschap belangrijker dan budget. Te duur? Dan sparen we nog even door :)

Tips, op- en aanmerkingen van harte welkom!
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb deze zaag nu bijna 2 jaar en ben er nog steeds tevreden over.
Na het uitpakken heb je 'n half uurtje nodig om alles te stellen maar dat gaat eenvoudig.
De laser afstelling is het minste aan deze zaag en is moeilijk 100% te krijgen.
Op 1 a 1.5mm gaat nog wel daarna wordt het pielen, maar uiteindelijk is het te doen, nu ja voor 99% dan.
Power is zat aanwezig maar geluid ook.
Afzuiging stelt niet zo veel voor.(schijnt een veel voorkomend euvel te zijn bij afkortzagen)
De zaag is erg compact weg te zetten en te transporteren
Ik betaalde er in 2015 (zonder onderstel) €299,-- voor bij dezelfde winkel.
Kortom: de huidige aanbieding (met onderstel) is zeker niet verkeerd voor deze zaag.

Peter
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ryobi is in the usa volgens mij hét merk prijs kwaliteit technisch, maar volgens mij worden ze daar veel goedkoper aangeboden.. persoonlijk zou ik de dws774 pakken omdat DeWalt gewoon superstrakke 90 graden zaagsnedes maakt en "toughness" garandeert onder bouwomstandigheden.. dus lekker hufterproof en sterk is.. zoveel extra kost een dws774 niet.. echter je krijgt er geen onderstel bij ook al heb je wel goede combinatie aanbiedingen op de online shops. Bijkomend voordeel van de dws774 is de xps schaduwlijn die accurater is dan een laser (door de schaduw van het zaagblad zaag je altijd accuraat).

Heeft de Ryobi trouwens ook interne geleiders?
 
Laatst bewerkt:

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
@basronin,

Als je met interne geleiders bedoelt dat ze aan de achterkant niet uitsteken, dan klopt dat.
Voor mij was dat bijna 3 jaar geleden een goede reden om er ook 1 aan te schaffen.
Ik leende vaak een Bosch PCM 8s van mijn broertje, maar die was erg lastig op te bergen.
Met de interne geleiders is dat veel makkelijker.

Zelf vind ik het een erg fijne machine. Zoals al aangegeven is het wel nodig om alle afstellingen te controleren.
Ik heb zelf een paar veerringen achter de laserunit gezet om hem goed af te kunnen stellen. Het grote zaag bereik is zeker een pluspunt. Al vaak gebruik van gemaakt met brede vloerplanken bijvoorbeeld. Het standaard zaagblad is ook gewoon OK. Erg strakke zaagsnedes. Ik heb al 2 jaar een ecotools reserve blad liggen, maar nog niet de behoefte gehad om die erop te zetten.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Hij is niet heel erg stil en heeft helaas geen soft start. Oorkappen heb ik altijd op bij het zagen en om het gebrek aan soft start kan je gewoon heen werken.
Stofafzuiging is zoals bij heel veel afkortzagen niet echt best.
Wat voor mij ook wel een nadeel is, is het vermogen van 2000 watt (in combinatie met het gebrek aan soft start). Ik sluit hem altijd aan op mijn stofzuiger (Nilfisk) en die is 1800 watt. Dus heel soms vliegt de stop in de meterkast eruit als je de zaag aanzet.

Al met al ben ik zeer tevreden over de zaag. Deze grootte , de interne geleiders en het geld dat er voor gevraagd wordt maken het een zeer interessante afkortzaag.
 
Laatst bewerkt:

BjornW

Nieuw lid
14 okt 2016
5
0
BasRonin, kun je met deWalt ook 'groeven' maken, d.w.z. kun je de zaagdiepte vastzetten op bepaalde hoogte? Zover als ik kan zien is dat mogelijk met de Ryobi en voor mij wel handig om zelf houtverbindingen te kunnen maken zonder extra gereedschap.
 

BjornW

Nieuw lid
14 okt 2016
5
0
Paling1, wat vind je vervelend aan het niet hebben van de soft start? Is de machine dan te 'grof' voor het fijnere werk, zoals laminaat of kleine werkstukken?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
BjornW dat is het enige nadeel van de DeWalt met interne geleiders.. voor zover ik weet is er geen hoogte instelling mogelijk. Wat betreft het niet hebben van de softstart, enige nadeel is volgens mij dat je stoppen eruit kunnen springen icm een hoge wattage stofzuiger zoals beschreven.

Miss is de Ryobi voor jou dan toch wel de beste keuze door de hoogte instelling tbv sponningen. Ik mis dat wel op mijn dw778.
Het is altijd afwegen wat je wilt.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ik heb die Ryobi ook een ben er tevreden over. Nadeel is het ontbreken van slowstart, het geluid, hij maakt veel herrie en de sticker van de graden verstelling laat een beetje los. Slowstart laat de machine langzaam op toeren komen. Deze zaag knalt in 1x met z'n volle vermogen aan als je hem aanzet. Hierdoor kan het werkstuk dat je vast hebt een beetje verschuiven en het werkt wat onrustig. Voor het geld gewoon een hele goede zaag. Hij is compact met een groot zaagbereik en zaagt nauwkeurig.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
En laminaat sloopt echt je zaagblad, dit kun je liever met zo'n laminaatsnijder afkorten, of anders een handzaag of decoupeerzaag.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Paling1, wat vind je vervelend aan het niet hebben van de soft start? Is de machine dan te 'grof' voor het fijnere werk, zoals laminaat of kleine werkstukken?

De machine is zeker niet te grof voor wat fijner werk. Alleen door het ontbreken van de soft start moet je wat voorzichtiger zijn met je zaag aanzetten en in je materiaal duwen. Als je dat te snel doet dan heb je kans dat je niet helemaal nauwkeurig op de gewenste lijn zaagt. Zoals ik al zei is het geen probleem om met een beetje beleid de zaag in je werkstuk te drukken.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik lees verschillende berichten of de dw778 nou wel of geen softstart heeft maar ik dacht altijd van niet, heb nooit last gehad van onnauwkeurigheden bij het aanzetten of trillingen bij aanzetten ofzo..

Hoe weet ik of mijn machine een softstart heeft?
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Bij soft start komt de machine wat langzamer op toeren.
Dat heeft 2 voordelen. Je hebt wat meer controle en de piek stroom tijdens het starten is een stuk lager.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Is zo'n softstart dinges er niet naderhand tussen te pluggen, vraag ik me af?
Misschien heeft iemand 'n tip hierover..

Peter
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Bedankt 3dmazter,
Maar nou lees ik in de reviews bij Conrad dat zo'n ding eigenlijk bedoeld is om te voorkomen dat de zekering eruit vliegt.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat de aangesloten machine daadwerkelijk langzamer op start.
Of heb ik het nu helemaal mis? :confused:

peter
 

WR1944

Oud hout
Ik heb verschillende Ryobi apparaten maar geen afkortzaag. De Amerikaanse versie komt zonder onderstel op $170, om een idee van de prijs hier te krijgen.
Ik heb Ryobi gekocht als backup of voor niet kritische toepassingen. Ik heb bijvoorbeeld een electrisch nagelpistool en "drain snake." Dat laatste is een rioolontstopper. De meeste apparaten zijn op batterij. De eerste lichting batterijen waren minimaal maar met de nieuwe lithium batterijen gaat het een stuk beter.
Ik heb een tafelboormachine waar ik redelijk tevreden over ben. Omdat er voldoende na te stellen was kocht ik deze machine. Het is een simpele machine waar je voor de prijs van iets over de $100 geen buil aan vallen.
Ik denk dat de nieuwe geelgroene versie iets beter is dan de blauwe uitvoering. En zo te horen aan het commentaar van de overige gebruikers voldoet het apparaat, al heeft het niet de kwaliteit van een Festool Kapex. Maar de prijs is er ook naar.
 

BjornW

Nieuw lid
14 okt 2016
5
0
Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen en tips. Het gaat de Ryobi worden :)
 

BjornW

Nieuw lid
14 okt 2016
5
0
@paling1 Hier nog even mijn ervaringen tot dusver:
Ik heb de zaag voor wat kleine dingetjes gebruikt en dat ging prima, totdat de klem waarmee je de zaag (horizontaal) in een hoek kan vast zetten afbrak. Het was me al wel opgevallen dat de klem erg stroef was, maar ik vermoedde dat dit nieuwigheid was. Niet dus. Mailtje naar Postma en de volgende dag kreeg ik een nieuwe klem toegestuurd. Bij het erop zetten van de nieuwe klem was deze wederom erg stroef. Even gebeld met Postma en toen bleek dat je de klem verder kan instellen dan dat ik had gezien. Hiermee een uurtje gespeeld totdat de klem makkelijker liep en toch goed bleef klemmen. Afgezien van dit akkefietje ben ik tevreden over de zaag en zeer tevreden over Postma. Dit weekend weer flink aan de slag met de zaag, dus dat is de echte vuurproef :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.