Zelfgemaakte T-tracks

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Voor degene die het intresseert, is dit misschien interessant.
Ik was voor mijn nieuwe werkbank voor mijn afkortzaag op zoek naar een T-track voor mijn stop blok om deze makkelijk te kunnen verschuiven. Dwalende door een bouwmarkt kwam ik uit bij de aluminium profielen. Hier lag ook een vierkant kokerprofiel welke ik heb meegenomen om het één en ander uit te proberen.

Aluminium kokerprofiel van 15x15mm met een wanddikte van 2mm. Lengte 1 of 2 mtr. Voor ongeveer 3,50 euro per meter. Geen geld om er wat mee te experimenteren.

Een kort stukje koker om uit te proberen
20170123_164029.jpg

En op de tafelzaag een sleuf er in gemaakt
20170123_164113.jpg

20170123_164038.jpg


Geinstalleerd in de aanslag incl. stopblok. Ik heb een M8 bout iets bij geslepen om een mooie passing in de T-track te krijgen. Vleugelmoer erop en klaar. Simpel maar handig.
20170123_164249.jpg

20170123_164230.jpg

20170123_164221.jpg

Om het glijden wat soepeler te laten gaan heb ik de aanslag en stopblok ingesmeerd met een waxinelichtje. Het glijd als een gek.

Het bevalt mij tot nu toe prima. En dat voor iets over een tientje voor 3 mtr t-track.

Sorry voor de gedraaide foto's. Weer even het beeldscherm op z'n zij draaien voor een recht beeld. :D
 

Bijlagen

  • 20170123_164049.jpg
    20170123_164049.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 1.637
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Mooie oplossing! Creatief en ziet er prima uit. Wat gebruik je nu in de track? Slotbout?
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Mooie oplossing Jelmer! In welke bouwmarkt in Fryslân heb je die op de kop getikt? Ik wil ook zoiets voor mijn nieuwe afkortzaag maken. Kan jouw voorbeeld daarbij goed gebruiken:D


Fons
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Mooie oplossing Jelmer! In welke bouwmarkt in Fryslân heb je die op de kop getikt? Ik wil ook zoiets voor mijn nieuwe afkortzaag maken. Kan jouw voorbeeld daarbij goed gebruiken:D
Fons

Ik heb toevallig vorige week ook zo'n profieltje gebruikt. In dit deel van het land liggen ze gewoon in elke bouwmarkt in lengtes van 1 en 2m, in friesland vast ook wel toch?!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
En dankzij de dikte van 15x15 kan je ook nog eens gaan lamineren met multiplex van 15mm, ipv het gehannes met een frees.

Ideeën, overal waar ik kijk, ideeën!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
maken zonder tafelzaag?

Heeft iemand een idee hoe je dit zonder tafelzaag kunt doen? Met je cirkelzaag en afstandhouder nadat je de strip hebt ingeklemd? Of met een bovenfrees met 10mm frees?

Ik wil op mijn nieuwe werkbank wat zaken vast kunnen zetten, zoals een afkortzaag, kolomboor of spullen voor mijn andere hobbies en in combinatie met een "standaard" bodemplaat waar ze op staan zou dit heel mooi werken. Ik hoef dan niets te integreren in mijn werkbank, maar zet alles erop en dan vast. Voor €3.5 per meter ben je voor 20€ klaar.

Het alternatief zou aan aantal vaste punten op de werkbank zijn waar ik met zeskant of imbus bouten de zaak vast zet.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
@ athanor. Ik heb deze profielen van de karwei. Gamma zal ze vast ook hebben. Multimate heeft ze niet.
 

Woodd

Nieuw lid
29 dec 2015
2
0
@Jelmer,
Met wat voor soort blad heb je dit gezaagd?
Normaal gesproken probeer ik metalen zoveel mogelijk bij mijn zaag uit de buurt te houden.
Of is aluminium zacht genoeg om met een normaal blad te kunnen zagen?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Aluminium (plaat en profiel) zaag ik hier ook op de afkortzaag en op mijn PTS10. Op de afkortzaag gebruik ik de 3,50 Euro (Widia) zaagbladen van van Cranenbroek en dat gaat prima (van een laminaatvloertje lijden ze meer dan van Alu). Op de PTS10 zit het originele blad er nog op. Iets voorzichtiger zijn tegen het "happen", vaak klem ik het tussen een extra stukje hout.

Gegalvaniseerde stalen poten (hoekprofielen) van een opbergrek (<1mm dik) heb ik ook wel eens gedaan maar dat vonkt wat meer (was overigens wel netjes recht afgekort) en toen was de zaag ook wel "op" :p
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Aluminium zaag ik met een vlakdaktand blad. Volgens mij dezelfde dan waar je ook trespa mee zaagt. Gewoon rustig door de zaagtafel halen.
Ik maak wel eerst de zaagtafel goed schoon van zaagsel en doe de afzuiging niet aan, om geen aluminium in mijn afzuiging te krijgen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.039
2.575
Ik sluit me bij jelmer aan. Vlakdaktand, rustig doorvoeren. Ik zuig alleen wel de spanen op met de afzuiger. Die gaan gewoon naar het grofvuil.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Zo groot is het verschil toch niet qua prijs?

Al vaker langsgekomen maar hier koop je ze kant en klaar (en netjes afgewerkt, niet scherp, geen risico qua zagen) voor 6 eur/meter
http://alu-spezi.de/epages/39916185-...EC 0M 8"
Maar dan komen er nog bijna 16 euro aan verzendkosten overheen.

@Chevy66
ik deed dat ook altijd, maar ik hoorde van mijn schoonvader dat op z'n werk ook met aluminium werd gezaagd met de afzuiger aan, en dat er daarna een keer brand is geweest, door warm/heet aluminium. Vandaar dat ik er wat voorzichtig mee ben.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Die zijn helaas niet in de nederlandse gammas te krijgen. Maar nu ik het zo zie, misschien wel via internet bij gamma te bestellen?
 

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
gordijnrails is dan toch een stuk duurder en slapper dan de kant en klare profielen uit duitsland?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.