Welke compressor kopen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als je een stille olievrije compressor zoekt, kan je kijken voor een durr compressor. Deze compressoren worden vaak door tandartsen gebruikt. Ik heb zelf een 1,5 pk 220 met 3 cilinders in stervorm. Geeft veel lucht voor het vermogen en is fluister stil. Hij staat bij mij op een slaapkamer. Wel goed zoeken voor een betaalbare. Kijk vooral niet naar een nieuwe. Als je hoort wat zo'n ding kost kan je gelijk aan de beademing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Heren, begrijpend lezen is ook een kunst. Er staat op een slaapkamer. Dit is niet de slaapkamer waar we slapen. We hebben ook nog slaapkamers in gebruik voor andere dingen. Deze compressor staat op een wasketel voor een gietmachine.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Haha ik zag een kans en pakte hem. My bad. Vond t wel een grappig idee. Maar goed wel goeie info die je verschaft, fluisterstil is lekker. Als ik mn compressor aanzet horen mijn buren het zeker (probeer het alleen smiddags of begin avond te doen).
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Hoi Pel,

Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de financiële meevaller ook zorgt voor kwaliteit in huize pel, en dat daarom een gammel ding als van de cranenbroek of aldi overgeslagen mag worden. Desalniettemin heeft cranenbroek ook beter gerei, maar het goedkoopste segment kan je buiten het afnemen van je financiële meevaller, alleen maar frustratie opleveren, omdat je je bandjes nog niet hebt kunnen oppompen of omdat hij niet werkt.
Een iets grotere tank is gemakkelijk, en zorgt ook voor een glimlach omdat het dan ook werkt, in plaats van een bandje half oppompen, koffie zetten opdrinken, weer verder pompen, meer koffie zetten en drinken, en dan de band vol! (nog 3 te gaan). Of omdat je toch bedenkt dat je een slagmoersleutel wil gaan gebruiken, die aanschaft en dan erachter komt dat je compressor die je voordelig gekocht hebt omdat je 'm toch niet veel gebruikt, je droom om zeep helpt en je slagmoersleutel nog niet kunt gebruiken.

Wij hadden eerst een gebruikte 2ehands creemers compressortje staan. Dat ding heeft fantastisch gedraaid, iedere dag een keer of 20 aangeslagen voor 15 jaar. Toen ooit een kleine revisie gegeven en hij werkte weer perfect. Na verkoop van het bedrijf loopt het ding nog steeds bij de nieuwe eigenaar (al 12 jaar nu).

Beter iets goeds, dan die troep van de cranenbroek, want dat werkt dus helemaal niet en valt altijd tegen!

Succes!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren, begrijpend lezen is ook een kunst. Er staat op een slaapkamer. Dit is niet de slaapkamer waar we slapen. We hebben ook nowe g slaapkamers in gebruik voor andere dingen. Deze compressor staat op een wasketel voor een gietmachine.

ik moet toegeven, mijn fantasie ging ook even met me aan de wandel :)
Kijk ik bedoel....als het is om de leuning op spanning te krijgen moet je wel oppassen, zonder overdruk ventiel hou je er zo maar een klapzak aan over
Affijn....gelukkig is dat niet aan de orde

Een stille compressor is ind wel fijn, ik heb een oliegevulde airpress 2 cilinder en die maakt toch wel kabaal, ik zet hem meestal aan en loop dan even weg....
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb het hele draadje nu aandachtig gelezen en ik heb er wel wat uit gehaald qua termen en benamingen.
Maar wat als je een bepaalde ruimte ter beschikking hebt?

Momenteel heb ik een Ferm(?) compressor. Zo'n standaard ding wat altijd in de weg staat.
Zou niet eens weten hoeveel liter hij is. Ik schat een 24/25liter.
Ik heb deze nooit echt veel gebruikt afgezien van het af en toe luchten van banden en de tacker.
Nu mijn garage beter ingericht is en ik geen ruimte meer (wil) hebben voor zo'n verrijdbaar ding zoek ik iets kleiner.

De grote luchtvoorraad heb ik dus niet nodig, maar het belangrijkste.
Af en toe gebruik ik hem wel maar hij moet dus in een bepaalde plaats komen.

De plaats is zoals in de foto, naast de Festool MIDI.
Wat zouden jullie adviseren?

PS. Als jullie vinden dat hier een apart topic op moet komen dan zal ik die natuurlijk openen. Ik wil niet Pel ijn topic jatten ;)

 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ikzelf heb een Union c-pioneer 240. Een mooi klein ding. Maakt weinig herrie in vergelijking met bijv een ferm compressor. Bandje oppompen, zelfs banden wisselen met een slagmoersleutel doe ik ook. Voorheen had ik een grote van 100 liter maar omdat ik een kleine garage heb moest ik iets kleiners hebben ivm opslagruimte en daarom voor deze gekozen. [h=1][/h]
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Op die plek past elk willekeurige compressor met 6lt tank, wat voldoende moet zijn voor een tacker. Zo'n kleine lichte compressor neem je ook makkelijk mee. Denk aan een senco 1010, bostitch mrc6, powerplus 1721, airpress h215/6, paslode pro 160 etc. Als de compressor de werkplaats niet uitgaat zou ik toch liever een grotere ketel willen en zoeken naar eentje met een staande/verticale ketel, die kan daar ook staan lijkt me.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Fijn topic geworden dit! Veel nuttige informatie :cool:

Om nog maar een vraag te stellen: mag een compressor in een (halfsteens) garage staan met 0,0 verwarming? (de betreffende garage staat alleen maar tegen mijn eigen garage aan, maar die is geïsoleerd, dus daar zal ook niet veel warmte vanaf komen).

Is dat heel slecht voor een compressor? Wat kan er gebeuren?

Thanks voor 't meedenken alvast :)

Met vr gr,

Atmoz
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Is dat heel slecht voor een compressor? Wat kan er gebeuren?

Hij krijgt het koud!!

Zonder gekheid, in een compressor wordt lucht snel warm en weer koud. Hierdoor heb je last van condensatie. Dat is ook de reden dat een ketel een aptapkraantje aan de onderzijde heeft, om het opgebouwde vocht na condenseren af te tappen. Er zit altijd nog vocht in de lucht die uit de compressor komt, en dit kan zich ook bevinden in de pressostaat, waar het overdruk en schakelventiel zich bevind.

Als het gaat vriezen gaat het fout, dan kan dit ventiel blijven hangen met alle gevolgen van dien. Een compressor kan wel in een koude ruimte staan, maar moet absoluut vorstvrij blijven.

Om deze reden worden er in professionele installaties nog luchtdrogers geplaatst na de compressor, en is een olie/vochtafscheider thuis zo nuttig.
 

Woodd

Nieuw lid
29 dec 2015
2
0
Ik ben ook voorzichtig aan het kijken voor een compressor.(nog een te lange wensenlijst)
Maar nu wil ik hem onder mijn werkbank zetten achter een ladeblok. Er is hierdoor wel mogelijkheid tot luchtverversing maar niet optimaal.

Nu vroeg ik me af hoeveel ruimte er vereist is om een compressor goed te laten lopen?
Of is er minimaal wel een vrije ruimte nodig aan de voorkant voor voldoende aanvoer van verse lucht.
Ik zou hem ook kunnen plaatsen in een ongeveer vergelijkbare ruimte zoals Viepert maar dan staat hij meer in het zicht en is hij beter hoorbaar.
 
P

Pel

Guest
Hoi Pel,

Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat de financiële meevaller ook zorgt voor kwaliteit in huize pel, en dat daarom een gammel ding als van de cranenbroek of aldi overgeslagen mag worden. Desalniettemin heeft cranenbroek ook beter gerei, maar het goedkoopste segment kan je buiten het afnemen van je financiële meevaller, alleen maar frustratie opleveren, omdat je je bandjes nog niet hebt kunnen oppompen of omdat hij niet werkt.

Beter iets goeds, dan die troep van de cranenbroek, want dat werkt dus helemaal niet en valt altijd tegen!

Succes!

In een ver verleden ± 15 jaar terug had ik nooit problemen met Van Cranenbroek, als iets stuk ging deden ze niet moeilijk, ook heb ik er eens een schuurmachientje gekocht, Russische makelij dacht ik, het ding bolt nu nog praktisch iedere dag. Echter op advies van een mede forumlid ben ik Van Cranenbroek maar eens gaan google wat ik daar zag daar schrok ik toch van al die slechte reviews. Toen heb ik besloten om hem bij Coolbleu te bestellen, gisteren besteld vanmorgen in huis, het is de [FONT=&quot]Powerplus XQ8105 geworden 24 l , 10 bar en 2.5 PK.

[/FONT]
Groet Pel.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Naar een tip uit iemand van de eerdere berichten ben ik de stille serie van HBM eens gaan bekijken. Ik ben er erg van gecharmeerd. Zoals deze:
https://www.hbm-machines.com/produc...m-25-liter-professionele-low-noise-compressor

Wat ik me nu afvraag, stel ik neem de volgende slagmoersleutel:
https://www.hbm-machines.com/produc...n/pagina-4/hbm-slagmoersleutel-340-nm-model-2

Die heeft een luchtverbruik van ±113l/min staat erbij. De bruto luchtopbrengst van de compressor is 120l/min, de netto opbrengst 83l/min, en hij heeft een 25 liter tank. Gaat deze combinatie dan helemaal niet werken (gewoon niet voldoende kracht om een wielbout los te krijgen), of werkt het wel als ik de ketel op druk laat komen en kan ik er vervolgens 1 bout mee los draaien?

En ik ga er van uit dat een dergelijke compressor gewoon geschikt is voor het oppompen van banden, af en toe wat schoonspuiten en wellicht in de toekomst gebruik met een tacker?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo,

Ik heb ook zo'n apparaat. Werkt prima en is inderdaad heel stil (voor een compressor dan).
Wordt gebruikt voor schoonblazen, banden oppompen, tackerwerk, zandstralen en etsen. Bij het zandstralen gebruik je veel lucht dus daar moet je af en toe wel even de boel weer op druk laten komen. Etsten doe ik ook met lucht maar met een klein airbrush-achtig apparaatje, die verbruikt weinig lucht en dat gaat prima.
Slagmoersleutel heb ik er nog nooit op gehad.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Juul, dat scheelt een derde aan DB zo te zien, ik heb die van mij in een aparte ruimte naast de werkplaats staan, ik dacht neem een olie gevulde die is wat stiller, nou ik moet zeggen dat ik blij ben dat hij niet in de werkplaats zelf staat, hij maakt behoorlijk lawaai ± 90 DB. Hij had wel weinig tijd nodig om de tank vol te maken, nu nog even kijken hoe hij in het gebruik is, echter op jou vragen heb ik helaas geen antwoord omdat ik zelf een leek op dit gebied ben:)

@Renier, zandstralen en etsen daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Let er wel op dat een dB(A) schaal logaritmisch is. Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.