Welke compressor kopen?

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Oei, wat lees ik nu? Moet ik elk jaar naar de olie kijken en ook verversen? Mijn compressor heb ik al ruim dertig jaar en tweede hands gekocht. Nooit naar gekeken... Morgen toch maar eens doen.
 

Treetop

Actieve deelnemer
4 dec 2016
42
0
Pel, ik heb net dezelfde als die van powerplus maar gekocht onder een andere naam.
Zeker niet geschikt voor continu gebruik en maakt een heleboel lawaai maar hij doet wat hij moet doen.
ik gebruik hem voor kleine klusjes in en rond het huis.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Oei, wat lees ik nu? Moet ik elk jaar naar de olie kijken en ook verversen? Mijn compressor heb ik al ruim dertig jaar en tweede hands gekocht. Nooit naar gekeken... Morgen toch maar eens doen.

Haha, ik "schrok" ook al na het lezen van al die reacties.
Heb de mijne in die >10 jaar dat ik 'm heb ook nog nooit bijgevuld/naar omgekeken :rolleyes:

Maareh... dit is eigenlijk best wel een "enabler-topic" he...;) Ik ben inmiddels ook aan het kijken voor een nieuwe compressor.
Ben het heen en weer gesleep tussen de escaperoom en thuis een beetje moe, en bovendien zit ik met een "speciaal gevalletje". Ik heb namelijk een hele lieve buurman die heeft aangegeven dat ik mijn compressor in zijn garage mag plaatsen zodat ik geen ruimte daarvoor kwijt ben, en bovendien lekker stil kan werken. Het gat tussen beide garages hebben we tijdens het isoleren van mijn garage al gemaakt. Dus om hem een beetje tegemoet te komen ga ik denk ik een mooie nieuwe/stille compressor kopen. De Airpress HL 340/90 die eerder in dit topic is genoemd. Nog even met hem overleggen zometeen, en dan "add to cart" :p

@Pel: mocht ik dadelijk bepaalde accessoires dubbel hebben, dan mag je die wat mij betreft wel hebben. Mocht je dat willen natuurlijk!

Grtz,

Atmoz
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
ik heb ze allebei, en je moet even 2 dingen uit elkaar halen,, ik heb een kleine zoals op de foto een senco,,, top machine voor even op lokatie wat nieten of lucht spuiten,, super!!!

heb je een schuurtje of werkplaats,, zou ik altijd voor een snaar aangedreven gaan,,, draaien veel stiller en liefst een 2 cilinder die pompen veel meer lucht in de tank zodat je niet steeds gerammel heb als je even lucht gebruikt, uiteraard is 25 lieter in een snaar aangedreven niet echt van toepassing... ik ververs wel zo om het jaar de olie,,, kost bijna niks en ik vind onderhoud is alles.. en tap het water met regelmaat af!!!..

olie in de leiding heb je niet, het enige als je wil gaan spuiten, zou ik er een vocht scheider tussen zetten ... verder gewoon lekker gebruiken..

suc 6 groet robert
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hoe plaats je zoiets ertussen en waar haal je dat vandaan?

154204769_1_big.jpg


https://www.google.nl/webhp?sourcei...&espv=2&ie=UTF-8#q=vochtafscheider+compressor

Met de juiste koppelingen (ben nog aan het uitzoeken* welke maat nodig is) en slangen kun je alles aan elkaar "knopen" :)




*in de handleiding kom ik het niet tegen, en op alle webshops wat ik tot nu toe bekeken heb staat het ook niet aangeven.
Wat helaas wél in de handleiding staat is:

"Bij het uitschakelen van de compressor moet altijd eerst de drukschakelaar op "0" worden gezet voordat de stroom wordt uitgeschakeld. De drukschakelaar ontlast namelijk de leiding, zodat de compressor bij de volgende start onbelast kan aanlopen. Dit voorkomt schade aan de motor."


En dat is in mijn geval zeker niet handig... ik wil hem juist 'remote' kunnen aan/uitzetten...

Sorry Pel, het lijkt wel een topic-kaping :eek:
Maar als iemand een tip heeft voor een compressor waar dit niet bij hoeft hoor ik het graag!

[edit]

Probleem opgelost. Magneetventiel op 230v erop en klaar is kees :cool:
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb zelf vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan.

Eerst een stanley niet olie gedreven gekocht (overigens maar 8 liter ofzo), gelijk teruggebracht wat een herrie. Koop een oliegesmeerde! Scheelt echt herrie al blijft het een hard geluid.

Ik heb mijn compressor uiteindelijk bij Cranenbroek gekocht, wat een keuze daar! De compressoren zijn van bv Roda. Dit is een Italiaans merk dat in opdracht van Cranenbroek deze compressoren zo gemaakt heeft. Althans zo is het mij uitgelegd. Ik heb zelf een compressor gekocht van Roda met 2,5 pk en 24 liter (olie gesmeerd). Meeste compressoren zijn 1 of 1,5 pk van die prijsklasse bij andere winkels. Ik betaalde er geloof ik 130 voor ofzo, ook supergoedkope attributen daar. En volgens Cranenbroek heeft mijn model een extra gelaagde binnenkant tegen roestvorming (al is dit nooit te checken natuurlijk).
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Volgens mij slaan compressoren altijd af als de maximale druk is bereikt en als je lucht hebt gebruikt, waardoor de druk wat is gedaald, horen ze weer aan te slaan. Daarom kan ik dat verhaal met de drukschakelaar die op nul moet worden gezet niet plaatsen. Remote-bediening moet volgens mij dus probleemloos kunnen.

@ Atmoz: volgens mij heb je niet het juiste apparaat afgebeeld. Een lubricator is namelijk nodig als je pneumatisch aangedreven machines (b.v. boormachine) gebruikt en net niét als je verf spuit.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik denk dat er hier een verwarring is over een waterafscheider en een luchtdroger.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Volgens mij slaan compressoren altijd af als de maximale druk is bereikt en als je lucht hebt gebruikt, waardoor de druk wat is gedaald, horen ze weer aan te slaan. Daarom kan ik dat verhaal met de drukschakelaar die op nul moet worden gezet niet plaatsen. Remote-bediening moet volgens mij dus probleemloos kunnen.

Nou, volgens meerdere verkopers/leveranciers die ik vandaag inmiddels gesproken heb is dat niet helemaal zo. Ik dacht ook dat het niet veel uitmaakt c.q. gewoon werkt als ik de stroom onderbreek met bijvoorbeeld een "Klik Aan, Klik Uit" remote. Maargoed, het staat natuurlijk ook niet voor niets (ook nog met vetgedrukte letters) in de handleiding.

Als je op onderstaande foto kijkt loopt er een grijs/zilver buisje vanaf het "schakelkastje" naar de slang/buis wat de pomp met de tank verbindt. Dat buisje zou ik aan de kant van de schakelunit los moeten maken, en moeten voorzien van een magneetklep (N.O.)

http://www.janklaucke.nl/upload/3599-2.jpg


@ Atmoz: volgens mij heb je niet het juiste apparaat afgebeeld. Een lubricator is namelijk nodig als je pneumatisch aangedreven machines (b.v. boormachine) gebruikt en net niét als je verf spuit.

Je hebt gelijk. Ik was er inmiddels achter gekomen dat deze iets te uitgebreid is. Ik moet een unit hebben met één zo'n "vat" eraan. Zoiets heb ik inmiddels ook besteld. Deze om precies te zijn:

airpressreduceer01.jpg


Pneumatisch gereedschap heb ik toch niet, en zal ik ook niet snel in mijn garage nodig hebben, dus zo'n "lubricator" is voor mij overbodig. Thanks voor het meedenken :)

Grtz,

Atmoz
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
@ Atmoz dit is tevens een werkdruk regelaar

copressor.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Even wat algemene info over compresoren. Ze bevatten allemaal olie. Ook de zogenaamde olie loze. Bij de onderhoudsvrije of olie loze hoef je een bepaalde tijd niet naar de cilinders te kijken.
na een bepaald aantal gebruiksuren dient de boel gereviceerd te worden. Aan die gebruiksduur komen de meeste niet dus voor hn is die onderhouds vrij.. Hoe langzamer een compressor loopt hoe langer die meegaat. De compressoren die wij terugkregen vor reparatie waren eigenlijk nooit onderhouden. Er zijn 3 dingen die je met enige regelmast moet doen. Tank elke keer na gebruik aftappen. Voorkomt roestvorming. Kik of het luchtfilter schoon is anders vervangen.. Houtstof is niet goed vor het luchtfilter. Dan kijk of je olie schoon is. Isdeze zwart dan ben je al laat met vervangen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
@ Atmoz dit is tevens een werkdruk regelaar

Klopt. Daarom heb ik deze ook genomen. Ik kom straks namelijk niet meer zo makkelijk bij de regelaar op de compressor zelf.
En bovendien is dit er eentje die vrij nauwkeurig in de lagere regionen af te stellen is. Goed voor het airbrushen dus.

@Wim Kluck: voor mij vrijwel allemaal nieuw, dus thanks voor de uitleg ;)
 
P

Pel

Guest
Kijk nou weet ik weer wat meer over compressoren, ik had mij er ook nooit zo in verdiept, ik denk dat ik nu toch voor een compressor met olie ga. Uiteindelijk heeft alles toch onderhoud nodig, en als je dat weet dan doe je dat m.i. ook met regelmaat. Hij komt bij mij in het centrale magazijn te staan 2 x 4 m:D, dan hoor ik hem ook nauwelijks aanslaan, en er is bijna geen stof zoals in de werkplaats. Ik ga denk ik maar eens naar Van Granenbroek in Budel ga kijken, in het verleden waren ze daar niet zo flauw mochten er mankementen aan komen, en ze hebben een eigen onderhoudsservice. Maar op advies van een mede forumlid eens gegoogeld, er staan daar vele zeer slechte reviews, en ze staan er wat de service betreft ook zeer slecht op. Hartelijk dank voor de info mannen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Er zijn ook fluisterstille compresoren. Whispair van contimeta zeg maar een koelkastmoter die in de olie hangt. Alleen maar voordelen Nou er zijn twee dingetjes hij mag niet te schuin komen te staan en de prijs. Als ik het goed onthouden heb begginen de hele kleintjes bij 750 euro. Ik dacht bij hbm goedkopere klonen te hebben gezien.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Gezien Pel zijn keuze gemaakt heeft vind hij het vast niet erg als ik een vraagje stel in zijn topic :)

wie kan me iets vertellen over welke eigenschappen ik nodig heb voor een slagmoersleutel? Ik krijg daar niet een eenduidig antwoord op gevonden op internet. Ik wil graag een stille en compacte compressor, maar hij moet eigenlijk ook af en toe met een slagmoersleutel wat wielbouten los kunnen rammelen. Als hij iedere bout even moet pompen is dat niet zo erg, als ik maar niet halverwege een bout al moet wachten tot er weer druk is... ideaal zou denk ik dus zijn als de aanzuigcapaciteit hoger is dan wat een slagmoersleutel aan lucht verbruikt. Als dit zo is, zou dan een kleine (6 liter) kunnen voldoen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij het afslaan van de motor gaat een magneetklep open om de druk in de cylinder te laten ontsnappen (wat duidelijk hoorbaar is). Indien je de stroom gewoon volledig onderbreekt gebeurd dit niet en is het mogelijk dat de compressor niet gestart geraakt.
Je moet ook kijken of de compressor geschikt is voor hobby gebruik. Bepaalde types roterende (schroef) compressors moeten lang genoeg draaien om de olie voldoende op te warmen. Gebeurd dit niet, dan zal er condens in de olie achterblijven waardoor deze in 'mayonaise' veranderd met alle gevolgen vandien.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor het verfspuiten zijn er een paar belangrijke dingen om te weten.

Een compressor met olie zuivert beter de binnenkomende lucht, met name dat wat nog door het luchtfilter heen komt.
Altijd een vocht en olieafscheider plaatsen, en voor airbrushen volstaat een standaard 50micron filter niet, daar moet een fijner filter achter.
Bij spuiten met verf op waterbasis kun je nog steeds problemen hebben met de overgebleven olie in de lucht, professionele autospuiters filteren de lucht nog veel meer.

Gebruik NOOIT een olievernevelaar aan het begin, deze vervuild ook al je slangen, plaats bij apparaten die olie nodig hebben een klein olievernevelaartje op het luchtapparaat zelf, dat zijn van die kleine perspex reservoirtjes. Je houd zo je slangen schoon en droog.

Wat betreft de compressor voor het oppompen van banden, hiervoor volstaat alles wat luchtdruk levert.
Een standaard olie en vochtafscheider houdt ook bewegende delen en afdichtingen van de luchtverbruikers schoon, die gaan dus langer mee, is een zinvolle investering.

Wat betreft het onbelast opstarten, vrijwel alle compacte compressoren hebben een pressostaat, het zwarte kastje, dat de compressor aan en af laat slaan, een overdrukventiel heeft, en de drukleiding drukloos maakt als hij afslaat. Dat is de sis die je hoort bij het afslaan. De compressor start dus drukloos weer op. Anders zou je hem nooit aan en uit kunnen zetten, en kan die zeker niet uit zichzelf weer aanslaan, maar dat doen ze dus wel. Remote is geen probleem, werkt hetzelfe als het schakelaartje op de compressor zelf.

Zelf gebruik ik een Metabo 24liter met olie, die is absoluut niet stiller als een olievrije, 92dB, en hij functioneert al jaren probleemloos voor het oppompen van banden en het schoonblazen van het gereedschap.

@Juul
Slagmoersleutels zijn grootverbruikers, een 6 liter tank is bij lange na niet genoeg. Waarom niet een slagmoersleutel op accu? Ik heb een Makita op 14,4volt en die ramt probleemloos alle wielmoeren los en weer vast op nog geen kwart acculading. Dat werkt geweldig.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Dat is jammer. Gezien een compressor toch al op de wishlist stond, en dan is een luchtdruk slagmoersleutel een stuk goedkoper dan een accu versie. Maar dan moet de wishlist misschien wel uitgebreid worden met een accu slagmoersleutel :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.