Welke compressor kopen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
De meeste luchtgereedschappen zijn gemaakt voor een werkdruk van 6 bar. De meeste kleinere compressoren starten bij 6 bar en slaan af bij 8 bar. Bij de meest bij kleine compressoren toegepaste pressostaten kan je het verschil niet instellen. Als je de onderwaarde naar 7 bar schroeft gaat de bovenwaarde naar 9 bar. Het probleem hiervan is dat je compressor daar niet voor gemaakt is. Hij zal te heet worden en de levensduur zal ernstig verkort worden. Als je af en toe een luchtsleutel wil gebruiken kan je beter je tank volume vergroten door er bv een lege gasfles aan te koppelen. Ook dan moet je de temperatuur van je compressor in de gaten houden. Als je regelmatig een slagmoersleutel nodig hebt, kan je er beter een met een stekker kopen. Mijn ervaring is dat je voor een slagmoersleutel minimaal een 100 liter tank met een 3pk compressor nodig hebt. En ook dan zal je af en toe moeten wachten tot de compressor weer genoeg lucht heeft gedraaid.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
En de 2 zijwielen zitten er behoorlijk los op, zodat die wat wiebelen. Maargoed, daar zou ik zelf nog altijd iets aan kunnen doen als ik dat wil. Dat zie ik nog wel.

Hoi,

Dat had die van mij ook. Opgelost met 2 metalen ringen aan beide kanten van de grote wielen.
Je kan ook een plakje van een buis zagen er er tussen schuiven, maar 2 ringen loopt wel het mooist.


Veel plezier met je speeltjes!
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
De meeste luchtgereedschappen zijn gemaakt voor een werkdruk van 6 bar. De meeste kleinere compressoren starten bij 6 bar en slaan af bij 8 bar. Bij de meest bij kleine compressoren toegepaste pressostaten kan je het verschil niet instellen. Als je de onderwaarde naar 7 bar schroeft gaat de bovenwaarde naar 9 bar. Het probleem hiervan is dat je compressor daar niet voor gemaakt is. Hij zal te heet worden en de levensduur zal ernstig verkort worden. Als je af en toe een luchtsleutel wil gebruiken kan je beter je tank volume vergroten door er bv een lege gasfles aan te koppelen. Ook dan moet je de temperatuur van je compressor in de gaten houden. Als je regelmatig een slagmoersleutel nodig hebt, kan je er beter een met een stekker kopen. Mijn ervaring is dat je voor een slagmoersleutel minimaal een 100 liter tank met een 3pk compressor nodig hebt. En ook dan zal je af en toe moeten wachten tot de compressor weer genoeg lucht heeft gedraaid.

Quote uit het boekje:
To adjust the pressure switch:
5. Turn the black plastic pressure adjustment screw a half turn clockwise to increase the tank pressure and a half turn counterclockwise to decrease the pressure.
6. Adjust the metal pressure adjusment screw to change how the pressure can drop before the motor turns ON.

Hieruit maak ik op dat dit toch redelijk goed instelbaar zou moeten zijn, en ook onafhankelijk van elkaar. Dan zou ik dus de tankdruk niet wijzigen maar de druk waarop hij aanslaat wel. Die is nu namelijk 5,5 bar en die mag van mij gerust wat hoger zijn. Maar dat moet ik nog uitproberen. En omdat ik hem hobbymatig gebruik maakt het niet zoveel uit dat het niet snel achter elkaar gaat. Ik heb geen plek voor een grotere compressor, en een lawaaige zijn de buren niet blij mee denk ik :) Misschien dat de gasfles koppelen nog wel kan, die heb ik nog een liggen.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Die compressorolie van kroon kan je prima gebruiken. Als je de olie netjes op peil houd en afhankelijk van het gebruik een of twee keer per jaar ververst ga je lang plezier hebben van je compressor. De meeste compressoren lopen op een hoop door gebrek aan olie.

Ik hoorde dat er al watergesmeerde compressoren bestaan.
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Met betrekking tot de wielmoeren. Er werd opgemerkt, dat de luchtdruk behoorlijk wat uitmaakte of de wielmoer wel of niet loskwam. Logischer wijs geldt dit dan ook voor het vastdraaien. Trek alle wielmoeren nog een laatste keer na met een volle tank. Of zoals het mij geleerd is, altijd nog handmatig natrekken.

Officieel geven fabrikanten zelfs nog een moment op, voor het aandraaien van deze moeren.

On topic: ik ben ook aan het nadenken voor een luchtsysteem, en zat te denken voor een dubbele leiding, gesmeerd en ongesmeerd. Alleen toen las ik over die olienippels, aan het gereedschap. Gaan deze niet snel kapot bij het (hardhandig) neerleggen?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik heb geleerd dat je het aandraaien zowizo niet met de luchtsleutel moet doen. Als de schroef niet goed in de draad pakt draai je alles kapot, en je draait ze veel te vast, dan krijg je ze niet meer met de hand los als je ooit langs de weg staat...
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Trek alle wielmoeren nog een laatste keer na met een volle tank.
Eh nee, dat dus niet doen.
Zelfs de goedkoopste flutluchtsleutel haalt al 200Nm bij het vastdraaien, als je weet dat bij de meeste auto,s de wielmoeren met iets van maximaal 110Nm vast moeten, dan is 200 aardig veel.
En de betere luchtsleutels halen wel aardig meer als 200Nm.
Of zoals het mij geleerd is, altijd nog handmatig natrekken.
Officieel geven fabrikanten zelfs nog een moment op, voor het aandraaien van deze moeren.
Kijk je weet het wel;)
 

Nald

Actieve deelnemer
29 jan 2017
40
0
Ik denk dat we voorbij mijn punt gaan. Laat ik eens een sprookje vertellen

Er was eens..... een wereld, waar geen 1 slagmoersleutel onderhevig was aan slijtage, ook werd elke slagmoersleutel aangedreven door een slang met een diameter die groot genoeg was. Daarnaast werden alle slagmoersleutels aangedreven door een volle compressor, die volledig op druk is.

Ook was er niemand, geen (vak)garagist, geen hobbyist, en geen beun de haas die wielmoeren en bouten aandraaide met een slagmoersleutel maar met een kruissleutel. Ze trokken ze zelfs na met een momentsleutel.

Alle werkgevers stimuleerde de monteurs ook, om wielmoeren aan te draaien met een kruissleutel en vervolgens na te trekken met een momentsleutel.

Helaas is bovenstaande niet de werkelijkheid. https://www.youtube.com/watch?v=9DjhmKAuqaM Mijn punt is, wanneer je je wielmoeren aantrekt met een slagmoersleutel, trek ze handmatig na. Want je zal raar staan te kijken als je op de weg wordt ingehaald door je eigen wiel. Ook ben je zeker niet de eerste die wordt ingehaald door je eigen wiel.
 
Laatst bewerkt:

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Helaas is bovenstaande niet de werkelijkheid
Een professionele slagmoersleutel voor wielmoeren heeft gewoon een instelbaar moment, dus is eigenlijk een momentsleutel op lucht.
Tijdens de pitstops van Max Verstappen zie ik ze ook niet handmatig nagetrokken worden dus het kan prima.
Vrachtwagenwielen is een verhaal apart, die moeten ALTIJD nagetrokken worden, er staat niet voor niets "Natrekken" met een krijtje op de banden geschreven, je ziet het regelmatig langs de weg.
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
20
4
Boxtel
Volgens mij dwalen we af :p maar onderstaand zoals ik het geleerd heb:
- Slagmoersleutel heet niet voor niks SLAGmoersleutel, de kracht word aangegeven in Nm meter maar is zeker geen momentsleutel! Deze draait met slagkracht moeren en bouten los en vast, dat is ook het tikken wat je hoort bij gebruik. Is zeker in te stellen maar dit is een bereik, het maximaal moment wordt gedeeld in 4 stappen en geen exact aantal Nm. Zelfs de duurste slagmoersleutels hebben een afwijking van +/-30Nm.
- Momentsleutel is een precies instrument waarmee je bouten en moeren exact op "moment" zet of te wel de voorspanning op de bout zet waardoor deze vast blijft zitten. Tevens zet je de bout ook niet vaster dan noodzakelijk zodat je niks kapot draait en inderdaad onderweg je bouten nog los krijgt met de hand. Volgens mij wisselt Max Verstappen zijn banden niet zelf langs het circuit :p
- Wielen monteren, aanlegvlakken schoonmaken een geen vet of olie op de bouten doen! Bouten indraaien met de hand, vastzetten met de slagmoersleutel op de laagste stand (max 100Nm) en natrekken met momentsleutel .
- Vrachtwagen wielbouten worden met een zware slagmoersleutel en speciale momentdop vastgezet. Omdat dit veel grover materiaal is met veel grote bouten zullen de bouten, naaf en velg zich nog "zetten" waardoor bouten eventueel kunnen lossen. Daarom staat er op vrachtwagenbanden vaak "natrekken" omdat dit dan na een x aantal Km aan te raden is.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Vanavond "Undercover Boss" zitten kijken, NASCAR racing pitstop, 5 wielmoeren per wiel, geen "momentsleutel" te zien.

Volgens mij wisselt Max Verstappen zijn banden niet zelf langs het circuit :p
Mijn punt is dat er geen momentsleutel aan te pas komt en ze er toch niet aflopen.

Techniek en gereedschap wordt steeds beter maar ook de toegepaste technieken (pneumatische wielmoersleutel).
"Vroegah" (op de 'Ambachtsschool') heb ik geleerd om aders eerst te vertinnen voor je ze in een stekker schroeft.
Tegenwoordig is dat absoluut NOT DONE omdat het zich los kan werken en is het adereindhulsjes wat de klok slaat.
 
Laatst bewerkt:

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
De luchtsleutels in de F1 zijn ook wel wat geavanceerder dan een huis tuin en keuken ding :D http://www.formula1-dictionary.net/wheel_gun_wheel_nut.html

Voor de gewone sleutelaar en monteur zijn er torsiestaven die op de luchtsleutel gezet kunnen worden zodat de moeren/bouten niet te vast aangedraaid worden http://www.autogereedschap.com/a-27...-doppen/torsiestaaf-koppelbegrenzer-90nm-1-2/
Maar voor het juiste aanhaalmoment moet het laatste stukje dan alsnog met de hand nagetrokken worden met een momentsleutel.
Vooral aluminium velgen moet je niet te vast zetten.

Elke autofabrikant schrijft dat ook voor.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Vandaag heb ik mijn Airpress L6-95 compressor binnen gekregen. Maar veel kan ik er niet mee doen, want ze zijn vergeten de slang/haspel mee te leveren. Wel heb ik even getest door een blaaspistool rechtstreeks op de compressor aan te sluiten.

De reden om voor de L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoon blaze, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.

De eerste tests zijn bemoedigend! De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbeschermering op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan.

Ik moet het nog echt testen, maar voorlopig ben ik tevreden. Morgen komt hopelijk de haspel en de tacker is al binnen, dus dan kan ik het pas echt zien. Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Tuurlijk, daar heb je gelijk in. Ik heb nog witte speakerstof en die kan ik daar mooi voor gebruiken. Dan staat de compressor niet in het zicht, maar kan wel genoeg lucht aanzuigen.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Vorig najaar heb ik bij HBM deze compressor gekocht:
https://www.hbm-machines.com/produc...ompressoren/michelin-3-pk-50-liter-compressor
Heb daar nog geen dag spijt van gehad! Apparaat heeft ruim voldoende lucht opbrengst voor wat ik er mee doe (verfspuit, niet apparaat, banden oppompen etc) en doordat het een 2 cilinder is kun je er gewoon naast blijven staan zonder hels kabaal.
Mijn oude compressor heb ik gesloopt en die tank aan deze gekoppeld. Samen zijn ze 100 liter, apparaat hoeft daardoor maar heel af en toe aan te slaan.
Ik heb de compressor zelf opgehaald in Gouda, (vriendin verrast met een weekendje weg, wij beide blij ;) ) en mijn ervaringen tot nu toe met HBM zijn enkel positief.

Groet,
Geert
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mijn ervaring is ......

Welkom op dit mooie forum, Alexander.
Zo'n eerste bericht prikkelt de nieuwsgierigheid. Om de waarde van jouw aanbeveling beter te kunnen inschatten zou ik graag iets meer weten over aard en achtergrond van jouw ervaring.
 

Alexander de J

Nieuw lid
6 aug 2017
2
0
Dank je wel Kor! Ik ben een echte hobbyist en repareer van alles, van oude motoren tot en met steigerhouten meubels. Ik heb zelf een Airpress HL 360-50 compact en een KM 50-350. Ik gebruik ze voor bijvoorbeeld het vastdraaien van bouten en moeren en het schoonblazen van mijn gereedschap. Bedoel je waarom ik Airpress aanbeveel of http://veenstratechniek.nl? Ik heb voorheen andere merken gebruikt, maar ik vind Airpress qua kwaliteit en prijs beter. Veenstra Techniek beveel ik aan omdat op die website de modellen goedkoper zijn dan bij concurrenten en ze lage verzendkosten hanteren. Op de 360-50 heeft me dat bijna 60 euro gescheeld. En binnen 3 werkdagen hier in Zeeland geleverd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.