Welke compressor kopen?

P

Pel

Guest
Ik had een kleine financiële meevaller, en was van plan om een klein compressortje van 24 l te kopen, maar nu zie ik dat er meerdere soorten compressors bestaan, die met olie en zonder olie, althans die zonder olie heb je volgens de verkopers geen omkijken meer naar? Dan heb je nog snaar aangedreven, en direct aangedreven compressoren, wie het weet mag het zeggen? Ik ga hem eigenlijk hoofdzakelijk gebruiken om mijn banden op te pompen, daarnaast is hij in de werkplaats ook wel nuttig om mijzelf en de machines schoon te blazen. Verder zou ik zo niet weten waar je zo'n ding nog meer voor gebruikt, nieten doe ik met de handtacker, en ik heb een elektrische tacker? Ik wou hem al kopen, maar ik dacht, ik zit hier toch niet op het forum om alleen maar advies te geven aan andere forumleden,;) vandaar mijn vraag wat ik het beste zou kunnen kopen:confused:?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Atmoz

Actieve deelnemer
Het grootste verschil is volgens mij dat een olie gesmeerde compressor (veel) stiller is. Een nadeel kan zijn dat er af en toe olieresten met de "schone" lucht meekomen, en daarom is zo'n apparaat niet altijd geschikt.

Ik heb zelf eentje met olie, maar vind die eigenlijk best nog wat lawaai maken. (toevallig het ding nog geen 5 minuten geleden opgehaald om weer eens te gaan gebruiken, hopelijk doet 'ie het nog...)

Grtz,

Atmoz


[edit]
Eentje met een snaar zal wel wat duurder zijn denk ik. Tenminste, dat klinkt al redelijk professioneel :p
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Volgens mij lopen die snaaraangedreven compresoren wel iets rustiger. (motor loopt langzamer, poelie maakt de versnelling)
Maar hebben ze die ook in 25 liter?
Volgens mij is idd het enige nadeel van olie gesmeerd dat je (af en toe) wat onderhoud hebt ( en misschien olie in de leiding?)

Ben zelf ook met een compressor aan t kijken, zal ongeveer t zelfde gaan doen als jij.
Zat zelf te denken aan de airpress 425/50, iets meer buffer en hoog aanzuigvolume. (mocht ik er ooit nog eens een grotere tacker op willen zetten misschien wel handig)

Ik ben ook wel benieuwd naar andere reacties...
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb zelf de 340/90 van airpress. Prima compressor. BTS in Zaltbommel heeft deze geleverd. Zal eens kijken naar de olie, want hij is inmiddels een jaartje oud, mogelijk is vervanging wel nodig.

Bij een tacker zul je weinig flow nodig hebben, maar bij het schoonspuiten van dingen is een grotere/zwaardere compressor handig. Voordeel van een wat groter voorraadvat is dat hij niet steeds aanslaat als je de tacker gebruikt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik weet niet wat bij jou de druk in je banden moet zijn, bij een kennis gaat er ruim 9 bar in en dat red je niet met veel compressors, die stoppen bij 8 bar.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Huh? Normaal is dat toch maar tussen de 2 en 3 bar?

[edit]
Oh, ik snap 'm al... Niet aan gedacht. Effe opgezocht, en kom inderdaad al iets van 8 tegen.

[edit2]
Trouwens Pel, waarvoor je zo'n compressor ook fijn kunt gebruiken: airbrushen :cool:
Is ook nog eens erg leuk om te doen (daarvoor heb ik de mijne vanavond weer naar huis gehaald).
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Pel, ik heb al sinds 2006 een goedkope 24 liter compressor van de gamma. Merk CMI maar ook door andere merken in de verkoop. Zie bijvoorbeeld de volgende aanbieding:
https://www.lidl.de/de/guede-kompressor-210/8/24-oelfrei/p24723
Exact dezelfde die ik heb, enkel een andere sticker erop.

Wordt gemiddeld 1 keer per maand gebruikt. Maakt veel lawaai tijdens vullen en kan op 1 vulling 8 banden oppompen (4*2,2 bar en 4* 3,2 bar) mits ze niet te zacht zijn. Daarna slaat hij aan. Voor tackwerk meer dan voldoende capaciteit.

Zou ik dagelijks lucht nodig hebben dan kocht ik iets stillere met meer capaciteit. Maar voor mij is deze prima. Ik zet de oorkappen wel op tijdens vullen. Maar ben dan ook voorzichtig met mijn oren.
 
Volgens mij is met olie inderdaad stiller, maar zonder is weer makkelijker in onderhoud en wanneer je verf wil verspuiten. De tankgrootte is van belang voor de constante aanvoer van lucht, als elke bewerking van de machine vraagt dat ie moet pompen is de druk minder gelijkmatig.

Ik heb zelf de dutack FatAir, wordt niet meer gemaakt geloof ik, maar dat is een twee-cilinder. Wel met olie, en volgens mij een 15 of een 25 liter tank. Het voordeel van een twee-cilinder is dat de tank snel weer op druk is en rustiger loopt.

In een stationaire opstelling zou ik voor een snaar-aangedreven compressor gaan, met een grote tank. Airpress heeft dan nog wel eens wat leuks.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Volgens mij is met olie inderdaad stiller, maar zonder is weer makkelijker

Ik vraag mij dan altijd af wat hier mee wordt bedoeld. Het is nou niet dat je continu olie moet bijvullen/verversen. Die van mij is inmiddels 10 jaar oud en wordt vrij regelmatig gebruikt, ik heb de olie nooit ververst of bijgevuld.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Pel, ik weet niet wat ik fout aan het doen ben, maar ik heb bovenstaande compressor in bezit ik gebruik deze alleen om een bandje op te pompen iets af te blazen en een klein tackertje werkt er ook goed op.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zolang Pel geen bus heeft of 17" velgen zal een kleine compressor genoeg zijn.
Olie moet in principe elk jaar ververst worden.
Dat moet ieder voor zich weten. Ik heb zelf een mobiel ding voor op karwei in 1996 nieuw gekocht (Creemers).
Nog nooit olie ververst. Volgens de mensen die er verstand van hebben zou die allang kapot moeten zijn.

@pel.
Ik zou eens bij Cranenbroek kijken. Die hebben zo'n kleine regematig in de aanbieding.
Ik ken een schilder die zo'n ding al een paar jaar in de bus heeft.
 

Treetop

Actieve deelnemer
4 dec 2016
42
0
Gewoon een simpele piston rechtsreeks aangedreven compressor lijkt hier in dit verhaalt het beste !
Fini is semi prof. merknaam maar voor een paar eurootjes meer heb je prof. versie met naam Contimac.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Deze compressor is heel veel verkocht aan de aannemers wereld schijnt een geweldig ding te zijn.
image.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik weet niet wat bij jou de druk in je banden moet zijn, bij een kennis gaat er ruim 9 bar in en dat red je niet met veel compressors, die stoppen bij 8 bar.

@Ronald, in mijn banden gaat ongeveer 7 tot 8 bar, de meeste geven 8 bar dat zou dan juist genoeg zijn.
 
P

Pel

Guest
@Eric, het zijn de banden van mijn rolstoel, dat zij Marathon plus anti lek Swalbe banden, daar gaat 8 bar in.

Sommige aanbeveelde compressors zijn mij toch wat te duur, ik vergelijk het gebruik navenant de kosten van zo'n compressor. Aangezien dat hij maar weinig gebruikt gaat worden hoef ik geen dure professionele compressor hier te hebben staan. Allemaal alvast Bedankt voor de info.


Ik zit te twijfelen tussen deze hier onder een van Cool Bleu 24 liter olie vrij €122,99 met nog wat attributen erbij
166341 coolbleu 122,99.jpg
En een van HBM ook 24 olie vrij €139,99 op moment niet leverbaar.

HBM 139,95.jpg

Groet Pel.
 
@svenskapelsin je citaat is niet helemaal kompleet, ik zei 'met onderhoud en wanneer je verf wil verspuiten'. Onderhoud zal vast wel wat meevallen, hoewel die van mij na 3 jaar gebruik wel een beurtje heeft gehad, maar voor verf spuiten ben je dan ook nog weer een olie afscheider nodig. Er kan toch altijd een beetje olie worden meeverneveld, die je niet altijd in je verf wil hebben
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.