Epoxy en vacuumvat

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Hallo allemaal,

Ik ben het steedsleuker gaan vinden hout en epoxy onderdelen samen te voegen. Epoxy is best goed te draaien en geeft leuke accenten aan gedraaide werkstukken.

Nu wil ik de 'blanks' door middel van een vacuum stolp of vat verder verbeteren. Wie heeft hier ervaring mee, zijn er zelfbouw methodes, zijn ze ook betaalbaar te koop?

Ik hoor graag van jullie.

Nanne van Vondelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Hallo Nanne, ik heb een tijdje geleden van forumlid Wimmel zijn vacuümset overgenomen: een vacuümpomp en aangepaste hogedrukpan. Ik heb 'm zelf nog niet gebruikt maar je mag 'm wel lenen om te proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.036
2.571
Vacuumpomp van marktplaats halen. Dikwandige pan van de kringloop, of uit je keukenkastje. Ik heb het deksel van een stuk dik plexiglas gemaakt, kan je zien wat er in de pan gebeurt. Plexiglas kwam ook van marktplaats. Heb het plexiglas met de bovenfrees rond gemaakt en een sponning er in met een pakking van silikonenrubber. Rubber kwam volgens mij van de hema, soort kookmat of zo. Fitwerk van de gamma en een vacuummeter van internet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vacuumpomp van marktplaats halen. Dikwandige pan van de kringloop, of uit je keukenkastje. Ik heb het deksel van een stuk dik plexiglas gemaakt, kan je zien wat er in de pan gebeurt. Plexiglas kwam ook van marktplaats. Heb het plexiglas met de bovenfrees rond gemaakt en een sponning er in met een pakking van silikonenrubber. Rubber kwam volgens mij van de hema, soort kookmat of zo. Fitwerk van de gamma en een vacuummeter van internet.


MacGyver :D
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.036
2.571
Ik heb er nou eenmaal een hekel aan om bizarre bedragen te betalen voor een pan met een plaatje plexiglas. Het is maar voor de hobby en ik heb meer wensen dan euro's Moeders had nog een knappe pan in de kast, die niet meer gebruikt werd nadat de veeleters opgehoepeld waren en de rest was een zaak van slim shoppen. Er staan geregeld 220v vacuumpompen op marktplaats voor 30 tot 40 euro. Hetzelfde geldt voor restanten plexiglas. Ik heb onder in de pan nog een pannenroostertje liggen, zodat mijn beker niet gelijk aan de pan zit als het siliconenrubber eens over de rand borrelt. Als ik het mij goed herinner waren die bij de action twee voor een euro. Vacuumpompolie was in de aanbieding bij soort pandjeshuis hier in de buurt. 5 liter jerrycan voor 1,5 euro. Kan ik daar ook weer even mee vooruit. Dus ja macgyveren scheelt een hoop muntjes die ik dan weer aan andere dingen kan uitgeven. Je moet alleen wel het geduld hebben om al je spulletjes bij elkaar te sprokkelen als je ze voor weinig kan scoren. Als je wensen opkomen als poepen en je wil morgen aan de slag, dan betaal je meestal de hoofdprijs. Je ziet het met toxic zijn draaibank.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Heren, wees alsjeblieft voorzichtig met het MacGyveren van vacuumtoestellen en drukvaten. Je zou niet de eerste zijn die een oog kwijtraakt door "Dat zal wel sterk genoeg zijn". Zulke dingen zijn gevaarlijk, je geeft veel geld uit aan goed gerief, bespaar hier dan niet op.

Verder, voor epoxy vacuumpomp gebruiken? Ik geloof dat een drukvat daar beter voor is trouwens.

Ik geloof dat de viscositeit van epoxy niet lopen genoeg is om alle belletjes eruit te halen via vacuum.
Via een drukvat kan je de kleine belletjes hiermee platknijpen geloof ik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.036
2.571
Niemand heeft het hier over drukvaten. Als je met vacuum iets niet sterk genoeg maakt, vervormt het als je onderdruk te hoog wordt. Als je zelf iets gaat maken, kijk je eerst hoe de dingen zijn gemaakt die je kan kopen. Als je de zelfde diktes aanhoud zit je al gauw goed. Als je twijfelt ga je gewoon iets zwaarder. Die sets die je kan kopen zijn echt niet zo speciaal. Gewoon een pan van de bazaar met een plaatje plexiglas. De kraantjes die ze gebruiken zijn de goedkoopste die alie levert. Hetzelfde geldt voor de vacuummeter. En nogmaals als je twijfelt aan je eigen kennis, zoek je iemand met meer kennis van de materie. Zowaar een functie van een forum.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem met het gebruik van vacuum in niet het materiaal, maar de Epoxy, of cactus juice (Google het) het zet op voordat de luchtbelletjes er uit zijn, je krijgt dan zoiets als die chocolade reep met luchtbellen er in.

De mensen die het hout stabiliseren voor pennen en dergelijke gebruiken meestal druk in plaats van vacuum.

Een ander probleem is dat met sommig hout en meer vacuum je schuim krijgt en dat can in je pomp getrokken worden, het is nogal verschillend tussen het ene en het andere.

Er zijn ook mensen die vacuum gebruiken en als de lucht bellen er uit zijn de lucht er weer in laten, waardoor het spul in het hout gedrukt word, het is dus niet altijd hetzelfde met het gebruik van de verschillende materialen en manieren.

https://forum.canadianwoodworking.c...teps-tpwards-stabilization-new-vacuum-chamber
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.