Kratje

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Pap.... ik wil een fietskrat voor mijn schooltas
Oh ja, nou nu niet, ben even bezig, nu je daar toch staat geef me dan even dat balkje aan dat daar staat
Dank je, he wat ? ja is goed, doei... en nu even een verrassing in elkaar knutselen

Het stukje resthout is iets meer dan twee meter douglas balk van 70x70

Balk in twee stukken van 40cm, twee stukken van 30cm en twee stukken van 25cm gezaagd

de 40 en 30 zaag ik op de lintzaag in plakken van 15mm dik en de 25 zaag ik diagonaal door en zaag daar een strook van 30mm breed van (korte zijde van de driehoek zijn dus 30x30)
Even licht de schuurmachine er over (moet een grof uiterlijk behouden) randjes even breken met de schuurmachine, potje houtlijm op de werkbank, luchtnagelpistool in de aanslag en we kunnen van start

Van balk tot dit binnen een uurtje
Leuk om dan dat gezicht te zien (en een dikke knuffel natuurlijk)

20170122_170630.jpg
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Niet voor op de fiets maar voor op de vensterbank.
Bedoeld voor de walnoten.
(en de knuffel heb ik ook gehad..:p)

DSC00999.jpg
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Mooi!
Maar mag ik ook als leraar reageren? We zien steeds meer leerlingen op school komen met bakfietsen waar onze vroegere kruidenier in Heerde mee uit de voeten gekund had. Maar als we bijvoorbeeld naar kamp fietsen, zien we ook de nadelen. Het is een behoorlijk gewicht en die dunne armpjes hebben daar regelmatig toch problemen mee. En je wilt je (klein)kind niet aan het slingeren hebben op weg naar school. Maak ze dus vooral niet te groot!!
Er zijn fietsen waarbij de kist niet aan het stuur vastzit, maar aan het frame. Die zijn prima!
 

Korneel

Nieuw lid
9 jan 2017
14
0
Ik heb een klein klapkratje voorop, ook handig als ik eens iets mee wil nemen wat niet in het kratje past, dan klap ik het gewoon in en zet de bagage bovenop. Zoiets moet ook van hout te maken zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat mag zeker dave
De krat is niet zwaar, ik gok rond de 1,5 kilo, ik heb hem zo klein mogelijk gehouden dat de schooltas er precies in past
Dit vanwege het gewicht maar ook vanwege het kunnen rollen van de tas in bochten (gevaarlijk)

Toen het kratje klaar was bedacht ik me dat het ook tof zou zijn om een paar leds met een kleine stralings hoek (spot) in de krat te bouwen als fiets verlichting (je kan maar beter zichtbaar zijn

Ach....die doen we dan wel voor kratje II

Flyer ziet er goed uit
Spaander, natuurlijk vind zij dat leuk, zeker als Opa het maakt !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
correct, met een lintzaag
De tafel gekanteld tot 45 graden, de aanslag aan de lage kant gelegd zodat het balkje er op ligt en dan doorschuiven maar
daarna had ik driehoeken waar de korte zijden 70x70 waren, beetje te groot
Tafel weer vlak en dan halveren, dus zijn ze iets van 30 a 35 (heb het op het oog gedaan) balkje draaien en dan de andere kant er af
Je houd dan van 1 driehoek 2 kleinere en een vierkant over (leg ik het zo duidelijk uit)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
sig170124.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.