Downdraft table

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik kijk nog wel eens rond op de site van rockler http://www.rockler.com/
En daar kwam ik een downdraft table tegen 'with free downloadable plans', http://www.rockler.com/product.cfm?page=21488&filter=down draft
dus toen heb ik gelijk het hele ding maar na gemaakt.

Hij doet het redelijk, de rubbertjes die ik gebruikt heb zijn normaal bedoelt om onder stoelpoten te plakken tegen krassen op de vloer. Wanneer werkstuk groot genoeg is blijft het met deze rubbers en de zuigkracht goed op z'n plek liggen. Bij een volgende versie maak ik er denk ik meerdere kleinere gaatjes in en nog iets meer rubbertjes.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arie
Wat een leuk dingetje heb jij gemaakt.
Bedankt voor je tip. Voor het kleinere werk lijkt mij dit ook wel een goed plan. Kan je vertellen hoeveel gaatjes en met wat voor diameter je hebt geboord. Werkt dit ook met een huis tuin en keuken stofzuiger? Ik ben maar een beginnend amateur en heb beperkte middelen ter beschikking.

Hartelijke groet Hugo
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Arie,

Wat een super praktisch ding! Ik zie alleen iets niet goed: ik zie twee cirkeltjes: klein en wat groter. Wat zijn de rubbers? Ik neem aan de grote diameter. Hoeveel steken de rubbers boven het 'werkblad' uit? Als het teveel is dan heb je natuurlijk te weinig zuiging tussen het werkblad en het object.

Met welke gereedschappen heb je het al geprobeerd? Ik zie een schuurmachine op een van de foto's. Heb je ook al een bovenfrees geprobeerd? Ook een gereedschap dat wordt gehinderd door een houtklem om te fixeren. Zou ook de werksnelheid bevorderen!

Gr, @lex
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Beste Lex,

na het posten van dit bericht een tijdje niet op het forum geweest en dan zakt het inderdaad weg.
Maar die grote dingen zijn rubbers voor onder stoelen ed. En steken zo min mogelijk uit het blad.
De zuiging is genoeg om een werkstuk te laten liggen, bij het schuren, maar ik zou het niet willen proberen bij het frezen.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Beste Hugo,

diameter van de gaatjes was ongeveer 8-10 mm. Heb geprobeerd er niet teveel te maken zodat er nog wat zuigkracht overbleef van de stofzuiger. Totale oppervlak van het aantal gaatjes en de doorsnede van de slang van de stofzuiger moeten wat in evenwicht blijven. Dan gaat het ook wel werken met een huis stofzuiger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Arie

Jij was misschien een beetje laat ;) maar ik was het al helemaal vergeten. :idea: Nu ik het zie weet ik weer wat mijn plan er mee was.

Hartelijke groet Hugo
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Uiteraard zeer mooi gemaakt. Als ik de reacties lees denk ik echter dat er een misverstand bestaat over wat een zg downdraft table moet doen. Dat is namelijk stof afvoeren en niet dmv vacuum iets vastzuigen. Dat dit wel in beperkte mate gebeurd is logisch, veel "klemkracht" zal het echter niet brengen gezien de hoeveelheid valse lucht die wordt aangezogen door niet afgedekte gaten. De rubbers zijn bedoeld als anti slip. Als je beide technieken wil, vastzuigen en afzuigen, zou je dit kunnen combineren met het systeem van MINIMAG.

Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.