advies voor een goede winkelhaak

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Beste Rizz,

Je moet nog even wachten, komt hij uit de VS, want in Duitsland, bij fine-tools is hij zo te koop.
Walter

Laat ik m nu bij Dieter Schmidt besteld hebben.. :D Ik verwacht m morgen of overmorgen. Dus ik moet nog eventjes wachten.. Hetis ook wel een ruim begrip.. :)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Grappig, heb hem daar gisteren besteld naar aanleiding van je aankoopbericht. Ik was op zoek naar een prettig werkende winkelhaak, maar kon het type niet vinden, naar het plaatsen van je foto en het type was de keuze snel gemaakt.
Kreeg vandaag het verzendbericht dat hij onderweg is. Leuke winkel overigens, veel van die dingen waar je van zegt "leuk om erbij te hebben". Gevaarlijk om daarin rond te snuffelen, heb het zakgeld voor komende maand wel weer opgemaakt!
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb een goedkopere versie combinatie-winkelhaakje, of twee eigenlijk. Eentje van de Gamma (300 mm), maar dat is niks. Niet haaks, en blijft niet vastzitten. Een kleinere (150 mm) van Limit. Die is wel haaks en goed, maar moeizaam af te lezen.

Nu zit ik al een aantal maanden naar zo'n Starrett 150 mm te kijken. Maar welke..

- die met een gesmede, of met een gegoten kop
- een gewone, of een gesatineerde lineaal.

De prijzen varieren daarbij van € 61 voor de gegoten kop / gewone lineaal, tot € 105 voor een gesmede kop / gesatineerde lineaal. De laatste is 'de beste' natuurlijk, maar... is het overkill? Ik realiseer me dat je zo'n Starrett maar één keer hoef te kopen, als je er een beetje voorzichtig mee omgaat, maar een verschil van € 45 is niet niks. Prima, als het het waard is, maar niet als het eigenlijk niets toevoegt.

Er zijn er hier zat mensen die zo'n ding hebben.... wat adviseren jullie?

Edit: beetje zitten proberen met de 300 en 150 mm die ik nu heb. Ik denk dat een 300 mm te lang is voor het doel wat ik voor ogen heb, dus zal het een 150 mm worden.
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik heb de Bahco Combinatiehaak in verschillende lengtes, de 150 zit standaard in m'n tas, de 300 wordt ook veel gebruikt, maar de 400 toch een stuk minder. Ze zijn niet zo mooi afgewerkt als van Starrett, maar voor mij goed genoeg. Ik heb hier en daar wat braampjes weggehaald en nu liggen ze prettig in de hand.

Het kunnen instellen van een bepaalde maat vind ik echt heerlijk, ook daarvoor vind ik het fijn om er meerdere te hebben liggen, zo kan ik een paar maten "vasthouden". Wel heb ik laatst die van 400 erbij gekocht en waar bij mijn eerste twee de knoppen e.d. van messing waren, is dat nu van aluminium.

Hier bijvoorbeeld te koop: http://www.toolspot.nl/bahco-cs150-combinatiehaken/
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die kleine Bahco van 150mm heb ik ook, en wordt veel gebruikt. Gisteren nog 40 grote pennen mee afgetekend.
Voor het wat fijnere werk staat er nog altijd zo'n Incra T-markeerlineaal op het wensenlijstje.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dag Eric;

kun jij, als 'ervaringsdeskundige', vertellen welke je waarvoor, en het meeste gebruikt? En welke uitvoering(en) je hebt?

Bij voorbaat dank,

Thymen

Hoi Thymen, het is eigenlijk simpel, de grote gebruik ik voor algemeen werk en de kleine voor het fijnere werk.
Ik heb de goedkoopste versie.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik kon het niet laten...

20170211_122711.jpg

Direct een controle uitgevoerd, en deze is exact haaks. En ten opzichte van de andere combinatie-haakjes die ik heb, loopt deze zó soepel! Beetje aandraaien en zit echt vast. Met heel weinig kracht ook weer mooi los.

Te duur en te goed voor mij en wat ik er mee doe, maar ach... ik ben er blij mee. En over 30 jaar krijgt een van mijn kleinkinderen hem...
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik kon het niet laten...

Bekijk bijlage 59900

Direct een controle uitgevoerd, en deze is exact haaks. En ten opzichte van de andere combinatie-haakjes die ik heb, loopt deze zó soepel! Beetje aandraaien en zit echt vast. Met heel weinig kracht ook weer mooi los.

Te duur en te goed voor mij en wat ik er mee doe, maar ach... ik ben er blij mee. En over 30 jaar krijgt een van mijn kleinkinderen hem...

Toch de 30 cm geworden, gefeliciteerd , hij werkt fijn (ook sinds 2 weken in bezit), te duur zijn dingen die je niet gebruikt en in de lade blijven liggen en liggen te verstoffen. Spullen die je vaak gebruikt moeten prettig werken, ze hoeven niet altijd duur te zijn, maar helaas is dat wel vaak het geval....
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
te duur zijn dingen die je niet gebruikt en in de lade blijven liggen

Deze Starret blijft echt niet in de lade liggen. Ik heb nu vier gewone winkelhaken, die allemaal of helemaal niet, of niet helemaal haaks zijn. Of waarvan het blok niet vlak is, soms wel een millimeter speling. Kostten ook maar een paar euro (gebruikt, uit de ramsj). De rechte 150 mm combinatie-haak van Limit is wel vlak, en vrij goed haaks, maar.. toch niet exact.

Ooit, als ik het weer aandurf, komt er ook een kleinere, een 100 of 150 mm Starrett. Maar voorlopig is dit eerst genoeg.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik kon het niet laten...

Te duur en te goed voor mij en wat ik er mee doe, maar ach... ik ben er blij mee. En over 30 jaar krijgt een van mijn kleinkinderen hem...

Ik heb een paar jaar geleden ook een Starret gekocht en heb daar nog nooit spijt van gehad.
Tot nu toe heeft hij misschien maar drie keer een dagje in de lade gelegen, maar de rest van de tijd is hij in gebruik.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb de kleine starrett, goedkope uitvoering! Heerlijk om mee te werken! De 300 staat op mn wishlist, zeker omdat van de 5 grote haken geen echt zuiver is.

Wie weet dat ik dan ook ooit de nog langere lineaal erbij koop. En met nog langere sparen de gradenboog. En heel misschien de center finder..

Ach wat ik toekomst muziek soms toch mooi :)
 
D

DervishD

Guest
Hier ook een Starrett, die van 15 en 30 cm en ik heb geen moment spijt van de koop. Ik gebruik 'm vrijwel iedere dag voor bv het maken van kasten of het instellen van machines. Daarnaast heb ik ook nog een vlakke winkelhaak van 4mm dik staal van 30x45cm en een diagonale versteviging die ik CNC heb laten snijden. Die is zelfs nog zuiverder als de Starrett met een afwijking van 0.01mm. Op de diagonale versteviging heb ik met de CNC machine ook de meest door mij gebruikte gradenaanduidingen laten graveren, 45, 30, 22,5 en 15 graden. Deze winkelhaak gebruik ik altijd om in casco's het interieur uit te zetten. Als je een onverwoestbare winkelhaak wilt hebben die gegarandeerd altijd haaks blijft dan zou ik er ook één met hetzelfde ontwerp op een CNC machine laten maken.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Hier ook een Starrett, die van 15 en 30 cm en ik heb geen moment spijt van de koop. Ik gebruik 'm vrijwel iedere dag voor bv het maken van kasten of het instellen van machines. Daarnaast heb ik ook nog een vlakke winkelhaak van 4mm dik staal van 30x45cm en een diagonale versteviging die ik CNC heb laten snijden. Die is zelfs nog zuiverder als de Starrett met een afwijking van 0.01mm. Op de diagonale versteviging heb ik met de CNC machine ook de meest door mij gebruikte gradenaanduidingen laten graveren, 45, 30, 22,5 en 15 graden. Deze winkelhaak gebruik ik altijd om in casco's het interieur uit te zetten. Als je een onverwoestbare winkelhaak wilt hebben die gegarandeerd altijd haaks blijft dan zou ik er ook één met hetzelfde ontwerp op een CNC machine laten maken.

Klinkt goed!
 
D

DervishD

Guest
Mijn grote stalen winkelhaak wordt inderdaad wel veel door de andere scheepstimmermannen gebruikt :p Ik snap niet zo goed waarom want als ze even naar de staalafdeling lopen kunnen ze ook één op de CNC machine laten uitsnijden. Het programma is zelfs opgeslagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.