advies voor een goede winkelhaak

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dan moet je wel weten welke je koopt en/of geluk hebben, want die wat voor een "paar tientjes" in de bouwmarkt liggen zijn echt niet altijd recht hoor
Dààr dient dan die norm voor. Als het op de verpakking staat weet je dat je een 'rechte' mee naar huis hebt (als ie niet in de winkel v.h. schap is gevallen).

De laatste keer dat ik een haak kocht - het zal in een GAMMA geweest zijn - heb ik er gewoon twee uit het schap genomen en tegen elkaar gezet. Zie je licht, dan is minimaal 1 vd 2 niet haaks. Zie je geen licht, dan heb je twee goede haken vast :).

(Ja, de kans bestaat dat ze de exact omgekeerde afwijking hebben; net zoals de kans bestaat dat zodadelijk Scarlett Johansson aanbelt, zonder kleren aan)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
(Ja, de kans bestaat dat ze de exact omgekeerde afwijking hebben; net zoals de kans bestaat dat zodadelijk Scarlett Johansson aanbelt, zonder kleren aan)

Ah, Was zij dat :p
Heb haar een setje kleren meegegeven en weer weggestuurd ;), waarom zou je met haar in bed liggen als je ook kunt klussen in de schuur :p
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dààr dient dan die norm voor. Als het op de verpakking staat weet je dat je een 'rechte' mee naar huis hebt (als ie niet in de winkel v.h. schap is gevallen).

De laatste keer dat ik een haak kocht - het zal in een GAMMA geweest zijn - heb ik er gewoon twee uit het schap genomen en tegen elkaar gezet. Zie je licht, dan is minimaal 1 vd 2 niet haaks. Zie je geen licht, dan heb je twee goede haken vast :).

(Ja, de kans bestaat dat ze de exact omgekeerde afwijking hebben; net zoals de kans bestaat dat zodadelijk Scarlett Johansson aanbelt, zonder kleren aan)

Tja, tegen elkaar zetten geeft geen zekerheid als je niet zeker weet dat de ondergrond waar je ze op zet 100% vlak is. Het kleinste bobbeltje of oneffenheid kan er al voor zorgen dat ze niet zuiver aansluiten en je denkt dat er een niet haaks is :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als die Angulus haaks is kan dat daar natuurlijk ook mee. En als trilliwilli aangeeft dat dat zo is, dan zal dat ook wel zo zijn. Maar je kunt er zoals gezegd echt niet vanuit gaan dat iedere winkelhaak die je koopt recht is. Welke van Incra bedoel je eigenlijk? Ik ken van Incra alleen die kleinere versies...

Grtz,

Atmoz
De langste is 7", lang genoeg voor mijn doeleinden. Doe niet zoveel met bredere stukken..
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Tja, tegen elkaar zetten geeft geen zekerheid als je niet zeker weet dat de ondergrond waar je ze op zet 100% vlak is. Het kleinste bobbeltje of oneffenheid kan er al voor zorgen dat ze niet zuiver aansluiten en je denkt dat er een niet haaks is :)
In het schap met de winkelhaken hangen doorgaans ook de waterpassen ;).

(Je wordt wel scheef bekeken, dat dan weer wel)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik had al gezegd dat ik er 1 aan het uitzoeken was, na nog wat gelezen te hebben, is het de Starrett 33MH-300 geworden.. Moet wel nog even wachten..

 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Rizz,
Heb die ook, zul je geen spijt van krijgen!
Kost wat, maar dan heb je ook wat...
Ik kan niet meer zonder. Zou ook graag een kleine ernaast hebben, maar die zijn relatief nog duurder.

Let wel op met vocht, hij oxideert snel. Ik ga er regelmatig met mijn "oil rag in a can" over, net als al mijn metalen gereedschap.

Hans
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik had al gezegd dat ik er 1 aan het uitzoeken was, na nog wat gelezen te hebben, is het de Starrett 33MH-300 geworden.. Moet wel nog even wachten..




Ik heb sinds pas de gamma-uitvoering. Ik dacht iets van 5 of 7 eurie. Loepzuiver, en eventueel nastelbaar. Nog steeds verkrijgbaar.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ga jij ff mn dure aankoop tot worst verwijzen... :cool: Ik ben er blij iig.. :)


Sorry Rizz.

Volgende keer zal ik ff een nieuw topic starten :rolleyes:

(je kan hem nog terugsturen hé, zo gauw die in je bus valt)
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hallo Rizz,
Heb die ook, zul je geen spijt van krijgen!
Kost wat, maar dan heb je ook wat...
Ik kan niet meer zonder. Zou ook graag een kleine ernaast hebben, maar die zijn relatief nog duurder.

Let wel op met vocht, hij oxideert snel. Ik ga er regelmatig met mijn "oil rag in a can" over, net als al mijn metalen gereedschap.

Hans

Goeie tip Hans, dank je wel.. Ik moet dat hier idd ook gaan doen, had net.mn no5 schaaf uit het stof getrokken, die moet ook een beetje ontroest worden.. Ben ik helemaal niet gewend, in mn vorige werkplaats hoefde dat allemaal niet
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Sorry Rizz.

Volgende keer zal ik ff een nieuw topic starten :rolleyes:

(je kan hem nog terugsturen hé, zo gauw die in je bus valt)

Maakt niet uit, ben iig blij dat m'n vrouw hier niet meeleest.. :D En mooi niet dat ik m terugstuur, heb al teveel ellende gehad met haken.. Nu moet het maar zo zijn..
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Starrett is inderdaad top, ik heb er ook een. Wel de goedkope versie van 300mm, ik heb ook al gemerkt dat er vrij snel vliegroest op komt. Ik heb een dunne laag gekookte lijnolie aangebracht, paar dagen laten drogen en sindsdien geen last meer van gelukkig.
 

rene16

Actieve deelnemer
20 aug 2011
27
1
Ik kocht bij Hornbach een Wolfcraft van 50 cm. Getest in de winkel en is haaks genoeg om precies de zelfde lijn te krijgen aan weerskanten van een eiken paneel van 48 cm.
Verder is er soms een set van drie te koop bij Aldi en daar blijken de grootste twee met een inbus bij te stellen .
Als combinatie kocht ik een Empire van 30 cm in Engeland. Die voldoet erg goed en is erg haaks.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik had al gezegd dat ik er 1 aan het uitzoeken was, na nog wat gelezen te hebben, is het de Starrett 33MH-300 geworden.. Moet wel nog even wachten..

Beste Rizz,

Je moet nog even wachten, komt hij uit de VS, want in Duitsland, bij fine-tools is hij zo te koop.
Walter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.