ladekastje

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
soms vraagt je vrouw wel eens om wat te maken. meestal zijn dat zaken zoals een extra plank in de berging of het schilderen van het huis. dit keer was het een leuk project. ze wilde graag een opbergkastje voor haar glaskralen.

de kast bestaat uit padoek en chileens kersen, in elkaar gezet dmw zwaluwstaartverbindingen.

de laatjes bestaan uit yellow poplar en bubinga(bedankt jaap!!).

er komt nog een vakverdeling in, hier moet ik me nog in verdiepen.

verdere foto's volgen


rick

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
wat een productie Rick!

Leuk om al je mooie projecten te volgen. En het lijkt al een cadeautje met die mooie krullen er op :)

Zelf zou ik wat dunnere plankjes gebruiken, voor het frame, maar vooral voor de lades. Dat viel me ook al op bij je laatste doosjes, maar dat kan heel goed een kwestie van smaak zijn.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Ik ben eigenlijk wel onder de indruk van jou werktempo.
Ik zie het ene na het andere project van je verschijnen. Het lijkt wel of je 24/7 bezig bent met hout! :lol:
Vind het leuk om te zien dat je net de zwaluwstaart geoefend heb en deze direct in de praktijk brengt. Heb je alle zwaluwstaarten met je nieuwe zaag gemaakt, of gebruik je hier machines voor?

Ik wacht alweer je volgende project af.....
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goed bezig Rick! De lijm van het ene project is amper opgedroogd of het volgende project is al weer in volle gang!

Ik zie dat de keus voor de zaag op de veritas is gevallen, hoe bevalt ie jou?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
het werktempo ligt niet zo hoog. soms heb ik een halve dag vrij en dan kan ik lekker bezig. ik hou zelf van solide kasten vandaar de keuze voor dikker materiaal. de veritas zaag bevalt beter dan de toffelzaag die er ervoor had. ik heb niet echt goed vergelijk dus iets aanbevelen is moeilijk. de zaag doet het voor mij goed. de zwaluwstaarten zijn met de hand gemaakt, ik heb toegang tot een freesmal maar dat is toch niet hetzelfde.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
er was er 1 die paste echt super, 2 waren redelijk maar de laatste ging echt te snel. deze heb ik op moeten vullen met stukjes dun hout. dit is echter redelijk gelukt voor een goedwillende hobby-ist.

komend weekend maar eens nadenken over mijn volgende project. ik heb het boek van jim tolpin gekocht, erg leuke dingen :D

rick
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik vind ze idd ook goed gelukt!
Je zegt zelf dat ze nog niet perfect zijn maar dat kan ook niet anders, een super strakke zwaluwstaart vergt nu eenmaal veel oefening.
Ik ben vaak net iets te zuinig met zagen, de zaagsnede is dan wel mooi haaks en strak. Alleen moet ik dan een flintertje eraf steken met de beitel om het passend te maken.
Daar wil het nog wel eens fout gaan bij mij dan steek ik net weer iets te veel weg of niet haaks... Ik heb ook eens geprobeerd om een net iets te krappe zwaluwstaart erin te meppen. Was ook niet zo'n succes, het hout splijtte helemaal open aan de zijkant :oops:

Ach ja, zolang we er maar plezier aan hebben!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Als je dat flintertje wegsteekt, steek je dan vanaf de kopse kant, of dwars op de draad? Dwars is veel beheersbaarder, mits je een goed scherpe steekbeitel met een vlakke achterkant gebruikt.

Als je beitel aan de achterkant namelijk een beetje rond is, of als er een tweede vouw aan de achterkant zit, dan snijdt je beitel niet als je hem vlak legt. Je tilt hem dan een klein beetje op om wel te snijden... maar hij rust dan maar op een heel klein stukje metaal en da's niet goed te sturen. Dan gaat-ie happen.

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik steek het weg met een Sorby "paring" beitel, zo'n lange dunne met een kleine snijhoek.
En inderdaad dwars op de nerf, zoals het volgens de boeken moet. Het probleem is vaak dat ik geen goed beginpunt meer heb om de beitel in te zetten. De meslijn heb ik namelijk weggezaagd.
Ik zal eens een paar geleidings blokjes maken, ik dat die ook vaak gebruikt worden.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hier de foto's van het kastje nu het klaar. verbeteringen zijn er overduidelijk maar het maken was in ieder geval erg leuk. de volgende wordt vast weer een klein beetje beter.
rick

Attached files
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik vind het idee mooi, maar ik vind te veel naden erin zitten. probeer wat strakker te werken.
Kleurcombi is inderdaad mooi.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
de knopjes zijn ebbenhout(gerecyclede pianotoetsen), er zitten inderdaad wat naadjes hier en daar. de laatjes zijn echter na genoeg naadloos. de laatjes liggen wat verdiept in het vlak. de zwaluwstaarten zijn wat te los.

rick
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Grappige combi, het maakt een leuk kastje. Ik vind alleen de knopjes er niet echt "grijpbaar" uitzien. Als je die met een vijl een beetje een versmalling geeft, dan nodigen ze wat meer uit om ze beet te pakken en het laatje open te doen.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.