Vlak vandikte - welke breedte?

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik ben me aan het oriënteren voor de aanschaf van een vlak/vandiktebank & sta nu voor de keus of het er eentje wordt met een schaafbreedte van 26 cm of eentje van 31 cm. Het prijsverschil is aanzienlijk, maar niet onoverkomelijk. Dat het er eentje met een 'helical head' wordt staat al vast (ik wil geen ruzie met de buren).

Mijn vraag dus aan de ervaringsdeskundigen wat zij hierover te melden hebben…
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zal voornamelijk liggen aan wat je meestal denkt te verwerken, en/of er mee gaat maken
Dus....meer info = meer antwoorden
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
zal voornamelijk liggen aan wat je meestal denkt te verwerken, en/of er mee gaat maken

Dat was ook mijn eerste gedachte.
Is het voor de hobby voor wat massieve planken voor een tafel of kast dan is 26 cm ook prima.
Doe je veel eiken vloeren ed dan zal je beter een wat grotere nemen of als je een bedrijf gaat beginnen.
Het ligt ook aan de houtsoorten die je veelal gebruikt.
Sommige soorten kan je brede planken van verlijmen en andere beter smallere delen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wat je ook koopt hij zal nooit te breed zijn.
Als de machine verder vergelijkbaar is zou ik het wel weten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Vloeren en dergelijke liggen niet in de lijn der verwachtingen; het zal eerder meubelwerk en dergelijke zijn. Een bedrijf denk ik niet meer te beginnen (ben blij dat ik dat ik ervan af ben, haha). Ik wil gewoon wat meer keuze qua hout-inkoop en verwerking hebben. En minder afhankelijk van het gebruik van spullen van anderen, dat ook. Ik vraag me dus af of die 5 cm zoveel uitmaakt als je geen rekening hoeft te houden met slijtage van de messen (ik begrijp dat in de praktijk dan een bredere maat handig is omdat je de actie kunt verplaatsen naar 'versere' delen van de messen).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vind een brede wel makkelijk bij het maken van tafelbladen/panelen.
Wanneer je bv. Een tafelblad van 90cm breed wil maken kan je met de machine van 31cm breed 3 secties van ieder 30cm breed verlijmen (dan ben je wel op de limiet bezig) en nog in hun geheel schaven/vandikte maken, bij de 26cm machine worden dat 4 secties. Dat gaat dan een naad meer zijn waar je wat schuurwerk aan gaat hebben (hetgeen wel meevalt als je ze met Domino's uitlijnt).
Idem als je verwacht veel kastdeurtjes te maken van 60cm breed bv. dan is die 31cm machine handig, als je altijd kastdeurtjes van 50cm maakt is die 26cm machine evengoed.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Met de moderne spiraal niet nodig: je draait het mesje een kwartslag en hebt het probleem opgelost. Ik zou een Jet bekijken, bijvoorbeeld deze: http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...anken/jet-jpt310hh-vlak-en-vandiktebank-400v/

De P/T die ik op het oog heb is een soortgelijke machine, ook 56 mesjes enz., maar door de lage pond wat goedkoper (ook al is het geen 400V) & volgens mij op details wat beter uitgewerkt (afzuiging, ophanging beschermarm):
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-at129pt-planer-thicknesser-ax954368
Dit is de 310 uitvoering, de 260 (109-aanduiding) is even niet leverbaar, kreeg ik vandaag door.
Als alternatief zou een Hammer A3 31 in aanmerking komen, maar ik schrik daarvoor terug vanwege de anekdotes over de service van Felder/Hammer.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Als alternatief zou een Hammer A3 31 in aanmerking komen, maar ik schrik daarvoor terug vanwege de anekdotes over de service van Felder/Hammer.

Die ervaring heb ik anders niet. Bij vragen of problemen wordt je direct geholpen. Afgelopen maandag was ik nog in Barneveld om wat op te pikken en had een vraag over mijn freesmachine. Voordat ik weer thuis was had ik de benodigde tekening al op de mail staan en wist ik wat te doen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik vraag me af wat je voor service verwacht van een bedrijf dat straks niet alleen ver weg en aan de andere kant van een plas water zit, maar ook nog buiten de EU?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
De P/T die ik op het oog heb is een soortgelijke machine, ook 56 mesjes enz., maar door de lage pond wat goedkoper (ook al is het geen 400V) & volgens mij op details wat beter uitgewerkt (afzuiging, ophanging beschermarm):
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-at129pt-planer-thicknesser-ax954368
Dit is de 310 uitvoering, de 260 (109-aanduiding) is even niet leverbaar, kreeg ik vandaag door.
Als alternatief zou een Hammer A3 31 in aanmerking komen, maar ik schrik daarvoor terug vanwege de anekdotes over de service van Felder/Hammer.

Waar zijn al die annekdotes over de service van Hammer / Felder te vinden? Heb de zoekfunctie van het Forum gebruikt, maar vind enkel het verhaal van een lintzaag met defecte condensator dat al bij al naar tevredenheid van de eigenaar wordt opgelost. Is de service een probleem? Is dat enkel in Nederland zo of ook in België? Ik overweeg ook de aanschaf van een machine van hun dus ben eigenlijk wel geïnteresseerd in die ervaringen...
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik zou zeker voor een 31cm gaan. Ik merk dat ik regelmatig de 31 cm benut. Bijvoorbeeld voor snijplanken en bredere massieve delen. dan is het erg prettig dat je die breedte ik 1 keer hebt.

Waar ik verder goed op zou letten is hoe makkelijk de machine switcht van vlak naar van dikte. Bij machine die jij linkte moet je zo te zien eerst de langsgeleider verwijderen, voordat je de bladen kan openklappen. Dat wordt op termijn echt irritant... Wat dat betreft is de JET of de Hammer een betere optie denk ik zo.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik moet toegeven dat die anekdotische informatie een kleine n heeft (oftewel het gaat om een paar gesprekken); het vervelende is dat negatieve ervaringen meer rondzingen dan positieve. Maar goed, ik ga dus binnen afzienbare tijd bij de firma F/H langs om de machines te bekijken.

Dat het een 310 wordt is inmiddels 90% zeker.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik ben vorige week zelf een Hammer A3-31 met silent power as gaan halen bij Tema in Antwerpen (transport door hen kost 300 Euro). Ik heb nog geen service nodig gehad maar de communicatie tijdens het offerteproces was heel correct.
Omdat de Hammer in een kelder terecht komt, had ik gevraagd of Tema de schaafbank op een palet kon leveren die ik in de kelder kon takelen => dat hadden ze netjes genoteerd en ze hebben de palet waarop de schaafbank gefixeerd was, mooi op mijn aanhangwagentje gezet.

Machine staat in de kelder en moet nog verder een beetje geassembleerd worden. Ik ben verrast door de kwaliteit van de machine en het bijgeleverde rapport van de maximale toleranties bij het schaafwerk.

Nu nog 9 positieve ervaringen om die ene "minder positieve" te neutraliseren ;-).

Succes met de keuze! Johan
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om nog even op de breedte van de bank in te gaan.
Sommigen spreken over planken van 30 cm en als je veel in eiken werkt dan kan dat.
Als je bijv veel in kersenhout doet dan moeten je planken niet veel breder zijn dan een cm of 10 ivm kromtrekken.
Dus kijk ook naar de houtsoorten die je verwacht te verwerken.
En hoeveel verwacht je te maken per jaar en wat?
Bijv een kast en een tafel dan is de meerprijs voor een 30 cm het misschien niet waard.
Zeker ook omdat het hobby is en tijd niet zo belangrijk is.
En maak je verfijnde meubels of richt je je op eiken kloostertafels om maar wat te zeggen.
Ik had zelf vroeger een Robland combi met een schaafbreedte van 26 cm en redde me er goed mee.
Jaap bijv met z'n minimax maakt prachtige kastjes met een max breedte van 26 cm.
Als professionele combimachines met die breedte worden uitgevoerd zegt dat wel iets over de bruikbaarheid denk ik.
Verwacht je daarentegen zowel voor jezelf als voor anderen behoorlijk veel te doen dan kan je wat makkelijker de meerprijs rechtvaardigen.
En als je 20 jaar met een goede machine doet en er veel mee maakt dan is een meerprijs van misschien 5 a 700 meer over 20 jaar uitgesmeerd niet veel natuurlijk.
Het is zeker zo dat het wel zo makkelijk is als je meer breedte ter beschikking hebt.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat je hobbymatig met 260 mm (let op de vandikte, die is vaak maar 250mm) een heel eind komt. Het zal je misschien in een enkel geval gebeuren dat je denkt, had ik die extra breedte maar. Heb je de ruimte en het budget, dan zit die extra breedte je natuurlijk nooit in de weg.

Wat service betreft, ik heb zelf geen ervaringen met Hammer/Felder, maar vind het wel veemd dat je een buitenlandse partij zonder eigen monteurs verkiest boven een Nederlandse partij die dat wel hebben. Dan moet het prijsverschil het je dus waard zijn om het risico zelf te gaan dragen als er iets mis is. Ik koop voor die prijs nog liever een Scheppach in Nederland dan een eigen merk machine uit Engeland.

Axminster zal ongetwijfeld een goede reputatie hebben, maar die ervaringen komen grotendeels van mensen uit Engeland zelf. Je koopt met de meerprijs die je denkt te betalen in Nederland dus eigenlijk ook een stukje risico af. Dat je als hobbyist de gok wil wagen is prima, maar besef dat het bij een reparatie op zelf sleutelen aan komt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@trilliwilli Het klopt dat het prijsverschil aanzienlijk is. Wat betreft de service: ik ben meer van het slag 'zelf maken' en het lijkt erop dat Axminster heel soepel is aangaande het regelen van vervangende onderdelen etc. (Ik bestel even zo goed spullen in Australië, als dat zo uitkomt). Ik heb trouwens de manual van Axminster bestudeerd en daaruit blijkt heel openlijk dat ze de machine in China laten bouwen, wat je ook ziet aan bepaalde kenmerken die overeen komen met andere machines van andere 'merken', maar ze doen dat wel met eigen specificaties. Trouwens, als Peter Parfitt er vertrouwen in heeft…

Maar goed… zeker naar aanleiding van alles wat hier voorbij is gekomen ga ik nog eens flink nadenken. Volgende week een maquette van de werkplek maken en kijken hoe en waar alles komt te staan voor het ideaal-plaatje.
 

marcel.wierda

Nieuw lid
21 jan 2017
3
0
(ga me nog voorstellen, ff geen tijd nog!)

dag mensen, ik bedacht me: Felder = Oostenrijk, Robland = Belgie, Hammer = Taiwan HBM Chinees etc.?
Als er iets fout staat dan vertrouw ik erop dat het gezegd wordt.

Maar als het lijstje redelijk correct is, dan is het naast de vraag of de mensen van het merk aardig zijn vooral of er onderdelen op voorraad zijn en in Nederland wel te verstaan. Overigens vermoed ik dat Hammer ALLE onderdelen verzendklaar heeft (in Tiawan) en een snellere International Dispatch heeft dan u en ik kunnen zeggen "Da's Snel, dat lijkt ... wel". Taiwanezen zijn de Duitsers van dat halfrond "so to speak" (ik hoop niemand te beledigen): efficient, betrouwbaar.

Hoe dan ook, je was van plan Felder/Hammer te benaderen ... vraag ook even of de Hammer spares op kantoor Nederland zijn, bvd als je het antoord post, want ik ben nieuwsgierig, misschien anderen ook.

gr. Marcel
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Hammer Taiwan? O, sinds wanneer?

[FONT=open_sansregular]Met inmiddels 20 in Oostenrijk geproduceerde modellen van schaafmachines, paneelzagen, frees-, boor- en paneelzaag- of 5-voudige combi-machines en tal van uitrustingsopties heeft Hammer ingespeeld op de gestegen eisen die aan de moderne houtbewerking worden gesteld. Het aantal modellen werd sterk uitgebreid[/FONT]
 

marcel.wierda

Nieuw lid
21 jan 2017
3
0
"Als er iets fout staat dan vertrouw ik erop dat het gezegd wordt"
Dank je voor de vingerwijzing.

Punt blijft natuurlijk: je koopt een machine en daar zit wel of geen service bij. Kans op goede service is groter als er onderdelen in NL zijn.
En met de Brexit binnenkort zal ook de UK wat langer gaan duren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.