Domiplate voor 500 gezamelijk bestellen?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Nog een domino(df500) post.
zijn er nog meer mensen die interesse hebben in de domiplate voor de df500?
Wij werken welliswaar niet met inch plaatmateriaal.. maar persoonlijk werk ik wel vaak met 20mm hout..
Dus ik denk dat het toch van toegevoegde waarde is. Ook als je een frame wil maken van een massieve kast..
Ik lees best wat positieve reacties overseas :)

Domiplate.jpg

Zou t een voordeel zijn als we met meer de domiplate bestellen bij Seneca?
Of is er uberhaupt minder interesse.

Sander als jij dit leest, kan ik dit ook via gereedschappro bestellen? Dat het een volgende keer meekomt met bijvoorbeeld de adapters.
Ik zal dan braaf nog meer bij jou bestellen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ligt een beetje aan de prijs , wat het totaal gaat kosten.
de wintertool komt er ook nog aan. ☺
 

tuoh

Oud hout
Ongelofelijk hoeveel "nutteloze" zooi er op de markt komt. De machine is standaard al uitgerust om de haakse aanslag snel in de hoogte te verstellen. Het hierboven getoonde is een vaste instelling. Het maakt toch geen drol uit of een domino juist in het midden zit of niet, alle onderdelen krijgen toch altijd best een paring, als je altijd de paring aanhoud past alles als een bus, zelfs al staat die domino 6mm uit de midden:p
Een plaatdikte is ook nooit exact 12 of 18mm, dus daar sta je dan met je XL plate.
 
  • Leuk
Waarderingen: KMook en jorisvh

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat is de toegevoegde waarde behalve dan dat je de machine ondersteboven moet houden? Dat kan je toch ook met de standaard aanslag die er op zit. En daar zit ook nog een schaalverdeling met vaste maten op.
André was net iets sneller!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Elk model DF heeft een eigen maat Domiplate. Het knappe van de Domiplate is dat zonder verder iets in te hoeven stellen (behalve freesdiepte en breedte) de gaten altijd op de juiste plek hebt, vermits je de plaatdelen goed oriënteert. Als je hem combineert met de zijaanslagen die Festool los verkoopt gaat het helemaal supervlot (hoef je helemaal niets af te tekenen). Zie YT van Eric C:
https://youtu.be/scHyWn4U7Uc

Aanvulling: met de standaard aanslag van Festool zit het hart van het gat altijd op 10 mm afstand; dat werkt dus niet bij 12 mm materiaal en is bij 18 mm ook niet echt fijn.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Elk model DF heeft een eigen maat Domiplate. Het knappe van de Domiplate is dat zonder verder iets in te hoeven stellen (behalve freesdiepte en breedte) de gaten altijd op de juiste plek hebt, vermits je de plaatdelen goed oriënteert. Als je hem combineert met de zijaanslagen die Festool los verkoopt gaat het helemaal supervlot (hoef je helemaal niets af te tekenen). Zie YT van Eric C:
https://youtu.be/scHyWn4U7Uc

Aanvulling: met de standaard aanslag van Festool zit het hart van het gat altijd op 10 mm afstand; dat werkt dus niet bij 12 mm materiaal en is bij 18 mm ook niet echt fijn.
Bij mij is de minimum hartafstand toch 6mm.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Inderdaad, zo had ik het ook gezien.
En mooi dat er geen mogelijkheid is dat hij verloopt.
Ik een hoek verbinding maakt dat je en een grote vlakke aanslag hebt.. en een grote aanslag voor de kopse kant.. Dat is in iedergeval met lamello al iets instabieler. Kan me voorstellen dat dit fijn zou kunnen werken.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Als we wellicht ook de parrallel aanslagen willen doen kunnen we ook een grotere bestelling van van alles en nog wat doen. Ook de Domiplates voor de df700 en eventueel een domino shim. En wat hebben ze nog meer?? :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Als je hem combineert met de zijaanslagen die Festool los verkoopt gaat het helemaal supervlot (hoef je helemaal niets af te tekenen).
Hier moet je wel mee oppassen, en goed weten hoe het toestel werkt. Je boort je gaten steeds vanuit het center met een pendelbeweging, maar de zijaanslagen registreren met hun pinnetjes de zijkant van de gaten. Bij gemengd gebruik van verschillende breedtes gaten kom je hiermee dus bedrogen uit! (hetgeen de standaard manier van werken is: 1 domino verbinding strak/strak, de andere strak/los)
Wanneer je werkstuk niet zo lang is, en de zijaanslagen maar voor 1 of 2 gaten gebruikt kom je hier nog mee weg (je hebt wat speling). Maar wanneer je bv. twee secties van een lang tafelblad aan mekaar wil zetten zullen door de gecombineerde fout de gaten tov. elkaar verlopen en zullen je Domino's niet meer passen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
>>Bij mij is de minimum hartafstand toch 6mm.

Hartmaat van het freesgat is 10 mm van de (onder)rand, heb het net even nagemeten. Dat is dus de afstand tussen de middenas van de frees en de metalen onderzijde.

Bij gebruik van de verschuifbare aanslag is inderdaad 6 mm de kleinst mogelijke afstand (en dat is dan gelijk op met de rand van de opening), maar de losse plastic aanslag wordt op de onderzijde gemonteerd (net als de Domiplate), waardoor die 6 mm niet meer van toepassing is.

Trouwens, in plaats van een Domiplate kun je natuurlijk de Festool aanslag combineren met vulplaatjes, waardoor je dezelfde werking hebt, maar een stuk minder comfortabel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zelf
had ik het anders bedacht, gewoon een paar stukken alu in de vorm van de voet/aanslag en die dan bijv op 6, 7, 8 en 9 dik
Die kan je met 2 schroefjes onder je aanslag zetten (verzonken schroefjes) deze stel je in op de gewenste diepte icm het vulstuk en zie daar... je kan tot op de mm kiezen hoe diep/hoog je wil zitten
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
>>Bij mij is de minimum hartafstand toch 6mm.

Hartmaat van het freesgat is 10 mm van de (onder)rand, heb het net even nagemeten. Dat is dus de afstand tussen de middenas van de frees en de metalen onderzijde.

Bij gebruik van de verschuifbare aanslag is inderdaad 6 mm de kleinst mogelijke afstand (en dat is dan gelijk op met de rand van de opening), maar de losse plastic aanslag wordt op de onderzijde gemonteerd (net als de Domiplate), waardoor die 6 mm niet meer van toepassing is.

Trouwens, in plaats van een Domiplate kun je natuurlijk de Festool aanslag combineren met vulplaatjes, waardoor je dezelfde werking hebt, maar een stuk minder comfortabel.
Als je de gaten op de vlakke zijde van de plaat gaat frezen monteer je het haakse kunststof hulpstuk (uitgebreide aanslag ZA DF500) op de zool. Dit hulpstuk helpt de machine haaks te houden. Maar de afstand tussen het midden van het gat en de rand blijft toch gelijk, gewoon dezelfde (6mm) maat als op de kopse kant.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik snap hier ook niets van. Het monteren van een los hulpstuk is toch meer werk dan de hoogteinstelling veranderen? Is de hoogteinstelling op de machine soms niet nauwkeurig genoeg?

Dit doet me denken aan de tip van timmerman Koos om bij het frezen van lamellos de onderkant altijd als referentie aan te houden. Dat moet natuurlijk de bovenkant (zichtzijde) zijn :rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
die gaat op een XL per 5mm en begint bij 10, als je een adapter hebt voor kleinere freesjes (bijv 4) en je wil een plaat van 12 voorzien van domino's dan is zo een hulpstukje wel handig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.