Domiplate voor 500 gezamelijk bestellen?

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Prachtig,de mensen hebben de schuur vol staan met dure machines,het liefst festool of mafell of wat voor exclusief merk dan ook,de kast vol met jigs en dure hulpsttukken op de machines en kunnen of willen de meest bijzondere meubelstukken of wat dan ook bouwen,maar een simpel plaatje kunnen of willen ze niet zelf maken en halen dit nog het liefst van de andere kant van de wereld,is dat niet een beetje vreemd.
Je hebt de machines,maar kan of wil ze eigenlijk niet optimaal gebruiken of haalt er amper de functies uit van wat erin zit
(plaatje met sleufgat en opgedikt aan beide zijdes of plank / stukje kunstof en bovenfrees)
Zodra de kleur of het merk niet klopt is `de tool` natuurlijk ook waardeloos!
Zal wel aan mij liggen,maar soms zal men eens wat vaker naar John Heisz `I Build It`moeten kijken en zelf eens meer vindingrijk of creatief moeten zijn en:
Beter goed gejat dan slecht bedacht
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
@emy Tot op zekere hoogte heb je gelijk. Maar als voorbeeld: voordat ik een Domiplate had gebruikte ik plaatjes plastic als hulpmiddel en dat was een heel gedoe met zelfklevend plakband en veel uitproberen enz. Als je dan een 10-en-een-halve meter lange wandkast maakt uit 18 mm plaatmateriaal is een Domiplate gebruiken een stuk handiger.

John Heisz is absoluut een goed voorbeeld. Hoewel je inmiddels wel merkt dat hij moeite heeft om met nieuwe dingen te komen; op een gegeven moment heb je alle handigheidjes wel gemaakt.

De originele uitspraak is trouwens van wijlen D. Bowie: "It is hard enough to be clever, you don't have to be original."
 

tuoh

Oud hout
Het ding doet niet meer dan een freesje in het midden van een 18mm dikke plaat positioneren, en daar betaald men dan +60$ voor?????

Als je dan toch persé die domino's in het midden van de plaat wil krijgen gaat dat instellen evengoed, of sneller, met een set voelermaatjes van 3,50€:p

Zet de voorinstelling op de machine een maatje kleiner dan de plaatdikte, voor 18mm plaatdikte selecteer je de 16mm.
IMG_0339.jpg

los de haakse aanslag en til hem iets omhoog, stop er voelermaatjes tussen die samen 2mm geven en zet de aanslag vast. De machine is nu ingesteld op 18mm.
IMG_0340.jpg

Eindresultaat, een domino mooi in het midden.
IMG_0341.jpg

3,50€ investeren en je machine word multi-inzetbaar, je kan nu immers alle voorinstellingen gaan onderverdelen tot op een 0,01mm:D
Voor je gaat sleutelen aan de werking van machines moet je die dingen eerst grondig leren kennen, weten hoe één en ander werkt, waar kan je bijsturen, verbeteren, etc. Wees inventief, dat kost niks en schenkt veel meer voldoening.
Veel van die "uitvindingen" zijn gewoon overbodig, meestal omdat de uitvinder ook niet (goed) met de machine kan werken, of het werkingsprincipe gewoon niet door heeft.

Ps: Patent is in aanvraag!:D
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Tuoh.

Meestal winnen de Vlamingen van de Nederlander als het om de taal gaat.
Maar van 'voedermaatjes' had ik nog niet gehoord.;)
Maar ik leer graag!
 
Laatst bewerkt:

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Tuoh, helemaal gelijk,je moet weten waar je mee bezig bent.
Zelf iets uitvogelen is veel leuker en geeft meer voldoening en anders zijn er genoeg voorbeelden op you-tube of vraag je hier info.
Je hoeft geen raketgeleerde te zijn voor zo een plaatje,als je zelf kastjes/meubelen kunt ontwerpen en maken kun je ook wel zelf zo een dominoplaatje zelf maken van een
pvc of pe plaatje met je bovenfrees.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Natuurlijk ben ik eens dat we ook makkelijk zelf dingen kunnen maken. Maargoed.. Ik geef nu toch al belachelijk veel geld uit aan een dominofrees met alles erop en eraan.. dan kan zoiets er ook nog wel bij.. dat doet dan op dit moment minder pijn.
En dat plus positieve reacties van mensen online...

Maargoed.. ik snap dat 60 euro voor een plaatje een wel een beetje gek is!
gaat er trouwens nog Tax af omdat ik als bedrijf in t buitenland koop?


Maargoed, als ik een bestelling ga doen bij Seneca,, willen er dan mensen iets mee bestellen?
ik weet nog niet zeker of ik t wil hor..
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Niko Kliko,

Ik ben er van overtuigd dat degene die negatief over de dominoplaat geschreven hebben dit zeker niet persoonlijk bedoeld hebben.
Natuurlijk is het veel geld maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken of die het daarvoor uitgeeft.

ferrari.jpg
Ik heb zelf deze auto gekocht dat vond iedereen in mijn omgeving ook belachelijk duur. :D:D:D:D.

Mvg,:).



ps. geintje hoor.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zonder btw kun je in Europa bestellen, in de VS heb ik altijd nog BTW moeten betalen bij de douane. De BTW kun je natuurlijk terugvragen als bedrijf.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Gereedschappro verkoopt de Domiplate voor de DF 700. Geloof dat ze bij de volgende levering de Domiplate voor de DF 500 ook laten overkomen. Scheelt je een slok op een borrel aan verzendkosten, moet je wel even geduld hebben...
 

tuoh

Oud hout
Voor alle duidelijkheid, ik viseer hier niemand persoonlijk hé, ieder doet wat ie wil en koopt wat ie wil, ja, zelfs een Ferrari;)
Waar ik het wel eens moeilijk mee heb zijn die "toeleveranciers" die met wat fancy stuff de mensen op (veelal nutteloze) kosten proberen jagen.
Zou graag eens tegen die gasten willen zeggen, "leer eerst het vak eens grondig en begin daarna de wereld te verbeteren":p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik het nu goed begrepen heb is het een hulpstuk dat je gebruikt om met de DF700 het werk van de 500 te doen. Naar mijn mening kan je dan beter twee keer geld sparen: eerst door de goedkopere DF500 aan te schaffen, waar je heel veel klussen mee kan, en een tweede keer doordat je die hulpstukken niet nodig hebt. Met de DF700 sleufjes van 4mm in plaat van 12 mm frezen vind ik een toch een bizar idee.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zit er geen schaalverdeling op de hoogteinstelling?
hoogte.jpg

Waar ik het wel eens moeilijk mee heb zijn die "toeleveranciers" die met wat fancy stuff de mensen op (veelal nutteloze) kosten proberen jagen.

Op een bepaalde manier vind ik het juist bewonderenswaardig. Iets overbodigs of extreem duurs op de markt zetten en mensen ervan overtuigen het nog te kopen ook. Ik zou me opgelicht voelen als ik het koop. De one-time-tools vind ik een perfect voorbeeld.
Maar ik vind ook dat iedereen dit voor zichzelf moet bepalen. Koop het als je het wil, je hoeft je zeker niet aan mij te verantwoorden!
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Nog een domino(df500) post.
zijn er nog meer mensen die interesse hebben in de domiplate voor de df500?
Wij werken welliswaar niet met inch plaatmateriaal.. maar persoonlijk werk ik wel vaak met 20mm hout..
Dus ik denk dat het toch van toegevoegde waarde is. Ook als je een frame wil maken van een massieve kast..
Ik lees best wat positieve reacties overseas :)

Bekijk bijlage 58492

Zou t een voordeel zijn als we met meer de domiplate bestellen bij Seneca?
Of is er uberhaupt minder interesse.

Sander als jij dit leest, kan ik dit ook via gereedschappro bestellen? Dat het een volgende keer meekomt met bijvoorbeeld de adapters.
Ik zal dan braaf nog meer bij jou bestellen :)

Goedemorgen, ik hoor net van mijn personeel dat er een vraag was gesteld, dus bij deze antwoord:
Deze maand hoop ik een zending van Senecowoodworking te krijgen, het was even wachten op de nieuwe metrische Domi-Shim van 10mm die is nu net klaar en komt ook deze kant op. Zie mijn FB post vanmorgen: https://www.facebook.com/GereedschapPro

Als er meer vragen zijn mail even dan krijg je veel sneller antwoord en bij deze beloof ik plechtig hier meer rond te struinen, zo leuk, maar zo weinig tijd..
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Vanuit de "nieuwe aanschaf draad" hier terecht gekomen. Ik snap het probleem eigenlijk niet, of misschien wel.

Als je de machine normaal gebruikt dan is toch de bovenkant de referentie? Maar, voor de maat lijkt de onderkant de referentie te zijn, het vlak dat op tafel ligt? Dat is eigenlijk vreemd omdat je niet weet wat de toestand van de tafel is. Dus doe ik wat @tuoh ook doet, of eigenlijk, ik stel in met de schuifmaat en stel het zwarte blokje zo in dat het niet in de weg zit.

De grap is echter dat het zwarte blokje voor de vaste diepte-instellingen te vervangen is. Je zou dus een blokje met andere stappen kunnen (laten) printen of frezen en je hebt heel de domiplate niet meer nodig.

Tenzij ik het toch niet snap.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Een domino in de zijkant (kopse kant) van bijv multiplex is inderdaad met de gewone fence prima te doen.
Alleen om de domino recht in de plaat te maken dus de oppervlakte van de plaat moet je het kunstof opzetstuk monteren om de domino machine goed haaks te houden tov het oppervlak.
En dit kunststof ding is nog vrij flexibel.
Met de domiplate is je fence de haakse aanslag in dit geval.
Voor het maken van domino gaten in randen voegt hij niet veel toe behalve de juiste afstand en een groter oppervlak om vast en horizontaal te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.