Kevertje

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Vorige week voor een maat van me een verjaardags kadotje gemaakt, had de Hegner, die ik van de zomer op een rommelmarkt op de kop had getikt, nog niet gebruikt en zag een idee voor een VW Kever in een blad staan en dacht dit moet ik maar eens proberen.
Kever 1.jpg

Dus verder bladeren en daar stond een tekening die je kon opplakken en uitzagen, was alleen wel in 4 stukken, niet getreurd, even fotoshoppen en gaan.
Kever puzzle.jpg

Na eerst een proef te hebben gedraaid, waarbij ik in 22mm eiken de hele voorkant had uitgezaagd, waarbij het vooral neer kwam op zoeken naar het juiste type zaagblad, die het beste resultaat opleverde, ben ik uiteindelijk aan het stuk eiken begonnen wat ik op het oog had hiervoor, ook 22mm dik.
Na een paar uur had ik, toch wel met wat onervarenheids foutjes, toch een nette puzzel eruit gekregen, al zeg ik het zelf..
20170106_062436.jpg
ik heb m onbehandeld gelaten en hij werd zeer welkom ontvangen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi,

Dat valt nog niet mee. Het zaagblad is vak de beperkende factor als je korte rondingen wilt maken. Ook moet je een bepaalde beheersing hebben niet te snel te willen. Dus snelheid en zaagblad ..... daar draait ( zaagt) het om. Machinaal gaat het sneller als met de hand, wat vaak wel weer nauwkeuriger is dan met de machine.

Gr Edwin
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met m'n vorige figuurzaag, een Proxxon DSH, heb ik 5 jaar geleden enkele puzzeldraken gemaakt. Ik had hout van 1-1,5cm gebruikt, dat maakt het een stuk makkelijker want je kan dan een fijner zaagje gebruiken. Het is wel een goede training voor de beginnende figuurzager :)

Wat ik zelf een beetje jammer vind van puzzels uit een stuk hout is dat, vanwege het hout dat je wegzaagt, de stukjes vrij los in elkaar passen. Als ik nu een puzzel maak zaag ik de stukjes afzonderlijk van elkaar, helaas dan geen doorlopende tekening maar wel goed passende stukjes.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
in 22mm gaat je zaagblad vanzelf een beetje scheef en die ruimte valt dan al snel erg mee. Heeft idd ook met de snelheid te maken, maar omdat in mijn schuur geen echte verwarming is en alles flink koud was, ging het net ff te snel op sommige momenten, maar dat is idd wel een leer moment.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mooi hoor, ik zie dat je wat extra ruimte op de puzzellippen hebt gehouden, is daar een specifieke reden voor?
Hoe dik was dit plankje? ziet er prima uit, ik had wel wat stukken die er wel naar achter maar niet naar voren uit konden...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Mooi hoor, ik zie dat je wat extra ruimte op de puzzellippen hebt gehouden, is daar een specifieke reden voor?
Hoe dik was dit plankje? ziet er prima uit, ik had wel wat stukken die er wel naar achter maar niet naar voren uit konden...

20mm dik eiken, ze passen van beide kanten, machine zaagt wel haaks.
de ruimte komt doordat ik een nogal grof zaagje hebt gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.