Zaagtafeltje kopen - advies nodig

Keures

Nieuw lid
7 jan 2017
15
0
Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort een aantal nieuwe boekenplanken maken, omdat ik veel ruimte tekort kom (boekenworm, ik heb ontzettend veel boeken!). Ik wil graag een eigen draai aan alles geven: interieur, leven, etc. Daarom wil ik geen standaard boekenplank hebben, maar iets dat nergens anders voorkomt. Mijn idee was dit (niet op maat, ook niet met de juiste hoeken, het gaat om het idee). Om dit te kunnen maken, moet ik de plankjes in afwijkende hoeken zagen. Dit wil ik graag met een zaagtafeltje doen. Wat voor zaagtafel zouden jullie me adviseren? Budget is tot €200.

aangezichten.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Handzaag met ellebogenstoom kost weinig, gekheid even zoeken er staan hier meerdere onderwerpen over op het forum.
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Als ik de hoeken van het kastje zo bekijk denk ik dat je met een goede handzaag en een degelijke schaaf verder komt als een zaagtafeltje. (gezien het budget van 200)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
ergens laten zagen is ook een idee... zoek een meubelmaker in de buurt die voor een klein bedrag jouw plank even in de juiste maat wil zagen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat voor hout, welke dikte, wat voor verbindingen ?
een boekenkast word wel zwaar geladen dus alleen schuine zijdes en een beetje houtlijm zal hem niet worden, wellicht dat dit ook zal meespelen in je manier van zagen ?
 

Keures

Nieuw lid
7 jan 2017
15
0
Bedankt voor alle reacties. Ik wilde oefenen met houten pluggen (corrigeer me a.u.b. op de terminologie, ik ben nieuw in deze prachtige wereld). Het is echt een oefenproject, dus als het niet helemaal lukt is dat ook niet erg.
De zaagtafel zou niet alleen voor dit project zijn, ik wil op termijn nog veel meer dingen maken. Het lijkt daarom een beetje voorbarig om alleen zoiets te kopen voor dit project, op termijn wil ik er dus meer mee gaan doen!
 
Laatst bewerkt:

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
dan moet je jezelf afvragen of je een zaagtafel nodig hebt of dat je dan juist een invalzaag moet aanschaffen, die is wat veelzijdiger en als je niet enorme platen gaat verzagen meer dan geschikt!
een leuke invalzaag met liniaal erbij... 200 - 300 euro kom je al een heel eind!
 

Keures

Nieuw lid
7 jan 2017
15
0
Thanks voor het advies! Ik had nog nooit van een invalzaag gehoord. Ik denk inderdaad dat dit een stuk praktischer is dan een zaagtafel. Bedankt allemaal!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zoals HtbDtl en Arthus terecht zeggen, dan is een inval zaag een prettige machine
Verschillende merken kunnen werken met een zgn Liniaal (even in verdiepen is wel op zijn plaats) sommige machines kunnen werken met elkaars linialen, zo werkt een makita ik dacht ook op een festool

Nu bekijkt een groot deel (zeker niet iedereen !) de aankoop van een dergelijke machine door een groen/grijze bril (ook/ik) en komen vaak op festool uit

Dat is natuurlijk niet zomaar, het is goed spul, onderdelen zijn lang leverbaar (machines van 10 jaar oud kan je alles nog voor krijgen) en vooral belangrijk, alles is uitwisselbaar (bij 1 merk blijven loont dus) zo kun je bijv. je bovenfrees met geleider ook weer op je liniaal gebruiken enzovoort
sommige andere merken hebben dit ook, maar bij 1 merk blijven voor een aantal apparaten kan lonend zijn

Mocht je een mooie festoolzaag zonder linialen tegenkomen, de linialen zijn best duur (slimmeriken verkopen deze apart om zo meer geld voor hun goederen te krijgen) in duitsland kun je een clone kopen van de festool liniaal (type 1, tegenwoordig is type 2 maar ook de eerste werkt met alle machines) en die zijn niet duur

https://youtool.de/epages/0c1502f0-...0-2260-469b-9d8e-7af47a46af8a/Products/FS2630

succes met je speurtocht
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Invalzaag > zaagtafel.
Ik heb het geluk om de 2 te bezitten (weliswaar een compacte zaagtafel), maar ik zaag altijd eerst alles 'grof' met mijn invalzaag, daarna pas op de zaagtafel.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Ga op cursus en verwonder,....wat in al die boeken staat kan op waarheid berusten. Mits je de juiste hebt uiteraard ;)
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Scheppach invalzaag, prima stuk gereedschap voor een beginnende houtbewerker en past precies in je budget.

Voor wat betreft de verbindingen vermoed dat je houtdeuvels bedoeld.
Makkelijk daarbij zijn centreerpunten om de gaten van de te verbinden delen netjes op elkaar over te brengen.

Succes!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat ligt aan je zaagwerk, een invalzaag is prima voor panelen.
Die kan je ook bij de bouwmarkt/houthandel op maat laten zagen natuurlijk.
Maar planken en balken dat gaat veel beter op een zaagtafel.
Als je veel massief hout zaagt is een zaagtafel een goede investering.
Alleen zeg ik wel dat voor het budget van 200 het meestal op een teleurstelling zal uitlopen als het om een zaagtafel gaat qua precisie.
Als ik kijk naar je eerste plannen overweeg dan een invalzaag en spaar voor een zaagtafel als je in de nabije toekomst van alles zelf wilt maken.
Hou dan rekening met een budget van zo'n 500 voor een leuke tafel.
 
Laatst bewerkt:

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik keek vandaag op de lidl website en daar stond de parkside invalzaag weer in. Daar is al meer over gezegd op dit forum, en volgens mij is die zo slecht nog niet. Dus sla je slag zou ik zeggen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.