Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Festool Kapex KS 60 E afkortzaag review

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van deze nieuwe machine van Festool, die deze maand voor het eerst leverbaar is in Nederland. Ik heb van de machine een aantal aspecten kunnen testen, maar er is vast een veel diepere analyse te maken. Ik volsta voor nu met een overzicht van de belangrijkste functies.

Als eerste heb ik de aanslagen en tafel gecheckt. De aanslag bestaat uit twee delen, een vast deel en twee verstelbare delen. Met een gekalibreerde rei heb ik gekeken of ze recht zijn en in één lijn liggen. De twee verstelbare delen liggen perfect in lijn en zijn recht, dat is op deze foto te zien.

IMG_3787.jpg

De onderste aanslag, die uit één geheel bestaat heeft aan de linker kant een afwijking van 0,05 mm. Niet perfect, maar volgens mij niet van merkbare invloed op de prestaties van de machine.
    IMG_3788.jpg

Vervolgens heb ik de tafel nageken op vlakheid. Daarbij constateer ik bij de linker uitschuifbare steun ook een afwijking die 0,05 mm bedraagt. Ook daarvan heb ik de indruk dat dit verder niet merkbaar is.
    IMG_3790.jpg

Dan een stuk hout afgekort en met mijn Starrett blokhaak gecontroleerd. Met het blote oog kan ik geen afwijkingen constateren, zowel horizontaal als verticaal.
    IMG_3791.jpg

IMG_3793.jpg

Ik heb de 45 graden standen ook gecontroleerd en heb daar ook geen afwijkingen gezien.

Op deze foto zie je de slagschaduw van de Ledlamp die als aanwijzer voor de zaagsnede dient. Dat ziet er goed uit, ik denk echter dat ik nog moet wennen aan het gebruik daarvan, moet ik eerst meer praktijkervaring voor hebben om er goed over te kunnen oordelen.
    IMG_3797.jpg

De zaagsnede vind ik overigens geweldig, alsof er een scheermes is gebruikt en dan heb ik met het standaardblad gewerkt, kun je nagaan wat mijn verwachtingen van het blad met 60 tanden zijn
    IMG_3802.jpg

Dat zijn wel zo'n beetje mijn eerste bevindingen van deze machine, zo uit de doos onderzocht. Daar ben ik zeker tevreden over! Op dit moment nog geen nadelen kunnen vinden, maar ik zou er toch wat intensiever mee moeten werken om dat te ervaren. Ik heb trouwens de indruk dat de zaaghoogte een paar cm voor de aanslag wel hoger dan 6 cm is, ik vermoed 1 tot 1 1/2 cm meer. Dat zal ik binnekort nog eens uitproberen en dan horen jullie meer.

Er staan wel wat gekke pictogrammen op de zaagtafel overigens, die ben ik nog niet eerder op een van mijn machines tegengekomen
    IMG_3803.jpg

Als er vragen zijn ga ik ze vast wel horen, ik zal mijn best doen deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Fons

Mooie eerste review! Het schaduw licht middels led is geniaal, heb het al maanden in gebruik op mijn DeWalt, werkt vele malen beter dan zo'n laser.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Bedankt Fons, veel zaagplezier!
    Mvg,.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Mijn veronderstelling dat vlak voor de aanslag een hogere zaaghoogte mogelijk is blijkt toch betrekkelijk te zijn... 7cm is het maximale bij een plintje van max 1cm dik wat dan staande tegen de aanslag moet worden geplaatst. Niet noemenswaardig dus.

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Waar zijn deze tekentjes voor?
    fasttool.jpg

Werkt de draaiknop voor de hoekverstelling vooraan? Die mis ik op z'n grote broer, want het is lastig om die hoek nauwkeurig in te stellen.

Wat zegt Festool over de tolerantie van de machine, over de afwijking van 0.5mm die je hebt gemeten?

Ik denk dat die zijn om de Festool zwaaihaak in te stellen.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Omgekeerd: om de draaitafel in te stellen op de zwaaihaak, toch?

Wat ik me daar altijd bij heb afgevraagd (niet specifiek voor Festool): doorgaans zijn de hoeken die ik meet 'bijna 90', wat je nogal eens wilt hebben in huizen zonder dure architect . Een plint wil je dus op 'bijna'er 45'. Maar als ik dat probeer in te stellen, schiet de tafel gewoon in de voorgevormde 45-graden "notch". Dusseuh, hoe lossen jullie dat op?

Jimbo
    (tekende zijn eigen huis)

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Je kan de knop naar beneden klikken. Dan blijft ie ook net naast de voorgevormde notch staan. Alleen het (fijn) instellen doe je (ik) nu door er aan de zijkant tegenaan te tikken. Bij mijn oude machine gaat dat niet heel soepel meer. Dat is waarom ik benieuwd ben hoe dat bij de Kapex 60 is opgelost.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo Bekijk Berichten
    Omgekeerd: om de draaitafel in te stellen op de zwaaihaak, toch?
    ja dat bedoelde ik inderdaad
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi machine Fons, ik las dat de max. zaagbreedte 30.5 cm en 6 cm dik is daar kun je wat mee.

Groet Pel.

Forum Rechten