Festool Kapex KS 60 E afkortzaag review

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van deze nieuwe machine van Festool, die deze maand voor het eerst leverbaar is in Nederland. Ik heb van de machine een aantal aspecten kunnen testen, maar er is vast een veel diepere analyse te maken. Ik volsta voor nu met een overzicht van de belangrijkste functies.

Als eerste heb ik de aanslagen en tafel gecheckt. De aanslag bestaat uit twee delen, een vast deel en twee verstelbare delen. Met een gekalibreerde rei heb ik gekeken of ze recht zijn en in één lijn liggen. De twee verstelbare delen liggen perfect in lijn en zijn recht, dat is op deze foto te zien.

IMG_3787.jpg


De onderste aanslag, die uit één geheel bestaat heeft aan de linker kant een afwijking van 0,05 mm. Niet perfect, maar volgens mij niet van merkbare invloed op de prestaties van de machine.
IMG_3788.jpg

Vervolgens heb ik de tafel nageken op vlakheid. Daarbij constateer ik bij de linker uitschuifbare steun ook een afwijking die 0,05 mm bedraagt. Ook daarvan heb ik de indruk dat dit verder niet merkbaar is.
IMG_3790.jpg

Dan een stuk hout afgekort en met mijn Starrett blokhaak gecontroleerd. Met het blote oog kan ik geen afwijkingen constateren, zowel horizontaal als verticaal.
IMG_3791.jpg

IMG_3793.jpg

Ik heb de 45 graden standen ook gecontroleerd en heb daar ook geen afwijkingen gezien.

Op deze foto zie je de slagschaduw van de Ledlamp die als aanwijzer voor de zaagsnede dient. Dat ziet er goed uit, ik denk echter dat ik nog moet wennen aan het gebruik daarvan, moet ik eerst meer praktijkervaring voor hebben om er goed over te kunnen oordelen.
IMG_3797.jpg

De zaagsnede vind ik overigens geweldig, alsof er een scheermes is gebruikt en dan heb ik met het standaardblad gewerkt, kun je nagaan wat mijn verwachtingen van het blad met 60 tanden zijn:rolleyes:
IMG_3802.jpg

Dat zijn wel zo'n beetje mijn eerste bevindingen van deze machine, zo uit de doos onderzocht. Daar ben ik zeker tevreden over! Op dit moment nog geen nadelen kunnen vinden, maar ik zou er toch wat intensiever mee moeten werken om dat te ervaren. Ik heb trouwens de indruk dat de zaaghoogte een paar cm voor de aanslag wel hoger dan 6 cm is, ik vermoed 1 tot 1 1/2 cm meer. Dat zal ik binnekort nog eens uitproberen en dan horen jullie meer.

Er staan wel wat gekke pictogrammen op de zaagtafel overigens, die ben ik nog niet eerder op een van mijn machines tegengekomen :confused:;)
IMG_3803.jpg

Als er vragen zijn ga ik ze vast wel horen, ik zal mijn best doen deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Fons
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mooie eerste review! Het schaduw licht middels led is geniaal, heb het al maanden in gebruik op mijn DeWalt, werkt vele malen beter dan zo'n laser.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Mijn veronderstelling dat vlak voor de aanslag een hogere zaaghoogte mogelijk is blijkt toch betrekkelijk te zijn... 7cm is het maximale bij een plintje van max 1cm dik wat dan staande tegen de aanslag moet worden geplaatst. Niet noemenswaardig dus.

Fons
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Waar zijn deze tekentjes voor?
fasttool.jpg

Werkt de draaiknop voor de hoekverstelling vooraan? Die mis ik op z'n grote broer, want het is lastig om die hoek nauwkeurig in te stellen.

Wat zegt Festool over de tolerantie van de machine, over de afwijking van 0.5mm die je hebt gemeten?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Omgekeerd: om de draaitafel in te stellen op de zwaaihaak, toch?

Wat ik me daar altijd bij heb afgevraagd (niet specifiek voor Festool): doorgaans zijn de hoeken die ik meet 'bijna 90', wat je nogal eens wilt hebben in huizen zonder dure architect :). Een plint wil je dus op 'bijna'er 45'. Maar als ik dat probeer in te stellen, schiet de tafel gewoon in de voorgevormde 45-graden "notch". Dusseuh, hoe lossen jullie dat op?

Jimbo
(tekende zijn eigen huis)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Je kan de knop naar beneden klikken. Dan blijft ie ook net naast de voorgevormde notch staan. Alleen het (fijn) instellen doe je (ik) nu door er aan de zijkant tegenaan te tikken. Bij mijn oude machine gaat dat niet heel soepel meer. Dat is waarom ik benieuwd ben hoe dat bij de Kapex 60 is opgelost.
 
P

Pel

Guest
Mooi machine Fons, ik las dat de max. zaagbreedte 30.5 cm en 6 cm dik is daar kun je wat mee.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Omgekeerd: om de draaitafel in te stellen op de zwaaihaak, toch?

Wat ik me daar altijd bij heb afgevraagd (niet specifiek voor Festool): doorgaans zijn de hoeken die ik meet 'bijna 90', wat je nogal eens wilt hebben in huizen zonder dure architect :). Een plint wil je dus op 'bijna'er 45'. Maar als ik dat probeer in te stellen, schiet de tafel gewoon in de voorgevormde 45-graden "notch". Dusseuh, hoe lossen jullie dat op?

Jimbo
(tekende zijn eigen huis)
Dat heb ik zojuist even nagekeken, de knop naar beneden (volgens Bijtel) werkt niet bij deze machine. Maar het lukt me wel de stand ongeveer een kwart graad naast 90 graden te zetten en dan met de schroefknop te vergrendelen. Hetzelfde geldt voor de andere klikstanden. Lijkt erop dat Festool dus een oplossing voor dit probleem heeft gevonden.

Fons
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Dus de schroefknop is niet om de hoek te veranderen? Dat is een gemiste kans. Moet je nog steeds met tikken de hoek nauwkeurig proberen te krijgen.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Mooie eerste review! Het schaduw licht middels led is geniaal, heb het al maanden in gebruik op mijn DeWalt, werkt vele malen beter dan zo'n laser.

Vele malen beter? Dan ben ik toch wel benieuwd hoe prcies? Werk zelf met laser en dat werkt erg goed....
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
@Bijtel
Ik begrijp dat jij aan een soort van microverstelling zit te denken? Dat zou voor deze behoefte ideaal zijn..... Ik heb niet "getikt", maar kon de hoek met schuiven op de juiste plek zetten en vergrendelen een stand van minder dan een kwart mm fixeren.

@Artbij
Ik heb hiervoor geen degelijke afkortzaag gehad, alleen ooit een HBM met een laser van een paar cent, die was nogal vaag van aftekening. Wat ik merk is dat de Led een scherpe slagschaduw geeft, hoe lager het blad boven het hout komt hoe scherper de lijn wordt.

Fons
 
Laatst bewerkt:

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@artbij ik heb alleen lasers gehad op budget zaagmachines en decoupeerzagen, maar waren altijd onnauwkeurig (meer voor het ongeveer werk) en vaak niet instelbaar. De schaduwlijn is altijd 100% accuraat omdat het een led licht is dat schaduw vanuit het zaagblad creeert. Hierdoor zie je de schaduw van de lijn van je zaagblad op je werkstuk waardoor het altijd 100% accuraat is. Daarbij is je werkstuk altijd verlicht. What you see is what you get. Je moet alleen de zaag iets naar beneden duwen om de schaduwlijn perfect op je werkstuk te zien.

Oh, zie dat Fons ook al gereageerd had. Nouja goed ter verduidelijking.
 
Laatst bewerkt:

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
@artbij ik heb alleen lasers gehad op budget zaagmachines en decoupeerzagen, maar waren altijd onnauwkeurig (meer voor het ongeveer werk) en vaak niet instelbaar. De schaduwlijn is altijd 100% accuraat omdat het een led licht is dat schaduw vanuit het zaagblad creeert. Hierdoor zie je de schaduw van de lijn van je zaagblad op je werkstuk waardoor het altijd 100% accuraat is. Daarbij is je werkstuk altijd verlicht. What you see is what you get. Je moet alleen de zaag iets naar beneden duwen om de schaduwlijn perfect op je werkstuk te zien.

Oh, zie dat Fons ook al gereageerd had. Nouja goed ter verduidelijking.

Verwachtte dat het niet helemaal objectief was :).
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
ondertussen nog altijd tevreden over de kapex? ben nog altijd aan het twijfelen tussen de kapex kS60 en de metabo kGSV 72.
Beide hebben zaagblad van 216, maar kapex kan slechts 60mm zagen tov 72. Metabo heeft dan weer die verschuifbare aanslagen tov de handige winkelhaak van de festool.
Verschil in prijs is minimaal dus dat is al een zorg minder.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Zeker nog tevreden! Het gemak dat de zaag er staat en ik zo kan gebruiken is al een groot voordeel. Afgelopen week een klusje gehad waarbij ik verschillen hoeken verticaal moest instellen, nu een fluitje van een cent, deed ik voorheen op de lintzaag met veel stelwerk. Maar ja dat kun je met een Metabo ook doen natuurlijk.....

Fons
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ligt de blokhaak nou op het balkje of hou je hem er tegen? een mogelijke manier om de haaksheid te meten is een stukje van ongeveer 1 cm af te zagen en hem daarna aan 2 zijdes te meten. Zit daar een verschil in dan is hij niet haaks.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Die schaduwlijn lijkt me perfect. Ik gebruik zelf al jaren een laserring van Irwin. Deze sluit perfect aan het zaagblad.

51QYVBTT0TL.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.