220 of driefase?

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Jos ,

Graag gedaan.

Vroeger werden 400/690V motoren met een relatief groot vermogen inderdaad gebruikt om, na een ster/driehoek aanloop, te draaien op 400V.
Echter, bij ster/driehoek is er nog altijd een stevige stroompiek bij het overschakelen.
Tegenwoordig gebruikt men softstarters en frequentieregelaars voor een zachte aanloop zonder hoge stroompieken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bij mij zit het er ook behoorlijk ingeprent maar 220 en 380 volt bestaan niet meer, vanaf 1988 is het geleidelijk verhoogd naar 230/400.

Bij mij komt 3 fasen standaard het huis in, net zoals bij Marc weinig kosten om er ook gebruik van te maken, voor de energierekening maakt het niet uit.
 

ruudjuh92

Actieve deelnemer
27 nov 2016
41
0
Gisteren een elektricien op bezoek gehad:
- er komt 3 fase binnen (oef)
- 500-700€ voor infrax om deze 3 fase te enablen, dus hun elektriciteitskast ombouwen
- 200-400€ voor de werken in het huis, dus eigen elektriciteitskast ombouwen
- 130€ voor keuring
Alles samen zal het dus 1000-1200€ kosten. Valt serieus tegen! Zal al maar beginnen sparen....

Yves uit geetbets had ik al gevonden via 2dehands. Die man heeft echt massa's machines!

dit is wel serieus veel geld en er ligt al 3 fasen binnen

ik heb gisteren alle kabels en stekkers en dozen besteld
bij ons ligt dit ook al binnen maar het ombouwen van de meterkast kost een automaat 380v van 25 euro en wat stukjes kabel
ik was totaal 125 euro kwijt met alle kabel en stekkers erbij voor 3 muur aansluitingen 380v verdeeld over heel de schuur en tevens ook 18m kabel voor een extra 230 groep in de schuur voor de compressor
dan vind ik dik 1000 euro aan sleutel kosten voor een monteur echt veel geld

wij gaan iig alles zelf aansluiten maar indien dit bij jou niet lukt ms ergens anders nog een betere offerte aanvragen

gr ruud
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik heb wel de knoop doorgehakt om een 3fasen aansluiting te nemen.
Ik heb nu 1x25A aansluiting en dat wordt 3x25A eind van de maand.
Dit kost bij Liander eenmalig €200,=.
Verder ben ik €700euro verder voor een hele nieuwe groepenkast met 48 modulen.
Hier een paar overwegingen:
Ten eerst heb ik straks 380V in mijn werkplaats. 😎
Meer opties op de (2e hands) markt voor machines.
Meteen voorbereid op een toekomstige 380V kookplaat
Voorbereid voor een toekomstige warmtepomp
Voorbereid op elektrisch laden van een auto. Dat gaat sneller met 3fasen.

Ik ben net verhuisd en verwacht hier nog wel een lange tijd te wonen, dus dan vind ik het nog wel waard om te investeren in krachtstroom.
In de toekomst zal het toch naar All-Electric wonen gaan. Dus geen gasaansluiting meer. (In 2040 is dat gesteld door de overheid)
Dan is alles in de meterkast alvast goed voorbereid.

Een vraag. Neem ik een B of C automaat voor de 380V in de werkplaats?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik ben net verhuisd en verwacht hier nog wel een lange tijd te wonen, dus dan vind ik het nog wel waard om te investeren in krachtstroom.

Goed zo! verstandige keuze. Je zal er veel plezier van hebben.

In de toekomst zal het toch naar All-Electric wonen gaan. Dus geen gasaansluiting meer. (In 2040 is dat gesteld door de overheid)
Dan is alles in de meterkast alvast goed voorbereid.

Hahaha, onze overheid.....


B of C automaat hangt af van de apparatuur die je er op aansluit.
Als het niet nodig is, is B veiliger omdat die sneller uitschakelt. Maar als je allemaal problemen met inschakelstroom verwacht, dan neem je C.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.