Natslijper Tip-Top 49

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Eigenlijk op zoek naar zo'n ouderwetse handbediende zandsteenslijper kwam ik dit beestje tegen:

Slijpmachine 01.jpg

Slijpmachine 02.JPG

Slijpmachine 03.JPG

Slijpmachine 06.JPG

Slijpmachine 07.JPG

De steen is 45 mm breed en (na vlakken) nog ruim 32 cm in doorsnee. De motor doet 1420 rpm, door de dubbele vertraging draait de steen ca. 90 rpm.
Het slijpvlak was erg scheef en hol afgesleten, waarschijnlijk door veelvuldig messen slijpen uit de losse hand. Bovendien draaide de steen wel 3 mm uit het centrum, hopelijk niet door hardheidsverschillen. Ik zag er tegenop om de steen los te maken (scheurgevaar?), vlakken leek me een beter idee.

Van het vlakken heb ik geen foto's gemaakt, misschien ook maar beter vanwege het hoge "don't try this at home" gehalte.
Het eerste idee was simpel: hou iets dat harder is dan de steen heel goed vast, laat de steen met de hoogste punten er tegenaan draaien en voila....... helemaal niets!
Verschillende types gradatiesteen, een hardmetalen freesje en een betonboor geprobeerd, met als enig resultaat een klein beetje stof in de bak en een rechterhand die nog een hele tijd met 90 bewegingen per minuut natrilde.

Het tweede idee had al wat meer effect: de hardmetalen driehoekige schraper op de Fein gezet, beide apparaten ingeschakeld en proberen om de Fein goed stil te houden. Dat viel nog steeds niet mee. Wel wat meer stof, gelukkig op tijd de afzuiging erbij gezet, maar zo zou het nog dagen duren.

Het derde idee: ik zag op internet dat je hiervoor een staafje met diamantpunt kunt bestellen, maar ik wou het graag NU klaar hebben. Kent u dat :confused:? Ik had wel een diamant slijpschijfje....
Dus de veiligheidsbril weer op, oordoppen in, stofzuiger aan en vervolgens heeeeel voorzichtig de haakse slijper langs de draaiende slijpsteen gehaald. En dat liep als een trein, binnen een paar minuten was de steen in balans. Ik heb de hoge linkerkant vlak en goed haaks op de zijkant gemaakt. Nu de steen in balans draaide was de gradatiesteen wel goed bruikbaar. Ongeveer 12 mm aan de rechterkant loopt nog wat af, ik twijfelde nog een beetje of ik die extra mm's moest opofferen. In het gebruik zal het vlakke stuk steeds breder worden.

Nu nog een beitelsteun erop. Ik heb een Creusen beitelsteun die ik er met wat aanpassingen op kan zetten, maar misschien voel ik wel meer voor een verstelbaar Trespa plateautje. Goede ideeën zijn welkom.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Zoek even op afritser. Ik heb ook diverse machies van slijpfabriek ijmuiden. Prof spul datbij dagelijks gebruik bijna een leven lang mee gaat.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Dank je Wim, ik was de afritser al tegengekomen. De machine ziet er inderdaad erg robuust uit. De draairichting bleek ook nog eens omkeerbaar. Hij stond op "trek", heb hem aan de hand van een schemaatje in het aansluitdoosje op "duw" gezet.

Het probleem zat hier vooral in het lage toerental. Als ik iets tegen mijn Creusen druk houdt de traagheid van mijn hand + gereedschap het geheel wel op zijn plaats. Bij de Slijp-machine biedt de 90 rpm voldoende tijd om telkens het dal in te duiken. Ik zou dus iets op de machine moeten monteren om het gereedschap te fixeren en geleidelijk te verplaatsen. Maar goed, ik heb de steen inmiddels redelijk vlak en goed in balans. Nu nog zorgen dat de beitels goed worden ondersteund.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Oke, ik heb nog wel een handbediende slijpsteen hoor. Ruilen? :D Wat mij nog niet lukt is slijpen en draaien tegelijk. Er is bij mij nog steeds geen extra arm aangegroeid...
Mooi ding, en dat je nog vele scherpe jaren in het vooruitzicht hebt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Prachtige machine! Don't try dis at home? Ganse machine ziet er zo een beetje uit,dus??
Ik gebruik voor het afritsen een heel goedkoop diamantschijfje van 125 mm. Gaat prima.
Wat betreft hulpstukken, ik probeer het zonder. Slijpen moet snel gaan. Als je telkens een hele procedure van opspannen en instellen moet doorlopen wacht je veel te lang. Je moet gewoon naar de machine kunnen gaan, even beitel tegen de steen en verder met het eigenlijke werk. Een vaste hand tijdens het slijpen, is ook een vaste hand tijdens het gebruik van het snijgereedschap. En een vaste hand komt er door oefenen (en af en toe vloeken!).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
@Kor, Baptist verkoopt de aanslag voor de Tormek ook los.Groet Pel.

Ja, dat biedt wel een heel arsenaal aan mogelijkheden. Zal er serieus over nadenken maar vooralsnog neig ik naar iets low-budget / zelfgemaakt.

Ik gebruik voor het afritsen een heel goedkoop diamantschijfje van 125 mm. Gaat prima. ......
En een vaste hand komt er door oefenen (en af en toe vloeken!).

Ja, ik keek er echt van op hoe gemakkelijk en snel dat ging met de haakse slijper. Ik had alleen nogal veel tijd nodig om op het idee te komen ;)
Goed, voor die vaste hand zal ik nog wat oefenen, de rest kan ik al...:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.