Kast in kerselaar, deuren en laden in witte ebben

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wauw, prachtig.
En wat een gedurft design.
Heb je bewust gekozen dat het op twee gezichten lijkt?
Complimenten!!! Ik vind het echt heel mooi.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Niet mijn smaak, maar wel een diepe buiging voor de uitvoering. Het eind resultaat mag je absoluut trots op zijn.

Groet Jos
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Indrukwekkend werkstuk. Is dat radiootje er achteraf bij gezocht of was het juist de inspiratie voor de boven- en zijkanten?

Mijn enige bedenking: het ebben is door zijn tekening en het royale formaat wel heel erg nadrukkelijk aanwezig. Het kost me daardoor moeite om op de mooie afwerkingsdetails en de zeer geslaagde vormgeving te focussen.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hallo Bernard, proficiat met dit mooie Art Deco meubel! Heb je foto's van het bouwproces?
Groet,
Jaap (bri)
PS: heb inmiddels via jouw site de bouw-foto's gevonden, dank voor 't delen!
 
Laatst bewerkt:

Bernard38

Nieuw lid
Indrukwekkend werkstuk. Is dat radiootje er achteraf bij gezocht of was het juist de inspiratie voor de boven- en zijkanten?

Tot voor een paar jaar verzamelde ik ook oude lampenradio's. Ik heb er een dertigtal en bij de bakelieten radios uit de jaren 40 en 50 zijn er heel wat met dergelijk "grille" en "streamlining" design, was toen nogal in. Ik had de radio dus al. Design van de kast is niet echt op deze radio's geïnspireerd maar op een ontwerp van John Lee dat ik toevallig zag (Ierse meubelmaker die hele mooie dingen maakt: http://www.johnleefurniture.com/gallery). Gelijkenis met radiodesign is dus eerder toevallig, maar wel mooi meegenomen.

het ebben is door zijn tekening en het royale formaat wel heel erg nadrukkelijk aanwezig
Volkomen gelijk Kor. Ik heb zelf even getwijfeld om andere deuren te maken in kerselaar - dit zou inderdaad de aandacht meer naar de vorm verleggen. Maar uiteindelijk vond ik de tekening van het ebben toch wel heel speciaal en iets wat je zelden ziet, en heb ik besloten het zo te houden (ook wel omdat ik er al heel wat tijd in gestoken heb, en Euros, want dit fineer was niet goedkoop :)).
 
Laatst bewerkt:

Bernard38

Nieuw lid
Heb je bewust gekozen dat het op twee gezichten lijkt?
Nee, bij het "spiegelen" van de fineerstroken kwam dit patroon er eerder toevallig uit. De "ogen" zijn in werkelijkheid gaten in het fineer, waar initieel knoesten zaten. In plaats van die te proberen camoufleren heb ik gekozen om ze eerder te benadrukken door ze op te vullen met bladgoud. Volgens sommigen is dat erover, voor anderen dan weer niet...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
POTVERDORIE,INDRUKWEKKEND.Ik had dit inclusief je overwegingen graag "real time" hebben kunnen volgen op dit forum Dat was spannend geweest maar gelukkig is het toch ergens gepubliceerd. Nogmaals geweldig.

mvg
klaas0639
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
* klapt in handen, fluit op vingers*

Heel erg mooi, zowel de vormgeving als de afwerking. Als je de deuren rustiger had gehouden had je misschien meer de klassieke art deco stijl behouden, maar waarom zou dat moeten? Dit is wel heel erg mooi zo.

Groets, Rob.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Fenomenaal...
Erg gewaagd maar zeer goed geluk. Mooi vakwerk. Sterk en imposant uitzicht, vraagt een centrale plaats.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
*onder de indruk*
*flabbergasted van de tekening in het hout*

Zoals andere reeds zegden: waaw voor het ontwerp en de durf maar niet mijn smaak/stijl. Maar wel erg onder de indruk van de techniciteit.

Deurtjes zonder of bijna zonder tekening zouden afbreuk doen aan de stijl, maar het mocht "iets minder" :)

Kris
 

Bernard38

Nieuw lid
waar heb je dat vandaan en is dat duurder dan gewoon ebben?

Voor de duidelijkheid: het is dus wel fineer. Massief denk ik enkel te krijgen in kleine afmetingen, vooral voor draaiwerk. Ik heb dit toevallig gevonden bij de speciale houtafdeling van houthandel Vercruysse in Kortrijk (af te halen, zij doen geen online bestellingen voor zover ik weet). Prijs was 280 voor 2 vierkante meter (BTW incl.), dus ver van goedkoop. Hou er ook rekening mee dat je verlies kan hebben door eventuele beschadigingen of omdat je het patroon op een bepaalde plaats wil hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.