Lepel(s) uit vers berkenhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
20170105 Lepels-057.jpg20170105 Lepels-061.jpg20170105 Lepels-060.jpg20170105 Lepels-059.jpg

Deze lepel is gesneden uit vers berkenhout (plm 10cm dik), net afgezaagd van een omgevallen boom uit de achtertuin. Het overlangs splijten gaat dan vrij eenvoudig met een kloofmes (of froe) en daarna wordt met een bijl de ruwe buitenvorm aangebracht. Zagen kan ook maar hakken is leuker:). Je ziet nog net een forse spaan die uti dit stuk is gekomen. Daarna wordt met een haalmes de vorm bijgesneden, ik gebruik daar nu een speciaal bokje voor waar je ook op zitten kunt, en daarna wordt de lepelkom en de hals uitgesneden.

Als laatste is deze lepel te drogen gelegd en met ruwe lijnolie afgewerkt (weekje drogen) en daarna met bijenwas.

De foto's zijn wellicht een beetje <clean> tegen de witte achtergrond.


Met vr groet, Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
@BossyRangs Gewoon aan de lucht. ik hang de lepels te drogen aan een rekje in de meterkast omdat het daar met de elektronische spullen lekker warm is. Je kunt aan de kleur zien of het hout droog is (het verkleurt niet meer wat in het begin wel so is) en eigenlijk gaat het ook wel op de tast, het hout voelt uiteindelijk gewoon droog aan.

De meer ervaren greenwood mensen snijden zo,n lepel binnen een halve dag en leggen hem dan een week of zo te drogen voor de laatste afwerking, ik doe er wat langer over en hou ze dan in een plastic zak om uitdrogen te voorkomen.

Ik zal eens met een vochtmeter kijken hoe de vochtigheid verloopt met zo,n klusje.

Groet, Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hoi Edwin,

Hoe is het ermee?

Ik heb een zeer oud Frans haalmes van plm 30 cm en een van flexcut, een cm of 15 denk ik. Voor de fransoos heb ik de leren hoed gemaakt die op het forum staat.

Ze snijden inderdaad erg precies hoewel het met nat hout beter gaat. Mijn lepel-snij-bokje bewijst dan goede diensten omdat de lepel netjes vast ligt en makkelijk gedraaid kan worden. Ik heb hem als spoonmule staan op dit forum.

Ik heb nog een paar meer lepels gesneden maar die zijn inmiddels ook weer weg.


Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
@BossyRangs, net nog even wat gemeten: vers berken vlak onder de schors plm 42%, twee weken terug overlangs gekloofd plm 35% in het hart (in plastic bewaard); lepels waar ik toen aan begonnen ben, plm 15%, stukje eiken op de werkbank, plm 8%. Voor wat het waard geeft het een ideeën hoe snel dst berken drogen wil.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt, Hans! Logisch dat het berken sneller droogt indien er al dunne lepel uit gemaakt is, maar dat het zo snel gaat wist ik niet.

- - - Updated - - -

Heb zelf ook al enkele lepels gemaakt, maar telkens uit droog hout. Fijn om weten dat ik daar eigenlijk niet op moet wachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.