Kindvriendelijke bescherming eiken salontafel en eettatef

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben momenteel bezig met een industriele salontafel, binnenkort komt er nog een eettafel bij.
Het blad zal er eentje worden van eik.
Nu ben ik op zoek naar een bescherming die het hout zo naturel mogelijk houdt en tegelijk ook kindvriendelijk is.
Ik heb namelijk een dochtertje van 7 maand die alles aan het ontdekken is en het niet kan laten om onze eettafel steeds in haar mond te willen steken :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In de mond steken doen ze allemaal en is maar van korte duur (mag ik hopen)
Ik heb pas een tafel gebouwd uit verschillende soorten (frans eiken, mahonie, wenge, noten etc) het eiken wilde ik zo naturel mogelijk houden, ik vind dat vergeelde eiken niet mooi

Eerder had ik al een paar keer gewerkt met Skyly ultra mat, dat werkt super maar is wel zeer aan de prijs
Niet lang geleden bij een maatje Trae Lyx Naturel gebruikt, werkt het zelfde, ruikt het zelfde en geeft exact de zelfde finish (dus is het zelfde ?!)
Dit is voor vloeren bedoeld, dus lekker slijtvast (en op waterbasis) dus lijkt me redelijk kind vriendelijk
Voordeel van de TraeLyx is dat het nog eens goedkoper is ook
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik kan bevestigen wat Toxic zegt: Skylt Original (vroegere naam: ultra mat) of Trae Lyx. Beiden zijn wellicht identiek qua samenstelling en geven een duurzame bescherming.
Veruit de meest kindvriendelijke vernis is schellak. Dat zijn schilfers van de lakschildluis, die je moet oplossen in ethanol. Gebruik je zuivere ethanol geschikt voor voeding, dan kun je het in principe opeten als de ethanol verdampt is. Het wordt namelijk ook gebruikt om snoepjes hun glans te geven. Maar het maakt je hout wel donkerder en glanzend, en dat is niet het resultaat dat je voor ogen had.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik gebruik op onze eiken tafel WaxOlie, die vlekt wel wat met water, maar is ook weer heel makkelijk bij te werken. En na een paar keer vlekt het ook veel minder.
skylt zie je bijna niks van
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb nogal gehoord van die Trae Lyx, ik ga deze online bestellen aangezien ik geen enkele winkel ken in mijn omgeving (Keerbergen, België) waar men deze verkoopt.
Volgens mij spreken we over deze?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bij kindvriendelijk denk ik eerder aan de robuustheid van de tafel dan aan vriendelijke lak.
Maar het kan zeker geen kwaad om kind en milieuvriendelijkere materialen te gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.