Keuze boorhamer

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal, mijn huis is omringt door zwaar gewapend beton, als in alle buitenmuren en plafonds zijn zo. Enerzijds heel fijn, omdat ik echt alles aan het plafond kan ophangen, anderzijds een hel, omdat ik altijd een boorhamer nodig heb om door het beton te kunnen boren, zelfs voor een plankje. Nu heb ik momenteel een oude Kinzo boorhamer die ooit voor een tientje of 5 aangeschaft is.. ik merk alleen dat als ik een gaatje wil boren zeker een cm rondom het stucwerk eraan gaat. Je zou denken dat dit puur aan het boortje moet liggen, omdat de Kinzo kracht technisch overal doorheen komt en dus geen power tekort komt. Gekke is, dat wanneer ik de Metabo boorhamer van mn schoonvader gebruik met dezelfde boor erin dit verwoesten van het stucwerk niet gebeurd. Ik denk dus dat het echt aan de boorhamer ligt.

Ik ben daarom aan het kijjen voor een nieuwe boorhamer.

Iemand een idee wat voor specs een boorhamer nodig heeft om dit te voorkomen. De Metabo van mn schoonvader heeft geen variabel tourental ofzo, maar miss is dit toch wel handig. Hoeveel joule kracht moet een boorhamer in mijn geval nodig hebben?

Ik ben in principe een DeWalt fan. Zijn hun boorhamers net zo goed als hun zaagmachines?
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Het merk maakt nog niet eens zoveel uit denk ik maar het gebruik je nu ook al SDS boren ? Het verschil tussen SDS en "gewone" WiDia boren is al een wereld van verschil. Stucwerk zou ik zowiezo even "zonder kloppen" voorboren net als tegels (waar ik dan weer een tegelboortje voor zou gebruiken).
Bij mijn dochter in een Amstelveense flat, is ook knoerharde beton, alles prima kunnen doen met een "Groene Bosch" (PBH 2500), met uitzondering van 1 of 2 gaatjes waar je "ijzer" tegenkomt , dan kun je een kleine (5/6mm) boor meteen afschrijven.
Heb er ook prima 10...12mm gaten mee geboord in de knoerharde "dubbelgebakken" stenen die ze wel eens gebruiken voor de onderste lagen metselwerk in een woonhuis. Persoonlijk heb ik de boormachines het liefst niet TE krachtig. Heb ooit een "constant Koppel" machine gehad maar als je op een trap/ladder staat en hij hapt worden jij en je polsen daar niet blij van.

Variabel toerental is (op tegels) en voor het heel houden van stucwerk wel handig.

Groeten, Bram
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik weet niet hoe vaak je hem gaat gebruiken maar anders zou je nog naar een Hilti kunnen kijken. Dat klinkt gelijk duur maar ze hebben er een van €235 met hele goede specceficaties en als je die vergelijkt met bijv makita of bosch zit je in de zelfde prijs categorie terwijl je met een Hilti toch echt een betere klopboor hebt. Mocht dat de duur zijn zou ik eens naar een wat goedkopere bosch kijken, Makita ben ik nooit zo fan van. Heb al een aantal dingen gezien die me echt niet bevielen. Wat betreft dewalt boorhamers weet ik niet hoe die zijn.

Qua slagkracht is 2,5 joule wel nodig als je echt in hard beton gaat boren.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hoi,

Zelf heb ik een lichte boorhamer van AEG. Leuk voor steen maar niet voor hedendaags beton. Daarvoor heb ik een Topcraft boorhamer gekocht bij de aldi/lidl. Ding gaat al jaren mee en wordt zeker niet gespaard. Ik meen dat hij 3 joule slagkracht heeft. Lage rotatie maar hoog aantal slagen.

Voor gaten tot 16mm gebruik ik een Makita accuboorhamer (DHR243). Die heeft 2 joule slagkracht en is vaak wel goed genoeg.
Wel belangrijk: bespaar niet op SDS boren. Ben zelf wel fan van Alpen Extreme F8 SDS Plus boren.
 

Marty

Nieuw lid
23 aug 2016
9
0
Wagenberg
Persoonlijk heb ik veel ervaring met hilti boormachines, deze werken goed in comibinatie met de hilti sds boren. Met name de boren met een kop met 4 snijkanten. Deze boren lopen een stuk minder weg en boren met veel minder trillingen op een lager toerental, ook beton ijzer is dan geen probleem.
Ik zou toch eerst z'n boor eens proberen voordat je overgaat op aanschaf van een nieuwe machine.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Het aantal joules slagkracht is meestal niet heel erg van belang voor de gaten die je normaal in een woning gaat boren. Vooral wil je niet heel veel slagkracht hebben, omdat kleine boren dan snel kapot geslagen worden. Concreet: op dit moment heb ik een Bosch GBH 2-28 DFV, met 3.2J slagkracht. De optimale range die aangegeven wordt is 8-16mm. Kleiner dan 8 kan, maar met name bij bijv. 5mm merk je dat de boren gewoon veel te verduren krijgen. Aan de andere kant gaat het boren dan wel weer lekker snel en makkelijk.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
De optimale range die aangegeven wordt is 8-16mm
TS heeft het over "In en om het huis" , vraag me af hoe vaak je "in en om het huis" iets aan een betonnen muur hangt met een plug tussen de 8 en 16mm. 8mm (pluggen) is bij mij toch meestal wel de max.

Groeten, Bram
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik heb deze. Vind het een super ding:
http://www.werkzeugalarm.de/elektro...lus-gbh2-28dfv-850w-3j-in-der-l-boxx/a-10142/

Had hiervoor een makita die was na 3 jaar versleten. :-(

Ik heb dezelfde, ook reuze tevreden. Heb ook nog een hilti, maar omdat die niet stop te zetten was (zodat je alleen kunt beitelen) heb ik deze bosch erbij gekocht. Nog geen spijt van gehad! Ik combinatie met een setje boren van ecotools kom je (goedkoop) een heel eind. Heb er gaten door betonnen dekken van 20mm mee geboord, geen probleem. Ook gaten van 6mm met af en toe wat betonijzer lukt met een boortje van ecotools.

Ik zie hilti toch wel als de ferrari onder de boorhamers, maar deze zijn wel wat lastig te verkrijgen voor de particulier.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik heb de Makita HR2300. Prima boorhamer die doet wat moet. Het is de tweede machine, bij de eerste die ik had was de schakelaar na 20 jaar kapot gegaan en een herstelling vond ik te duur voor een machine van die leeftijd. Beitelfunctie heb ik er niet op, daar heb ik een zware Hitachi boor en breekhamer voor.
Als je regelmatig in beton of ander harde steen moet boren is een boorhamer toch echt beter. Bij mijn moeder bijvoorbeeld geraak je met een gewone klopboormachine niet in de bakstenen. Dan heb ik deze machine echt nodig.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Het is ook maar wat je ermee wilt. Wil je er alleen gaten mee boren om dingen mee op te hangen, dan voldoet een (lichte) boorhamer. Ikzelf, als elektricien, moet nog wel eens wat sleuven frezen en uitkappen. Dan wil je er een die kan beitelen, maar niet een té zware. Als je echt gaat slopen (onder andere tegels en muren) dan wil je een zwaardere machine, maar die is dan niet meer (of in ieder geval minder) geschikt om kleine gaten mee te boren.

Als je geen zwaardere breekhamer hebt zou ik er een kiezen met beitelfunctie. Je hebt dan een mooie allround machine waarmee je niet snel tegen beperkingen aanloopt. In principe zijn deze ook wel sterk genoeg om incidenteel wat stenen los te breken, of wat tegels los te kappen, al houden ze er niet van als je dit langdurig doet.

kies overigens wel voor een boorhamer (SDS boorkop). Zo'n goedkopere klopboormachine (zonder SDS) zet geen zoden aan de dijk, zeker niet als het wat harder is.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
TS heeft het over "In en om het huis" , vraag me af hoe vaak je "in en om het huis" iets aan een betonnen muur hangt met een plug tussen de 8 en 16mm. 8mm (pluggen) is bij mij toch meestal wel de max.

Groeten, Bram
Dat is mijn punt juist: je wilt geen extreem zware uitvoering met heel hoge slagkracht. In de normale specificatie staat 4-28mm bij de GBH 2-28 machine, en het is dan ook een heel populair model voor DHZ-ers. En diverse mensen hier gooien met steeds hogere cijfers qua slagkracht onder het mom: meer is beter. Maar mijn zwaardere SDS max machine met 9J slagkracht ga ik echt niet zomaar voor een boortje van zelfs 8mm gebruiken. En omgekeerd ga ik dus ook niet mijn SDS machine inzetten bij gaten van 26mm. Kies een model dat bij je gebruik past, en als je gebruik heel divers is: koop dan meerdere machines.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Dat is mijn punt juist: je wilt geen extreem zware uitvoering met heel hoge slagkracht. In de normale specificatie staat 4-28mm bij de GBH 2-28 machine, en het is dan ook een heel populair model voor DHZ-ers. En diverse mensen hier gooien met steeds hogere cijfers qua slagkracht onder het mom: meer is beter. Maar mijn zwaardere SDS max machine met 9J slagkracht ga ik echt niet zomaar voor een boortje van zelfs 8mm gebruiken. En omgekeerd ga ik dus ook niet mijn SDS machine inzetten bij gaten van 26mm. Kies een model dat bij je gebruik past, en als je gebruik heel divers is: koop dan meerdere machines.
Helemaal mee eens. Een universele machine (of het nu om deze boormachine gaat of gelijk welke andere machine) bestaat niet. Een klein werk met een zware machine, of omgekeerd, is behelpen en aanmodderen. Ik had bij de zware boorhamer (zeskantopname wat nu SDS max is) een adapter voor SDS. Enkele keren gebruikt en daarna de Makita gekocht. Met die zware machine verniel je of de boortjes, of de muur.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Herkennen jullie het probleem dat ik met de Kinzo heb over het kapot maken van het stucwerk een cm eromheen?
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wat je ook koopt. Ik zou niet over een paar euro extra voor die net iets betere machine twijfelen als je het op kunt brengen. Gewoon doen. Een goede boorhamer voor thuis koop je maar een keer in je leven. Je rug gaat naar de knoppen met een onding als je in het betonnen plafond een paar lampen moet ophangen. In mijn leven heb ik maar 1 keer een goedkoop elektrisch stuk gereedschap gekocht. Alleen maar ergenis van gehad. Drie keer raden wat dat voor een machine was :)

Naast 8 en 10mm kan het best zijn dat je met huis tuin en keukenwerk soms dikker moet gaan. Zelf onder andere gehad ivm de aanleg van een radiator in twee verschillende huizen. Een keer een buitenkraan. Vrij recent nog weer voor elektra door de buitenmuur inclusief spouw.

Je kunt ook redeneren dat je voor dat soort situaties een machine huurt. Maar het is o zo fijn als je hem gewoon uit de kast kunt pakken en geen ritje gamma hoeft te plannen. Zelfde geldt m.i. voor boren. Direct goede sds boren kopen. Niet op bezuinigen.

Zelf heb ik momenteel een wat oudere AEG boorhamer die het prima doet. Gebruikt kado gekregen. Zou ik nu een nieuwe moeten kopen dan werd het iets uit de professionele lijn zoals hilti. Wordt niet voor niks veel op de bouw en bij installateurs gebruikt
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Meestal ben je in en rond het huis met een machine tussen de 2 en 3 joule slagkracht wel voldoende toegerust. Deze machines worden vaak opgegeven voor diameters van 4 tot zo'n 16 a 20 mm. Heb je incidenteel een groter gat voor een leiding door de muur of vloer, dan moet je iets meer geduld hebben of een zwaardere machine huren.

Zelf heb ik een Makita HR2450, een model van een paar jaar geleden. Heeft 2,6 joule slagkracht en een draaistop en hamerstop. Ik heb bewust niet voor verwisselbare boorkoppen gekozen, het is toch gevoelig voor speling en slingering, ik gebruik voor zuiver boorwerk wel een gewone boormachine.

Met deze machine ben ik met 20mm boren door vloeren heen gegaan, en ook dozenboren voor wandcontactdozen zijn geen probleem.
Met het juiste gebruik heb je echt niet meer nodig thuis.

Wat overigens heel erg wordt onderschat is het schoonhouden en smeren van de SDS kop en schacht van machine en boor.
Bij verkleefd oud vet loopt de zaak heet en wil de boor niet lekker meer slaan. Spuit je kop eens uit met een bus remmenreiniger, en je bent verbaasd wat er aan troep uit kan komen. Van Makita heb ik kokertjes met speciaal vet gezien bij de Hornbach, zelf gebruik ik keramisch vet, daar heb ik een hele pot van staan. Dit bevorderd de levensduur aanzienlijk en het hameren gaat ook veel beter.

Wat merk betreft maakt het niet heel veel uit, een (blauwe) Bosch, Makita, Dewalt of Hitachi klaren de klus allemaal wel. Hilti is mooi, maar vind ik voor thuis overkill, ik betaalde voor mijn machine inclusief Heller beitels en boren in een setaanbieding €149,- voor de Makita. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Het kapotslaan van stucwerk komt meestal door speling of slingeren van de boor of boorkop. Als deze versleten is kun je best voor een nieuwe machine gaan. Gebruik om deze reden ook geen kromme boren. Probeer de kop eens te reinigen als de speling mee valt.

En uiteraard beginnen zonder hameren.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Herkennen jullie het probleem dat ik met de Kinzo heb over het kapot maken van het stucwerk een cm eromheen?

Zoals eerder geopperd zou het kunnen helpen om eerst een klein deel zonder hamerfunctie te boren. Helpt dit niet dan wellicht twee andere oorzaken. Matige spaklaag/stucwerk. Of een boorkop/boor die naast de op- en neergaande hamerbeweging ook een slingerende beweging maakt door speling of kromme boor.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Herkennen jullie het probleem dat ik met de Kinzo heb over het kapot maken van het stucwerk een cm eromheen?


Dat kan je verhelpen met;
- gebruik betonboren met 4 snijkanten en een centreerpunt (zie deze foto)
- begin met boren zonder hameractie

Zo snij je rustig de stuclaag door en zodra je het beton vrij hebt zet je de hamerfunctie aan.
Soms trilt het stuc alsnog los, daar doe je dan helaas niets aan.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat kan je verhelpen met;
- gebruik betonboren met 4 snijkanten en een centreerpunt (zie deze foto)
- begin met boren zonder hameractie

Zo snij je rustig de stuclaag door en zodra je het beton vrij hebt zet je de hamerfunctie aan.
Soms trilt het stuc alsnog los, daar doe je dan helaas niets aan.

Bij mijn Blauwe Bosch gaat hij pas hameren als hij weerstand voelt. Ik heb in combinatie met de SDS boren zonder problemen tot 14mm geboord. Als ik ook maar even bij een tegel, stucwerk of slechte baksteen een gat moet boren pak ik deze want dan weet ik zeker dat het stucwerk niet beschadigd en het gat niet verloopt of dubbel zo groot wordt. Ik heb ondertussen SDS boren van 4 - 14mm, waarbij de 6mm het meeste wordt gebruikt.
De boorfunctie is trouwens uit te zetten zodat je tegels los kunt bikken.
Ik heb toen ik deze kocht ook een aparte Bosch boormachine gekocht omdat deze lichter was, deze heeft ook een klopfunctie maar die gebruik ik nooit.

Als je in een echt oud prefab spouwblad of vloer moet boren dan kan zelfs een HILTI niet voldoende zijn, ik heb mijn vader met een HILTI gaten zien boren waarbij de boren letterlijk smolten in het gat zo hard was het spouwblad.

Ik ben allang vergeten wat ik toen uitgegeven heb, maar ik heb er nu nog elke keer plezier van en dat is de les die ik altijd voor ogen houdt als ik gereedschap of iets anders koop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.