wie kan mij helpen?

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Hallo allemaal,

Wie kan mij tips geven over de gereedschap slijpsteen van tormek ik vind het een prachtig systeem is er iemand van jullie die er bekent me is laat het even weten. mvg Ger
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hoi Ger. Tormek is idd een fantastisch systeem. Ga een bij Alex van Baptist voor Houtbewerkers langs. Als het niet lukt kan je hem altijd bellen. :roll:
 

Ger

Actieve deelnemer
7 aug 2008
28
0
Beste Hemski,
Bedankt voor je info ik zal zeker met baptist bellen hierover en misschien wel meteen bestellen als het bevalt, nogmaals bedankt mvg Ger
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb me een jaar of twee geleden de Jet natslijper aangeschaft, voornamelijk gebaseerd op deze review Ik ben er tot nog toe zeer tevreden over, en ik heb er onlangs de mal die bij de nieuwe tormek machine zit bijgekocht link (bij die nieuwe mal is de achterkant van je beitel de aanslag voor de mal, en hoef je niet zo lang te prutsen of allebij die schroeven niet precies juist aangedraait zijn). Bijna alle tormek accesoires zijn te gebruiken op de Jet machine, behalve het diamant-afdraai-hulpstuk; omdat dat de afstand van de verticale pinnen van de steun tot de slijpsteen niet gelijk zijn bij de tormek en de jet.

De instelbare snelheid is handig als je relatief veel moet wegslijpen, maar het spettert dan wel behoorlijk. (officieel dient het om de snelheid van de buitenrand van de steen gelijk te houden als de steen al een stuk opgebruikt is).
De Jet machine is ook verkrijgbaar bij baptist; toen ik een leverancier aan het zoeken was die die jetmachine toen kon leveren, was ik daar ook terechtgekomen, en toen verkochten ze ook een scheppach versie van die slijpmachine, dat was echter een regelrechte cloon van de tormek, en scheppach maakte niet eens zelf accesoires voor het apparaat, terwijl het bij veel winkels qua prijs gelijk was aan de tormek. (Uiteindelijk heb ik, uit praktische overwegingen, de machine bij een handel bij mij in de buurt laten bestellen.)
Hoewel je de achterkant van beitels ook kan vlakken op de zijkant van de slijpsteen (zowel bij de jet als de tormek; maar niet bij de kleinere versie van de tormek) is het mij praktischer gebleken om die op een normale wetsteen te doen; deze bezigheid kan namelijk frustrerend lang duren en de verleiding is dan heel groot te hard te duwen, waardoor de beitel door de draaiende beweging de neiging heeft te kantelen. (en met die losse stenen kan je makkelijk met een wat grovere steen beginnen, zodat je ook sneller klaar bent)
Ik zag net dat bij de nieuwe tormek standaard tegenwoordig die diamantafdraai-toestand meegeleverd wordt, als je voor de jet zou gaan, moet je die apart bijbestellen (wel doen; ik heb die later moeten bestellen; en heb er toen meteen een heel meute accesoires bijgedaan, die samen net zo duur waren als het apparaat).
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik denk de beste Tip die iemand je over welke slijpsteen of systeem kan geven zijn de vragen: Wat wil je slijpen?Hoe veel wil je slijpen, hoe vaak wil je slijpen? De Tormek is niet in alle gevallen het aangewezen systeem
Tormek is voor universeel slijpwerk inderdaad een mooi systeem. De Scheppach was een erg sobere kloon met een paar niet onbelangrijke problemen, het Jet systeem is een regelrechte kopie (op onderdelen verbeterd/uitgebreid) van de Tormek. Met de Tormek heb je een universeel slijpsteem welke zich inmiddels tientallen jaren heeft bewezen. Over de machine zelf is geen tip te geven behalve dan dat er een boekje over bestaat - handleiding -die aangeeft hoe het werkt, en welke je wellicht op internet kunt vinden en kunt lezen voor je een machine koopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.