Gat is eshout is scheef geboord, hou te reperaren?

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Gister een een aantal gaten in eshout gezaagd met een kolomboor en 2 van de gaten hebben een lichte afwijking. Gevolg, als ik rondhout in de gaten steek, zijn er 2 die niet hoeks staan. Kan iemand me helpen om het probleem op te lossen?

Een beginner met hout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hout groot zijn die gaten, in eerste instantie denk ik aan een hout prop er in lijmen en opnieuw boren
Is het gat scheef of krom...als het krom is moet je het eerst uitboren (groter) en dan een prop er in lijmen
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
De gaten zijn 16 mm en kom er juist achter dat tijdens het boren, halverwege een kleine rand is gevormd, denk dat die weg te vijlen is, maar daarna zal ik wellicht een kleine leegte op moeten vullen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zou het niet eerder zijn dat het randje de juiste maat is en de rest groter (de boor is verlopen) oftewel je gat niet recht en/of exact rond
neem de boor er eens bij en laat die er met de hand inzakken en kijk eens goed
het randje weghalen kan, maar wat is de functie van het geen dat je er in lijmt, staat er veel kracht op dan moet het goed passend zijn, staat er niet veel kracht op kan je het vullen met houtlijm, eventueel wat aangedikt met schuurstof
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Heb denk ik het probleem gevonden, de boor is niet verlopen! Nagedacht over het boren en toen ik aan het boren was bleef de boor vastzitten (es heeft 35 jaren gedroogd en is dus bikkelhard) en heb ik het hout van de boor moeten trekken en bij het opnieuw plaatsen van de boor is het randje waarschijnlijk ontstaan. Heb overigens direct 16 mm geboord, is het beter om eerst iets kleiner te boren om vervolgens naar de juiste grootte te gaan om dit probleem te voorkomen?

Trouwens bedankt voor de reaties!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Je schrijft niet wat voor boren je gebruikt.

Gewoon in een keer het gat erin met een scherpe hout spiraalboor.
Stukje boren en dan iets omhoog en vice versa tot de juiste diepte.
En eventueel goed klemmen.
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Heb geen idee hoe de boor heet, maar lijkt op een boor voor ijzer, maar met een punt in het midden. De boor is nieuw en halverwege blijft hij vastzitten in het hout en de kolom draait in het lege. Heb geprobeerd om de boorsnelheid te veranderen, maar dat verhelpt het probleem niet. Dit is slechts het prototype, maar daarna is het voor eggie, want heb een aantal mensen die hetzelfde weewraam willen hebben.mini.jpeg
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Forstnerboor?!?! Woon in Frankrijk, dus even googlen hoe dat hier heet en zal dat proberen te vinden.

Laat jullie weten hoe het morgen na de aanschaf gaat verlopen, en post dan foto's van het resultaat.

Thanx iedereen voor de reacties! Bert
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Mijn ervaring is dat de famag cilinderkop boren veel mooier boren, vooral bij grotere gaten, dan de standaard Forstnerboren. Vooral bij grotere afmetingen worden de Forstnerboren heel snel bot bij hard hout.
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Jurriaan, ben helemaal akkoord met jou, maar heb nu te maken met een es die 35 jaar heeft gedroogd en een spijker is onmogelijk, heb zelfs betonspijker geprobeerd, maar dat doet gewoon zeer om er op te slaan. Prototype wil niet zeggen productie, want ik wil dat het voor de amateurs blijft en niet voor de pro's. Het apparaat willen ze niet naar Europe sturen, dus ik heb een kopie gemaakt zo goed als ik kan.

M.b.t. de Famag, ik ben slechts een kleine amateur en het lijkt me dat dit boren zijn voor pro's.

Voor het afronden heb ik vanavond een frees van een vriend gekregen en morgen ga ik het 2-de prototype maken en met de juiste boor in de goeie hoek. Kruis de vingers, want het is niet simpel om met hout te werken. Bravo voor iedereen die het eerste stadium voorbij is gekomen zonder de moed in de schoenen om door te gaan.

Bert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als het met een houtboor niet lukt kan je ook een hss staalboor gebruiken. Zijn op alibaba voor weinig te krijgen. Let wel op dat de boor afgedraaid is naar een maat die in jouw boorkop past. Dergelijke boren zijn ook hier te verkrijgen. Moet je even zooeken op het www.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik wordt nu wel heel nieuwsgierig naar je essenhout:confused: Ik kan me niet voorstellen dat je er geen gat in kunt boren met een goede professionele boor. Dat het moeilijk te spijkeren is kan ik me indenken, maar boren moet toch wel lukken. Je schrijft dat de boor blijft stilstaan en de machine doordraait, dan zou de boor kunnen slippen. Betekent steviger in de boorhouder klemmen. Ook is het nodig het werkstuk op de boortafel vast klemmen. De snelheid kun je beter verlagen dan verhogen, zeker als je met een forstnerboor gaat werken.

Fons
 

agnesetbert

Nieuw lid
9 jan 2017
10
0
Turriers, Frankrijk
Salut Fons,

De machine blijft doordraaien en dan bedoel ik dat de motor blijft draaien! De boor blijft steken, de kolom blijft steken en de motor wil alles aandrijven, maar alles zit vast! Als je wilt stuur ik een stuk op naar jou en dan begrijp je wellicht waar ik mee te maken heb. Mailadres agnesetbert@gmail.com voor prive adres om te verzenden en je zult zien dat het niet makkelijk is.

Groet Bert

P.S. Ben wellicht beginner, maar snap dat er een groot probleem is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als de boor stilstaat en de boorkop draait, dan zit de boor los in de kop.
Als ook de boorkop stil staat zit de aandrijfriem los.
Dan moet je die vaster zetten/ spannen.
Dan kun je beter een foto van de kolomboor maken, dan kunnen we zien hoe die moet spannen, als je het zelfmniet weet.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
wat ook nog zou kunnen is dat de poelie van de boorkop los zit (dit was mij overkomen bij een goedkope ferm). deze zou je ook eenvoudig vast moeten kunnen zetten. beste te controleren door de kap van boven open te zetten tijdens het boren, dan zie je direct wat er precies stil staat.
succes ermee!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.