Pinterest bron van ideeën, zo ook weer dit vogelhuisje

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Pallet hout, met de hand geschaafd, aan elkaar gelijmd tot panelen en daar weer dit van gemaakt.
20170108_132548.jpg20170108_132520.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: superfly

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De pallets waren van verschillende kwaliteit en leeftijd.
De plankjes dus ook van verschillende diktes.
Het hout was zeiknat.
Dus eerst al die pallets verzagen, zoveel als in de auto past er in, naar huis rijden en uit elkaar halen, dat was een middag. Wat een vervelende spijkers zitten er in.
Daarna een paar avonden aan het schaven geweest met plankjes die ongeveer 50 cm lang waren, met de stanley 4,
Daarna 2 verlijmde panelen gemaakt. Een met de wat dikkere plankjes en één met de wat dunnere.
Uitzagen, weer schaven.
Tsja en dan heb je het hekje en de balkjes. Restjes pallethout op dikte geschaafd 16*16, 14*14, 10*10 en 6*6.
Omdat alles in inch is maak je nog wel eens een rekenfout en moet je opnieuw schaven.
Laat ik zeggen dat het drie dagen werk is. Stel je gooit de planken door de van diktebank kun je een dag besparen denk ik, maar de herrie, stof en het gemis van die mooie krullen....
Eigenlijk doe ik dit alles met de hand voor de techniek.
Ik zie Paul Sellers met gemak van alles maken, maar het is nog een hele kunst om dat te benaderen als het niet je vak is.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Mijn eerste reactie: das mooi
En even later: das nog steeds mooi.
Ik heb de laatste paar jaar de gewoonte om tijdens de vakanties een oude dakpan als souvenir mee te nemen en daar dan een vogelhuisje onder te bouwen. Dit is ontstaan doordat ik in Frankrijk een tentharing niet lekker de grond in kreeg. Hij moest daar ergens de grond in. Na wat graafwerk kwam er een oude dakpan naar boven en bij vertrek was het idee dakpan/vogelhuisje geboren.Van elke vakantie is er dus een blijvende herinnering aan de buitenmuur.
Helaas moet ik toegeven dat mijn huisjes gewoon rechttoe rechtaan op de maat van de pan zijn gemaakt en niet kunnen tippen aan de villa hierboven.
Er ligt nog een Zweedse dakpan te wachten op een onderstel, als ik dit zie ben ik bang dat ik mijn creativiteit even moet opschalen.

Groet Paul
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel leuk en knap gemaakt. Ik vraag mij wel af of al jouw inspanningen wel in lijn zijn met de duurzaamheid van pallethout in ons natte klimaat. Dat hout is namelijk niet van de beste kwaliteit, want anders hadden ze er wel wat anders dan pallets van gemaakt.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Heel leuk en knap gemaakt. Ik vraag mij wel af of al jouw inspanningen wel in lijn zijn met de duurzaamheid van pallethout in ons natte klimaat. Dat hout is namelijk niet van de beste kwaliteit, want anders hadden ze er wel wat anders dan pallets van gemaakt.

Dat valt erg mee. Het hangt er van af wat je er op smeert en waar je ze neer hangt. Een vogelhuis staat in tegenstelling tot een pallet veel korter bloot aan water. Het water blijft op een pallet staan en trekt het onbewerkte hout in, of het vocht trekt van de grond op.
Het hout, hoe slecht ook, blijft nog best wel lang goed. Ik heb van oude planken, finaal opvreten door houtworm vogelhuisjes gemaakt en zolang je het niet voor het dak gebruikt gaat het zo een paar jaar mee. Ik weet zeker dat het hout het langer vol houdt als vogelhuis dan als pallet. Ik zie overigs weinig kwaliteitsverschil in de pallet planken en die je in de kluscentra vind, sterker nog er zitten minder noesten in de planken volgens mij. Volgens mij zijn de kosten in Nederland gewoon te hoog om er wat anders mee te doen dan er pallets van te maken.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
20190301_143248.jpg
20190302_180702(1).jpg
Als ik er aan toe kom wil ik nog een jail en een bank maken.

Ik was vogelhuisjes aan het weggeven op het werk. Komen er collega's van andere afdelingen, of ik ze ook verkocht?
Niet dat ik er rijk van wordt, maar kan er in ieder geval weer een paar schroeven en lijm van kopen.

Nog een anekdote:

De grote bonte specht vond mijn huisjes ook mooi. Twee had ie aardig te pakken gehad.
Toch maar de huisjes gerepareerd, want het is ten slotte voorjaar. Ik heb de ladder nog in de hand en daar was ie al weer met één specifiek huisje aan het timmeren en met nog een dag had ie het weer zoals die wilde.
Dus dan maar een spechtenkast gemaakt. Ladder tegen de boom, het kastje er af geschroefd, zit ie in dat kastje.
Maar afschrikken laat ie zich niet want de volgende dag was hij de spechtenkastingang naar zijn wens aan het vergroten. Afgelopen week heeft hij aan de binnenkant de boel verbouwd, want daar was ie aan het timmeren. Ze zijn ook met zijn tweeën, maar ik lees dat ze niet in een kast broeden dus afwachten maar. Het is ook midden in een woonwijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.