Werkblad voor de werkbank

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Goedemiddag allemaal,

In 2016 heb ik de eerste stappen gezet om mijn werkplaats te isoleren en opnieuw in te richten. Momenteel ben ik zover dat ik aan de slag kan met de werkbank. In de hoek van de werkplaats wil ik een L vorm werkbank maken. Alles voor de hobby. De werkbank moet een plek zijn waar ik mijn normale bankschroef en slijpsteen op bevestig. Hij gaat voor allerhande klusjes gebruikt worden. Maar ik heb niet de behoefte om er specifiek een houtbewerkingswerkbank van te maken. Ik overweeg namelijk om midden in de werkplaats op een later moment nog een vrijstaande bank te maken met dat doel.

De plek van de vaste werkbank:

DSC_0153.jpg

De werkbank wil ik opbouwen uit een combinatie van underlayment platen voor het onderstel met waarschijnlijk wat lades/kastjes en een hardhouten bovenblad.

Voor het bovenblad heb ik uit het ouderhuis een oud blad gekregen dat gebruikt werd als top voor een gemetselde kast waar onder andere de tv en stereo op stonden. De afmetingen zijn plus minus: 3500x580x33. Loodzwaar blad, dus ik dacht hieraan een mooie basis te hebben voor het blad van de werkbank. Het hout is knakenhard en levert hele scherpe splinters kan ik helaas uit ervaring vertellen. Nu bleek het blad enigszins kromgetrokken en was sprake van een spleet tussen 2 van de 5 planken.

DSC_0154.jpg

DSC_0155.jpg

DSC_0156.jpg

DSC_0157.jpg

Ik weet niet welk soort hout het is en of verdere werking te verwachten is. Wel weet ik dat het blad al een jaar of 30-40 oud is en die tijd in een woonhuis zijn functie heeft gehad.

Ik heb het blad eerst voor de L vorm op maat gezaagd, 1330mm lang voor het korte deel en het restant voor de lange zijde. De korte zijde bevat het deel van de planken dat de meeste werking heeft gehad. Vervolgens heb ik de losse planken van beide delen tot de gefreesde verbindingsgroeven open gezaagd om terug te komen tot massieve planken die ik opnieuw tot een blad wil verlijmen. Met de winkelhaak heb ik al geconstateerd dat de planken niet allemaal haaks zijn.

DSC_0158.jpg

Het eindresultaat na een uurtje zagen:

DSC_0161.jpg

Nu twijfel ik of ik deze planken ga gebruiken voor het blad. Hiervoor zijn een aantal redenen
a) De eerste is dat ik nog onervaren ben met het zuiver haaks en recht maken van hout. Ik heb een oude vlak-van-dikte staan die ik van de zomer via marktplaats op de kop heb getikt, een HC260 Elektra Beckum. Aangezien dit voor mij ook een leerproject is zal het me overigens niets verbazen als ik iets meer dikte af ga moeten nemen dan strikt noodzakelijk. De huidige dikte is 32 a 33 mm.

b) Ik kijk ook enigszins op tegen het op dikte brengen van alle andere planken om ze tot dezelfde dikte te krijgen als de 2 getordeerde planken nadat deze weer zuiver zijn. Het hout is echt hard.

c) Twijfel of ik dit mooie hout (weten jullie welk soort het is?) moet gebruiken voor de werkbank of dat ik het beter bewaar voor een ander project.

Graag jullie advies:
1. Tot hoeveel dikte zou ik maximaal kunnen afnemen tot wanneer het blad te dun wordt voor een werkbank? Weet niet of het terecht is, maar de massa van het blad vrees ik persoonlijk niet zoveel voor. Wel mogelijke werking na montage.

2. Is het zo dat de kromste planken na vlakken en op dikte brengen de dikte van het gehele blad bepalen? Of kan ik met de domino zorgen dat de bovenzijde blad strak is terwijl 1 of meerdere planken aan de onderzijde niet in lijn staan zonder dat dit werking in het blad gaat veroorzaken?

3. Is echt hard hout moeilijker op dikte te brengen dan zacht hout, of is dat juist een voordeel. Waar ik aan twijfel is of mij 230V vvd bank dit trekt.

4. Alternatief is een plaat underlayment met daarop een plaat MDF als toplaag voor de werkbank. Eenvoudiger te verwerken, maar het hardhouten blad heeft ook wel iets vind ik persoonlijk. Wat zouden jullie doen en waarom?
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
MDF zou ik niet gebruiken , ik heb een oude 40 mm dikke deur van multiplex er voor gebruikt .
Of deze eiken delen gebruiken . Deze koppelen aan de onderzijde en het onderstel zodat ze onder redelijk vlak liggen . Dan aan de bovenzijde vlak schaven en schuren .
Succes Willem
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste Mark,

Als je het niet aandurf of het te vlakken/vandikken, dan zou ik idd gewoon 1 kant vlak houten en met domino het geheel goed verlijmen..

maar uiteraard kun je deze planen ook gewoon voor de vlakbank halen,, gewoon rustig aan en mm voor mm. op de grote vlakbanken schaven ze echt niet 5mm gelijk er af.

en zou never deze prachtige planken weg doen voor wat anders.. super mooi materiaal voor een werkbank, en dan mooi opschuren en een passend eindproduct op doen.

groet Robert
 
P

Pel

Guest
Het zal er aan liggen hoe krom en scheluw de planken zijn Mark, maar als je ze vlak en haaks gaat maken denk ik dat je ± 28 mm overhoud. Het hout lijkt op afzelia, maar ik kan mij vergissen, ik zou dit mooie hout niet voor een werkbank / tafel gebruiken, of je zou hout genoeg moeten hebben? Omdat je later een echte werkbank wil gaan maken, zou je van kepers een onderstel kunnen maken, en 18 mm multiplex op elkaar lijmen dan heb je een blad van 36 mm, daar kun je jou stalen bankschroef op vast zetten en je werkbankslijper, zo zou ik het doen, succes.

Groet Pel.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste Pel,

deel je mening deze planken kun je uiteraard een beter en mooier leven bezorgen,

en op een goed onderstel een dikke mulitplex plaat er op en klaar ben je..

suc6 met je werkbank Mark laat ons graag weten wat het is geworden en lieft met foto,,, daar houden we allemaal zo van hier op dit forum..
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dank voor de reacties allen.

@Willem, mdf gaat het dan in ieder geval niet worden. Oude deuren gebruiken voor het blad zie ik echter niet zitten. Heb eerlijk gezegd niet veel tijd en zin om marktplaats af te struinen en dan bij ophalen de kans te hebben dat de deur krom of slecht blijkt te zijn.

@Pel/Robert, ik twijfel zelf ook of ik dit hout wel moet gebruiken. Maar de vrouw vindt het iets te donker/te rood voor een salontafel en twee bijzettafeltjes. Ik zal eens kijken of ik haar nog op andere gedachten kan krijgen of dat er wellicht nog een behandeling mogelijk is om het hout iets bruiner en lichter te krijgen. Afzelia, sommige foto's lijken er inderdaad wel erg veel op, Pel. Ook als ik de eigenschappen lees, erg hard en duurzaam. Schijnt ook voor buitenmeubelen gebruikt te worden.

Sowieso moet ik deze planken gaan vlakken en op dikte brengen. Eender welk project ik het voor ga gebruiken. Als ik het niet direct verwerk dan kan daar volgens mij het beste mee wachten tot vlak voor bewerking niet?

Twee platen underlayment of multiplex op elkaar lijmen is inderdaad ook een mooie optie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
MDF zou ik niet gebruiken

En waarom dan wel niet ?
Ik heb hier (inmiddels mijn tweede) werkbank gebouwd op vuren en MDF plaat
Festool tafels zijn idem voorzien van MDF, voldoet prima hoor (en het kost nog eens lekker weinig)

@Mark, als je lekker wil knutselen voor weinig
Kijk op marktplaats voor een gebruikte eiken vloer
Haal de vloer delen door je vlak/vandikte (even de laklaag er af en alles gelijkte dikte) zaag deze delen door de helft (in de lengte) en verlijm hun zijkant ze half om half (zeg maar zoals je een huis bouwt)
Je kan je werkblad zou groot maken als je wil

Dit eenmaal gedaan maak je een freesbak
Leg de plaat op een vlakke vloer (als je dit hebt) en nu frees je er een klein laagje af, keer het blad en herhaal...dit doe je mm voor mm (gaat best snel) totdat het blad vlak is

Enorm leuk, je hebt een tof werkblad voor weinig....mooi toch

Wil je weten hoe het ook met vuren en Mdf kan ? hier heb je wat leesvoer http://www.woodworking.nl/showthread.php?13192-De-bouw-van-mijn-Man-s-cave (even zoeken waar de bouw vd werkbank begint)

PS. ik had een laserwaterpasje om de boel recht te zetten, enorm handig
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
P

Pel

Guest
@Jeroen, het zal er aan liggen welke werkzaamheden je voornamelijk doet, maar als ik een MDF werkblad had was dat m.i. allang naar de knoppen, de toplaag van MDF is hard, eens daar doorheen is het erg zacht.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ligt er ook aan welke MDF, er zijn ook hardere soorten ?!
eventueel MDF met daarop een Multiplex kan natuurlijk ook, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden

Voor een eerste werkbank is voor de TS nog veel te ontdekken (zo ook waarschijnlijk wát hij precies wil/nodig heeft) dus dan is MDF zeker zo gek nog niet
 
P

Pel

Guest
Klopt Jeroen, ik had eens even gekeken naar MDF, wist niet dat er zoveel soorten bestonden, o.a. watervaste, en brand vertragende MDF. De platen en hout markt staat niet stil zo te zien.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt.... (maar ook die bestaan al langere tijd)
ik heb zelf voor simpele bouwmarkt variant gekozen, mocht ik dan later de boel willen omgooien is het een kwestie van het frame aanpassen en wat nieuwe platen er op...dan is er geen man over boord door dure platen die dan geen dienst meer doen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
MDF is juist heel geschikt , zeker voor een tijdelijke bank. Supervlak goedkoop en zwaar. Ik heb het zelf ook (40 mm dik, niet te tillen :). Het is het meest ondergewaardeerd materiaal voor een werkbankblad

Bovendien: doodzonde om deze mooie planken voor een werkbank te gebruiken.

mvg
klaas0639
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Ik heb op mijn werkbank een 18mm MDF plaat liggen die ik gevernist heb met G4 polyurethaan vernis (ingekleurd).
Die vernis is in het MDF getrokken waardoor je een harde bovenlaag krijgt van een mm dik zo iets.
Niet de mooiste maar wel veel sterker en krasvaster geworden dan ik had verwacht.

Het mooiste is toch een massief (gelamelleerde) werkblad, gevolgd door HPL werkblad met multiplex. Maar dan zit je al snel aan een 4-5 voud van de MDF plaat +vernis in prijs.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn werkbank bestaat uit laminaat keukenblad van ikea. 3.8cm dik, leuk uiterlijk, stijf, perfect vlak en behoorlijk krasresistent. En dan nog eens spotgoedkoop ook.

En als je je afvraagt of het stevig is: ik heb er 125kg draaibank op staan, 2x 14kg motoren aanhangen, 20+kg kolomboor op staan, en dan durf ik er zonder twijfelen met mijn 90+kg bij gaan staan en een keer springen.

workshop.jpg
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dank Willem, ze hebben leuke cursussen daar. Zit wel al veel van volgeboekt zie ik. Zal eens een keertje informeren. Heb je ervaring met deze stichting?

MDF blijkt dus niet eens zo verkeerd na de laatste posts te hebben gelezen. Het idee is wel dat de bank permanent wordt. Maar inderdaad zul je altijd zien dat je na enig gebruik nog een aanpassing door wilt voeren. Dan is goedkoop materiaal, modulair bouwen en/of aanpasbaarheid gewenst.

Hoe kijken jullie aan tegen HPL in relatie tot gladheid van het blad? Gaat dat goed of te glad?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heb je ervaring met deze stichting?

Totaal niet, maar ik vind het symphatieke initiatieven en je kan als je nog niet zo veel ervaring hebt toch door ervaren mensen je alle ins en out leren voor een schappelijk bedrag.
Want je zal de kost moeten geven die door onervarenheid met hun hand in de zaag of de van diktebank terecht komen.
Zelfs ervaren mensen hebben hier wel 'ns foto's geplaatst van ongelukjes en dat is niet echt fijn om het maar zachtjes uit te drukken dus ik dacht dat die mogelijkheid van cursus voor weinig geld in ieder geval even gezegd moest worden tegen je.
Je zei dat je onervaren was dus naast het veiligheidsaspekt is ook de meerwaarde van kennisoverdracht mooi meegenomen.
Soms is het heel prettig als je niet altijd het wiel allen hoeft uit te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.