Cross dowels

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Op een youtube filmpje zag ik iemand "cross dowels" maken in een 2x4tje om die vervolgens "kops" te schroeven.
Nu ken ik wel de metalen "cross dowels", IKEA gebruikt ze ook nog al eens maar de houten versie snap ik even niet.
Kan/wil iemand mij uitleggen of dit echt sterker/beter is (kan me er wel iets bij voorstellen) of onnodig meerwerk ?

Cross_Dowel.jpg
Groeten, Bram
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn idee is dat het niet erg veel toevoegd aan je verbinding. Dan kun je beter je energie stoppen in het maken van een pen en gat verbinding.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik kwam toevallig deze oplossing vorige week ook tegen toen ik op YouTube zat te grasduinen.
En een schroefverbinding in kopshout is niet zo sterk als je normale schroeven gebruikt. Daarvoor zijn al die Kreg etc uitgevonden zodat je niet in kopshout in de lengterichting van de vezels schroeft. Het stuk rondhout zorgt daarmee voor betere "grip".

Het is gewoon een nette, sterkere verbinding als je geen kregjig hebt.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
in multiplex kastdeurtjes waar de scharnieren op de kopse kant van de plaat terecht komen wil ik nog wel eens een paar dominos infrezen op bovenstaande manier zodat de schroef daar grip op heeft. Ik kops multiplex is het anders wachten op het uitbreken van de scharnier. Is meer werk maar ik heb nog nooit hoeven terugkomen om iets te herstellen. Dat is ook wat waard!
Voor bovenstaande toepassing zou ik zo snel de meerwaarde niet zien eigenlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.