Bouwverslag: 12-fret Grand Concert

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Vandaag weer heerlijk bezig geweest. Een ogenschijnlijk simpel iets blijkt toch een enorme berg werk te zijn! Wat er nu in zit was volgens plan, nu nog het overige oplossen. Heb er een mooi idee voor, maar daaar kwam ik vandaag niet meer aan toe.

Bulk wegfrezen en netjes maken, fase 1:



Fase 1 ingelegd:



Daarna weer frezen, deels in fase 1 en fase 2 ingelegd:

 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ha Rizz,

Vervelend te horen dat het even wat minder ging. Succes daarmee.

Tof om weer een bouwverslag van een gitaar te zien. Je vorige was iig erg mooi geworden. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen.

Ben trouwens zelf pas ook begonnen met het bouwen van een gitaar. Binnenkort start ik daar ook een bouwverslag van.

groet!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hee Meron, wat gaaf! Dat wil ik graag zien ja! Kijken of we een apart gitaarbouwhoekje kunnen creëeren! :D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Wederom een kleine update: de rozet is klaar! Met die betrekkelijk kleine ring van wengé heb ik wat afgevoekt zeg. De eerste ging volledig aan barrels bij het frezen van de binnendiameter. De tweede heb ik iets dikker gelaten en in 2x gefreesd, ook aan barrels. De 3e heb ik nog iets dikker gelaten en in 3x gefreesd. Toen ging het eindelijk goed. Zelfs nu zijn er wat splinters uitgeschoten, dus er is nog wat opvulwerk, maar dat komt helemaal aan het einde. Ik ben in ieder geval erg blij met het resultaat!



Voor de oplettende kijker: bovenin op de foto sluit e.e.a. niet helemaal goed aan, dit hoeft ook niet, hier komt de toets overheen..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Gestaag de vordering.. Weer verder met het bovenblad. Het zangbalkenpatroon overgenomen op het bovenblad, eerst met een prikker, daarna met het potlood. Ineens merkte iemand op: Staat het wel goed op de tekening? Ik kijk er nog 's goed naar en verrek! De tekening staat in spiegelbeeld, dus van bovenaf transparant. Als ik dat zo overneem op een omgedraaid bovenblad, heb ik dus een linkshandig bovenblad gemaakt. Gelukkig gaat het maar om 2 zangbalken die dan verkeerd staan, dus die heb ik in spiegelbeeld uitgemeten en getekend. Nog nooit meegemaakt, het staat altijd in spiegelbeeld op de tekening. Ben blij dat er iemand scherp was.





Vervolgens het kruis gezaagd, geschaafd en pasgemaakt. Dit moet zo strak mogelijk passen, om structurele en klankoverdragende redenen. Een radius aan de onderkant aangebracht. Dit omdat het bovenblad niet helemaal recht loopt. Tenminste, op de tekening is het een ware flattop, maar weer om structurele redenen heb ik dit iets anders gedaan omdat ik met dikke snaren speel en ik wat meer speling wil hebben. En daarna geplakt.





Deze hele exercitie was in totaal 4 uur, je kan je dus wel voorstellen hoeveel tijd er in totaal mee gemoeid is. Volgende keer de balken vormen en de volgende serie plakken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Alle foto's hierboven zijn helaas niet meer beschikbaar.. Erg jammer.. Ik had al bijna 8 jaar een photobucket account en ineens wilden ze geld zien. Dat snap ik op zich wel, maar ik wilde het er niet voor betalen.. Dus helaas, voor de voortgang is het dan jammer..

Ik ben er een tijdje tussenuit geweest, m'n hart stopte er op bevrijdingsdag ineens mee, maar we zijn intussen weer aan het knutselen.. Ik maak hieronder een opsomming van de gevorderde werken, daarna zal ik het weer fatsoenlijk bij gaan houden..

Bovenblad:

IMG_20170722_122824 by Richie H, on Flickr

Achterblad:

20170708_115743 by Richie H, on Flickr

Mal gemaakt:

IMG_20170622_193108 by Richie H, on Flickr

IMG_20170626_214402 by Richie H, on Flickr

Met het, ook zelf gefabriceerde buigijzer op de vorige foto, de zijkanten gebogen:

20170627_151747 by Richie H, on Flickr

Staartblok en hielblok erin:

IMG_20170727_202816 by Richie H, on Flickr

Hals gedeeltelijk, de kop zagen, schaven en lijmen:

20170728_123504 by Richie H, on Flickr

20170728_124939 by Richie H, on Flickr

20170728_121828 by Richie H, on Flickr

En het kopbeleg, ter verfraaiing, versteviging en voor het wegwerken van een lijmnaad:

20170821_202735 by Richie H, on Flickr
 
P

Pel

Guest
Fijn dat je er weer bent Rizz, ik volg je werk met grote interesse.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik ben zo muzikaal als een baksteen, maar ik vind dit soort projecten wel fraai
enne, rikketik stopte ermee ?? je schrijft het alsof het een kleinigheidje was maar het klinkt toch wel heftig
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Fijn dat je er weer bent Rizz, ik volg je werk met grote interesse.

Groet Pel.

Dank je!

ik ben zo muzikaal als een baksteen, maar ik vind dit soort projecten wel fraai
enne, rikketik stopte ermee ?? je schrijft het alsof het een kleinigheidje was maar het klinkt toch wel heftig

Was het ook zeker.. Maar na 3.5 maand in revalidatie neig je wel eens zaken naar beneden te halen.. Life changing is het wel degelijk, ook positief. Langzaam weer naar fulltime werken, weer een normaal leven leiden, ondertussen veel tijd om in mn schuurtje te prutsen..
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heftig hoor! Mooi dat je nu weer je eigen ding kan doen!

Qua muzikaliteit ben ik precies zoals Toxiq, maar de bouw van zoiets vind ik leuk om te zien. Een hele kunst.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik ben er een tijdje tussenuit geweest, m'n hart stopte er op bevrijdingsdag ineens mee, maar we zijn intussen weer aan het knutselen.. Ik maak hieronder een opsomming van de gevorderde werken, daarna zal ik het weer fatsoenlijk bij gaan houden..

Klote is dat he? Bam, lig je daar ineens te blauwbekken op de grond. ICDtje d'r in?

Ik zag in een ander topic de rozet die je had gemaakt; waanzinnig mooi.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Klote is dat he? Bam, lig je daar ineens te blauwbekken op de grond. ICDtje d'r in?

Ik zag in een ander topic de rozet die je had gemaakt; waanzinnig mooi.

Thx!

Nee, geen ICD, wel gedotterd en een stent. Ik heb uiteindelijk 2 infarcten gehad, de eerste was thuis, werd ik wakker van en veroorzaakte erg veel pijn, maar ik kon nog enigszins functioneren en de tweede in het ziekenhuis, daar trok ik ineens weg (en kwam weer terug). 5 minuten later lag ik weer in de ambu en gingen we met 170 naar Leiden voor het dotteren.. Heb alles enigszins meegemaakt, heel veel morfine maakt het wat dragelijker.. :) Nu net terug uit Zuid-Afrika, waar ik best m'n grenzen heb opgezocht en dat is prima gegaan. De volgende reis, naar Nieuw-Zeeland hoop ik actiever te gaan doen, ben al veel aan het trainen en hoop goed fit te zijn.. Heb er twee jaar voor, dus moet lukken.. Als er 1 ding is wat dit duidelijk heeft gemaakt is dat ik moet leven.. Vind mijn vrouw ook niet erg.. :D
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Thx!

Nee, geen ICD, wel gedotterd en een stent. Ik heb uiteindelijk 2 infarcten gehad, de eerste was thuis, werd ik wakker van en veroorzaakte erg veel pijn, maar ik kon nog enigszins functioneren en de tweede in het ziekenhuis, daar trok ik ineens weg (en kwam weer terug). 5 minuten later lag ik weer in de ambu en gingen we met 170 naar Leiden voor het dotteren.. Heb alles enigszins meegemaakt, heel veel morfine maakt het wat dragelijker.. :) Nu net terug uit Zuid-Afrika, waar ik best m'n grenzen heb opgezocht en dat is prima gegaan. De volgende reis, naar Nieuw-Zeeland hoop ik actiever te gaan doen, ben al veel aan het trainen en hoop goed fit te zijn.. Heb er twee jaar voor, dus moet lukken.. Als er 1 ding is wat dit duidelijk heeft gemaakt is dat ik moet leven.. Vind mijn vrouw ook niet erg.. :D

Ja bij een infarct gaat een ICD in principe niet zoveel doen. Goed te horen dat je weer lekker actief bent! We're the lucky ones. In a way :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.