Bouwverslag: 12-fret Grand Concert

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het is een tijdje persoonlijk wat minder gegaan, daardoor is die mooie werkplaats in de tuin een soort van monster geworden, het staat me wat tegen om erin te lopen en aan de gang te gaan. Het kriebelde allemaal toch, dus ik heb maar weer besloten om weer deels begeleid een gitaar te gaan bouwen!

Hieronder het verslag:

Houtkeuze:

Sinker redwood/Honingboom hier met Ovankol toets, het wordt ebben met een ebben brug. Sapeli mahonie hals. Kleinere houtjes/details moeten nog worden gekozen..



Met deze stemmechanieken, maar dan met zwarte (ebben) knoppen:



Naar model van deze gitaar. Ik pas de kop en de brug aan en ik maak de hals iets breder naar mijn voorkeuren



Vandaag het bovenblad ruw opgeschuurd en de lijmverbinding strak gemaakt. Daarna in de klem gezet.





Ook met schaven van het halshout begonnen, geen foto's helaas.. Moest opgeven vanwege een migraine aanval. Maar het is wel weer machtig om ermee bezig te zijn!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mallen maken! Had wat extra tekeningen uit laten printen voor de vormen. Eerst ruw:



Dan netjes tot het lijntje (en even patsen met m'n mooie beitel van Wilco Flier):



Tegelijkertijd een bevriende gitaarbouwer met een CNC machine gevraagd om een buitenmal te maken. Hij maakt ook nog een keer het volledige blad voor me. Ik heb al 2x de buitenmal verprutst, op de 1 of andere manier lukt het niet, dus dan maar zo..



Wordt vervolgd!
 
P

Pel

Guest
Als het met mij wat minder gaat, dan ga ik de werkplaats in, het is voor mij het beste medicijn, fijn dat je de draad weer op pakt Rizz.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Goed dat je de draad weer heb opgepakt Rizz.
Dat wordt weer een heel interessant project om te volgen.

Als het met mij wat minder gaat, dan ga ik de werkplaats in, het is voor mij het beste medicijn, fijn dat je de draad weer op pakt Rizz.

Groet Pel.
Dank beiden! Het kostte wat moeite, maar ben blij dat ik weer de rust in mn hoofd kan vinden..

Leuk! Heb je die contraptie om die bladen te voegen zelf gemaakt?

grtz Wim
Hi Wim, die heb ik niet zelf gemaakt. Ik doe nog een deel bij Ramon. Dit is zijn makelij. Afgekeken volgens mij van de klassieke gitaarbouw. Supersimpel en geweldig effectief
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Toffe houtkeuze. Ik ben benieuwd naar je ervaringen voor het buigen van de honingboom.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Toffe houtkeuze. Ik ben benieuwd naar je ervaringen voor het buigen van de honingboom.

Anders ik wel.. Deze ga ik helemaal met de hand buigen en niet met de fox bender.. Zou er theoretisch zo wat mallen voor kunnen maken, maar ik wil m'n zelfgebrouwen buigijzer toch een keer gebruiken. Hij werkt erg goed, zij het dat ik een iets kleinere buis had kunnen nemen. Nu 80 mm en die in een ovaal gebogen. Had beter een 60 mm kunnen nemen, nu is het krap aan met de radii. Ik heb nog niet gemeten, ik hoop dat het lukt!

 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Buigen met de hand is het mooiste wat er is. Voor mij het leukste onderdeel ban het bouwen. Ik buig over een tafelpoot met een gasbrander erin.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Op de 1 of andere manier zie ik dat niet zo zitten.. Uk ben bij tijd en wijle best lomp. Lompheid en vuur icm met hout is niet zo'n goed idee.. :)

Maar er zijn hele volsstammen die het zo doen..

Mooiste lijkt mij idd als je de feel voor het hout te pakken hebt en het heerlijk natuurlijk gaat..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Kadootje bij de post! Altijd fijn.. :) De stemmechanieken voor deze gitaar. Laten aanpassen en vormgeven naar wens. En ze zijn zo mooi als ik dacht en hoopte dat ze zouden zijn!

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Bijzonder mooie stemmechanieken Rizz, ben benieuwd hoe de gitaar gaat worden als hij helemaal af is.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Deze komen bij Thomas Rubner in Duitsland vandaan. Ik wilde eerst Waverly's, die zijn bijna alleen bij Stewmac verkrijgbaar, maar deze zijn minstens zo mooi en kosten de helft. Of ietsje meer, maar dat mag de pret niet drukken.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Vandaag dezelfde exercitie met het achterblad uitgevoerd:





En het bovenblad wat meer in vorm gemaakt, er zat een heel klein scheurtje in wat blijkbaar tijdens het schuren naar boven is gekomen, het brak precies lags het lijntje.. :) Gelukkig..

 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Aangezien dit een gitaar moet worden precies volgens mijn wensen, moet ik een paar zaken aanpassen. Onder andere snaarbreedte. Maar als ik die aanpas, moet oo de toets aangepast worden, en de brug. Visualiseren helpt altijd erg goed, dus uittekenen op ware grootte. Ik heb dit op dik papier gedaan, zodat ik de vorm van de toets uit kan snijden en zo gelijk weer een mal klaar heb!

 

Keures

Nieuw lid
7 jan 2017
15
0
Leuk werk! Wat een gedoe trouwens, die gitaren. Wat fijn dat er vakmensen zoals jij zijn :) Toen ik 7 jaar was is mijn gitaar gebutst (op weg naar opa en oma, kleine Keures moest optreden). Mijn moeder heeft weken gewerkt om de deuk eruit te halen (en de toon te redden!)

Goed bezig!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dank je wel!

Vandaag weer wat verder gegaan, dit maal met het rozet. Had eerst een olijfhouten rozet gepland, maar na een serie denkfouten met binnenkant/buitenkant freesje en een wegzakkende frees, moest ik uitwijken. Dit padouk is ook fantastisch! En eigenlijk nog mooier. Na ook nog een freesfout in het bovenblad gemaakt te hebben was het tijd om te stoppen, het was blijkbaar niet mijn dag. Die laatste is ook nog prima op te lossen gelukkig, ik moet alleen nog een extra ring frezen, deze wordt wengé. Dat komt ook nog terug in de het achterblad en de hals, dus het wordt een extra designfeature ipv een fout.. :)

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Inderdaad Rizz stoppen is het beste wat je kunt doen als je zo'n dag hebt, lang gelden toen ik pas in mijn rolstoel zat had ik ook van die dagen dat het niet ging zoals ik wilde, dan smeet ik het kwaad de schrotbak in. Op een bepaald moment dacht ik dit heeft geen zin, om half afgemaakte projectjes weg te gooien. Toen heb ik daar van geleerd dat als het tegen zit, alles laten liggen, en de volgende dag als je beter voelt er aan verder gaan, en dan gaat het meestal als een fluitje van een cent. Gewoon rustig op je gemak het te volgen proces in je hoofd op een rij zetten, dan zul je zien dat het je makkelijk afgaat, succes.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.