welke kit voor afkitten tuinhuis?

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo allemaal,

We zijn bezig met het plaatsen van een tuinhuis. deze is gemaakt van douglas blokhutprofielplanken (28mm dik). het geheel is gezet op hardhouden palen en een hardhouten vloer. Nu wil ik de naden afkitten aan de buitenkant om doorslag van regen tegen te gaan. Welke kit is daarvoor het beste?

Siliconenkit lijkt mij het handigste omdat het elastisch blijft. Overschilderbaar hoeft het niet te zijn. Wel is het mooi als de kit in zwart verkrijgbaar is.

Er is ook EPDM kit. Als ik het zo lees overal goed voor :)


Alvast dank

Reinier
 
Laatst bewerkt:
De blokhutprofielen zijn toch uitgevoerd in veer en groef? Daar komt echt geen regen doorheen, hooguit een klein beetje kruipvocht als de wind er op staat, maar dat zou ik beslist niet afkitten. Het kan dan namelijk ook niet meer zo best drogen als het nog wel zou lekken, met alle gevolgen van dien. De krimp van de profielen worden opgevangen door het los stapelen zodat het kan uitzetten en krimpen, zwaartekracht doet de rest.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ben het met Mark eens. De groef moet wel aan de onderkant van de plank zitten en de veer aan de bovenkant. Anders zou er water in de groef kunnen lekken.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Nooit afkitten een blokhut, je wil niet weten wat een blokhut werkt dat zijn gewoon centimeters.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
OK, dank allemaal.

Groef zit aan de onderkant, veer aan de bovenkant. Doorslag zie je ook niet bij de planken van de wand, maar alleen bij de onderste plank. Kitten wilde ik in de lengterichting van de onderste planken. Als het goed is werkt het hout niet in lengterichting maar wel in de breedte van de planken.
De vochtsporen op de vloer is niet veel, zal een beetje optrekkend vocht zijn. Gisteren was het alweer droog.

Weer wat geleerd.

groeten,

Reinier
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Die onderste plank staat best niet op de grond, daar zijn wij zelf ook 'the hard way' achtergekomen.
Afkitten heeft volgens mij weinig zin om de eerder vermelde reden, werken.

Kris
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als je toch wilt gaan kitten ( wat je niet moet doen ) kan je het beste beglazings kit nemen.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Heb je eerst een vlonder gemaakt waar je de blokhut op bent begonnen te bouwen?
Ja. Hardhouten palen de grond in geheid. Daarop een hardhouten frame. Daarop een hardhouten vloer. Vervolgens dikke douglas palen met een dakconstructie gemaakt welke dus op de hardhouten vloer staat (direct boven de liggers en palen in de grond.
Het tuinhuis zelf is van Douglas panelen die tussen de staanders zijn gezet. Ze rusten dus wel op de hardhouten vloer.

Achteraf niet de handigste keus. Ik heb wel gezien dat dit een veelgebruikte bouwstijl is voor tuinhuizen, vandaar dat ik het ook zo heb.

Nadeel van deze constructie is dat er wat vocht tussen de naden van de vloer naar binnen trekt. Al moet ik wel toegeven dat het na een behoorlijke regenbui eigenlijk minimaal is. Je ziet het hout verkleuren maar echt nat is het niet.

Denk dat ik een deklat aan de buitenkant ga zetten zodat het water aan de buitenkant over de uitstekende delen van de hardhouten vloer heen valt. Dan zou het niet meer mogen optreden.
 
Reinier, een ander nadeel is dat je nu de vloer niet kunt vervangen als dat op termijn nodig mocht zijn. Wij kiezen er altijd voor om nog een extra hardhouten funderingsstrook te plaatsen die hoger staat dan de fundering van de vlonder. Daarmee is meteen de onderste plank van het bouwwerk beter beschermd tegen optrekkend of doorslaand vocht.

Eric, waarom perse beglazingskit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.