Deeg kom

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Dag Allen,

Misschien eerst even kort voorstellen. Ik ben Jacob, 35 jaar en hobbymatig veel bezig met m'n handen om dingen zelf te maken. De ene keer met meer succes dan de andere keer :).

Ik bak nu al meer als een jaar elke vrijdag het brood voor de komende week. Tijdens een workshop broodbakken zag ik dat leraar een mooie houtenschaal/kom (dough bowl) had om zijn deeg in klaar te maken. Ik denk dat zijn schaal tussen de 15 en 20 inch was. Een flinke afmeting dus.

Nu ben ik benieuwd waar jullie houtdraaiers zo'n groot blok vandaan zouden halen ? Of kan ik beter het geheel samen stellen uit een paar blokken.
Wat zou een geschikte houtsoort zijn ?

Het idee is om de schaal af te werken met een olie. Redelijk breede opening en niet te hoog. Gebruik nu een beslagkom en die is te hoog waardoor je met de handen continu op de randen rust.

Om te draaien heb ik een Novatech DVR 3000 staan.

Jacob
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jacob en welkom op het forum.
Heb je van die kom ook een foto om hier te laten zien.
Hoe diep is de kom overigens en wat is de gewenste boven- en ondermaat.
Beuken is een goede houtsoort omdat het weinig kans op splinters geeft in het brood. Alhoewel een tandenstoker meeleveren is uiteraard wel een grote service. ;)
Maar kastanje, iep en essen lijkt mij ook te kunnen.
Een kom uit 1 stuk is natuurlijk het beste, tenzij je de kom wat dikkere wanden geeft.
Welke streek van het land woon je overigens. Lijkt me zinvol te weten voor iemand die je een behulpzaam wil zijn.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo'n stuk hout haal ik van mijn zolder, waar veel ruw voorgedraaide schalen liggen te drogen :lol:

Ik zou voor een inlandse houtsoort met dichte porieën en weinig geur gaan, dus beuken, esdoorn, elzen, plataan, berken. Liever geen essen, als je wel eens onbehandeld iepenhout hebt geroken ook zeker geen iepen, geen ziek hout etc.

Mocht je in west-Gelderland wonen, dan woon je in de buurt en kun je me best mailen, volgens mij kan ik je wel helpen.
 

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
De vorm van de schaal is bijzonder eenvoudig. Google maar eens op "dough bowl wood".

Het is een bijzonder functioneel ontwerp. Ik denk dat de schaal een redelijke voet moet hebben om stevig te staan en een centimeter of 10 hoog.

De grootste uitdaging voor mij is de omvang van de schaal. Ben nog niet zo'n ervaren draaier en moet nog leren/ontdekken om aan hout te komen.

Jacob

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jacob.
Of google even op "houtzagerij gelderland". Dan kun je uitkiezen.
Voor goed droog hout ga ik naar Luuk Talen in Punthorst bij Staphorst. Hij heeft eigen droogkamers en 7 immense loodsen met tientallen houtsoorten.
Bij het type houthandel die jij noemt betaal je wellicht de hoofdprijs. Zie ook bij Theodor Nagel in Hamburg. Een goeie is ook houtzagerij Van Leersum in Bergum (Frl). Heeft altijd wel wat moois liggen voor houtdraaiers (en overige houtbewerkers).
Of kijk eens op de site van de Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers "Radius": http://www.houtdraaien.com, en zoek even en afdeling van houtdraaiers bij jou in de buurt b.v.
Veel succes verder met je kneedkom.
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Jan,

Bedankt voor de tips..Ben al eens bij AF geweest maar vind het hout daar voor een beginnende hobbyist toch wel redelijk prijzig.

Dus idd een plek waar het voor een redelijke prijs te bemachtigen is altijd welkom

Jacob
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Jacobh zei:
Jan,

Bedankt voor de tips..Ben al eens bij AF geweest maar vind het hout daar voor een beginnende hobbyist toch wel redelijk prijzig.

Dus idd een plek waar het voor een redelijke prijs te bemachtigen is altijd welkom

Jacob


Dan moet je inderdaad naar Burgum gaan....vooral voor de houtdraaier...leuke stukken voor leuke prijsjes...anders dan de AF....
 

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Jurriaan,

Daar heb je helemaal gelijk in.. Ik zal je straks eens een PB sturen voor meer info.

Oorspronkelijk kom ik uit Joure... en daar kom ik nog regelmatig dus dan is Burgum al een stuk dichterbij ;)...Jouw kant kom ik niet zo vaak...Maar goed na het zien van je werk ben ik wel benieuwd geworden.

Jacob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.