raamluiken van multiplex

studdamon

Nieuw lid
17 okt 2015
4
0
Hoi graag even wat advies.....ik ga voor mijn oom raamluiken maken van zo'n 180x55 van 18mm multiplex plaat met een raamwerk van multiplex welke erop komt te liggen zodat er 2 panelen ontstaan. Nu werk ik voor de eerste keer met multiplex dus vraag ik me een aantal dingen af;

van verschillende mensen (timmerman, meubelmaker en houthandel) krijg ik verschillende antwoorden over de bevestiging van de twee delen multiplex op elkaar; de één zegt gewoon schroeven en de ander heeft het weer over verlijmen en dan schroeven.......en welke lijm gebruik ik dan? gewoon constructielijm toch?

Bij het schroeven van de multiplex eerst de bovenste plaat voorboren? en dan ook geheel doorboren of???

De platen worden aan de buitenzijden geseald, daarna alle zijden 2 keer in de grondverf, dan de onderzijde van het raamwerk al in de lak voordat ik deze vastzet op de onderplaat, dan plamuren en 2 keer aflakken....dus op deze manier zijn we er van overtuigd dat de multiplex luiken voldoende beschermd zijn tegen de weersinvloeden...
Mochten jullie advies of tips kunnen geven op het bovenstaande, graag.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zoiezo moet je exterieur multiplex nemen en dan inderdaad verlijmen met goede lijm (bijv constructielijm inderdaad) en schroeven met RVS schroeven. En alleen voorboren in de bovenste laag dan trekt hij goed aan. Dan moet dat wel goedkomen denk ik.
 

studdamon

Nieuw lid
17 okt 2015
4
0
ok bedankt voor de snelle reactie.
De ene timmerman had het er namelijk over om niet te verlijmen ivm het werken van het hout en alleen schroeven zou voldoende zijn?.....daarom deze vraag ook gesteld.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik begrijp uw omschrijving niet helemaal.
Bedoeld u 2 platen op elkaar lijmen zodat 36 mm ontstaat?
Dan natuurlijk niet schroeven. Gewoon een d4 witte houtlijm en gewicht er op leggen.
In een plaat multiplex van 18 mm zit toch ook geen schroef?
Bedoeld u dit niet, dan heb ik uw verhaal niet goed begrepen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Beetje vreemde uitspraak: multiplex bestaat nu eenmaal uit onderling verlijmde "platen". Ik zou me meer druk maken over de kwaliteit van de platen: als de platen kromtrekken maakt het nauwelijks uit of ze onderling verlijmd of geschroefd zijn.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
ok bedankt voor de snelle reactie.
De ene timmerman had het er namelijk over om niet te verlijmen ivm het werken van het hout en alleen schroeven zou voldoende zijn?.....daarom deze vraag ook gesteld.

Nee dat is niet juist, dat geld alleen voor massief hout. Multiplex is zo verlijmd dat het nauwelijks werkt, bovendien lijm je multiplex op multiplex dus de uitzettingscoëfficiënt is het zelfde. Alleen schroeven is naar mijn mening echt niet afdoende, zeker niet voor buiten je krijgt dan vocht tussen de twee delen. Ik zou zoiezo lijmen en dan echt het hele oppervlak goed insmeren met een goede constructielijm zou zelf geen witte houtlijm nemen, en dan zou ik er persoonlijk nog wat schroeven in doen hoewel dit in theorie overbodig is, maar dan moet er wel goed geklemd worden.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Uit ervaring weet ik dat multiplex heel erg kan krom trekken, heb ooit een 40mm multiplex deur geplaatst in een portiekwoning en deze trok ruim 1 cm krom. het is niet voor niets dat er alustabiel deuren worden verkocht. Bij deze deuren zit er onder de deklaag , aan beide zijde een aluminium plaat om kromtrekken tegen te gaan maar ook dit is geen garantie dat het niet krom trekt.

Met andere woorden..... hout zal altijd wel een beetje werken maar dat is de charme toch???

Als verlijming raad ik constructielijm ook af dit laat ruimte toe en wordt erg hard en dus breekbaar, gewoon witte houtlijm D4 of nog beter verlijmen met epoxy.

Ben mijn sloep aan het intimmeren met multiplex en de verlijming gebeurt met epoxy, verbaas me iedere keer weer hoe sterk dat spul is.

Suc6 met de klus.
 

studdamon

Nieuw lid
17 okt 2015
4
0
Kijk dat is nu net waarom ik met mijn vraag hier kwam; bovenstaand ook weer 3 afwijkende antwoorden......dus nu weet ik nog niet wat het beste is...
En het gaat ons niet zo zeer om het kromtrekken, we denken zowieso dat dit wel mee gaat vallen na de grondige behandelingen die het krijgt...en als het toch zo is...idd het is nu eenmaal hout!! We willen het natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen dat spreekt voor zich. Ik sluit me denk ik wel aan bij wat Iedereen en niemand aangaf; verlijmen en schroeven erin, en de constructielijm vult naar mijn bescheiden mening toch door het bruisen van de lijm net alle ruimte op en beschermd daardoor extra tegen kans op vochtindringing, of zie ik dit echt verkeerd? Zeker gezien het feit dat alle zijden 2 maal gegrond worden en ook de onderzijde van het raamwerk al een eerste laklaag krijgt voordat ik deze vastschroef en verlijm, veel voorzichtiger kan ik toch niet zijn??
 

tuoh

Oud hout
Luiken opgebouwd uit multiplex kan, maar gebruik dan wel zeer goed plaatmateriaal, minimaal Okumé garant of iets dergelijks. Dit zijn platen waar de fabrikant garantie op geeft (10 à 20 jaar) Zowel binnen- als deklagen zijn hier uit dezelfde duurzame houtsoort, en worden kookwatervast verlijmd. De binnenlagen zijn ook volledig gesloten, geen spleten, geen ontbrekende kwasten, etc..
Je mag er als gebruiker van uit gaan dat deze platen vlak blijven, of slechts minimaal wat gaan vervormen. Zogenaamde "exterieur" plaat zonder verdere specificatie's zijn hier totaal ongeschikt, deze platen gaan al na een paar jaar demelamineren! Ongeacht de afwerking erop, zelfs epoxy houd dit proces niet tegen. Dek- en binnenlagen bestaan uit verschillende houtsoorten waarbij de binnenlagen doorgaans NIET uit een duurzame houtsoort bestaan. Het "exterieur" slaat hier enkel op het type verlijming. Maar "rotzooi" watervast verlijmd blijft "rotzooi":p

Voor het lijmen van de stroken op de plaat is een D4 Pvac of een PU lijm geschikt, al zal deze laatste meer opkuiswerk geven. De rvs schroeven hebben enkel als functie om het verschuiven van de stroken tegen te gaan tijdens het lijmen en opspannen, dit verschuiven kan je ook tegengaan door er een paar rvs spijkertjes in te slaan dat werkt even goed. Eens de lijm droog heeft de schroef of spijker zijn nut verloren.

Zorg er ook voor dat de onderste en middelste horizontale stroken aan de bovenkant een een afschuining krijgen van minimaal 20°, zo vermijd je stilstaand water op deze randen. De bovenkant van de luiken best afdekken met een strook bladlood om inwatering tegen te gaan.

Succes met de klus.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou er dan op letten dat de D4 lijm niet of nauwelijks bruist. Veel constructielijmen doen dit wel, en de lijm wordt dan wel watervast genoemd, de poriën kunnen water vasthouden. Goede watervaste lijmen die niet bruisen worden vaak gebruikt voor buitenwerk, zoals in schepen of voor kozijnen. De Bison Woodmax is zo'n lijm die niet bruist en een D4 norm heeft.

Als je de panelen op overmaat lijmt en daarna op maat zaagt, zijn de schroeven mijns inziens overbodig. Je hebt alleen maar werk om ze af te werken als je ze niet meer wil zien. Bij op overmaat lijmen is een klein beetje verschuiven bij het klemmen ook geen ramp, je moet ze dan immers nog op maat maken.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Inderdaad, Bedoelde ik met exterieur plaat de garantie platen in okume. Deze kan je meestal herkennen aan een stikker met alle specificaties en voorwaarden er op. Dit zijn goede platen voor buiten mits goed behandeld. En wat betreft de lijm zou ik inderdaad voor iets als woodmax gaan wat niet bruist. Want zoals gezegd gaat er bij bruislijm water in de luchtbelletjes zitten wat er voor zorgt dat het hout alsnog nat wordt. Wat betreft het schroeven is het inderdaad wat je zelf het makkelijkst vindt. Als je goed klemt is het in principe overbodig.
 

tuoh

Oud hout
PU lijm is HIER wel degelijk geschikt, de te lijmen delen worden vlak op elkaar gedrukt, de lijm kan dus niet bruisen tussen de delen, er is gewoon geen ruimte voor:p Dat ie buiten het lijmvlak bellen blaast heeft geen invloed op het verlijmde vlak, het zorgt alleen voor meer opkuiswerk.

Verlijmde elementen na het lijmen op maat zagen is ook geen goed idee, de kans is dan heel groot dat bij de minste verschuiving tijdens het lijmen de "stijlen en regels" maatafwijkingen gaan geven in de breedte. De ene stijl is dan bovenaan misschien 93mm breed terwijl je onderaan misschien 98mm overhoud:confused: Gaat een raar zicht opleveren eens die tegen de muur hangen;)
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Maar je hebt toch altijd ruimte om belletjes te creëren hoe klein ook, als dat niet zo is zit er ook niet genoeg lijm tussen volgensmij. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Volgensmij is dat ook de reden dat kozijnfabrieken gestopt zijn met bruislijm en overgestapt zijn op een dichte lijm.
 

tuoh

Oud hout
PU lijm reageert op het vocht in de te lijmen delen, hoe vochtiger hoe meer reactie (lees bellen) Een PU lijm aangebracht op droog hout of plaatmateriaal geeft een egale lijmlaag zonder bellen. Bij slechtpassende delen helpt het soms om de te lijmen oppervlakken wat vochtig te maken en dan pas de PU lijm aan te brengen, dan bruist ie als de beste:D Jammer genoeg zit de verbinding dan wel vol geschuimd, de sterkte is wel foetsie. Deze lijmvoeg is dan inderdaad een "spons" geworden, met alle gevolgen aandien.
Het is deze laatste reactie die tegenwoordig PU lijm zijn slechte naam geeft, maar zoals met alles, je moet het product correct gebruiken anders loopt het fout.

Om watervast vlakke delen te verlijmen heb ik jaren PU lijm gebruikt en deze altijd éénzijdig uitgesmeerd met een fijne lijmkam. Door de jaren heen heb ik ook nooit problemen ondervonden met falende lijmnaden. Je moet je producten kennen dat is alles.
Beide te lijmen delen moeten in deze toepassing een zo dun mogelijke lijmvoeg laten zien, deze bereik je het best met een PU of een Pvac lijm. Hoe fijner de lijmvoeg hoe minder kans op scheuren of barsten van de afwerklagen nadien, wat dan weer zijn gevolgen heeft voor de duurzaamheid van constructie en afwerking.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
oké maar wat is in die zin dan droog? meeste hout heeft altijd nog wel een vocht percentage tussen de 10 en 20 procent dus dan zou het in theorie toch ook reageren? ik heb namelijk ook wel eens dat ik overtollige lijm met een houtje afstrijk en dan zie je na verloop van tijd toch een witte plek ontstaan met allemaal kleine belletjes terwijl er dan echt nog maar een heel klein vliesje lijm was achtergebleven.

En niet dat ik je niet geloof hoor, maar vindt het wel interessant om over zulke dingen te discuseren en bij te leren .-) zeker omdat ik regelmatig met deze lijm werk.
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem hoor, je kan maar (de juiste) antwoorden krijgen als je vragen stelt:D

Laag vochtgehalte geeft weinig "schuim", hoog vochtgehalte geeft veel ... :p Die belletjes zie je enkel ontstaan in "vrije" ruimtes. Gekneld tussen twee vlakken kun je geen belletjes krijgen, de lijm dringt hier in de houtporiën.
Het is enkel als de lijm plaats heeft om te expanderen dat er "belletjes" gevormd worden. Meer wijsheid schuilt er niet achter:p

Zoals bij elke lijm geld ook voor PU lijm dat hoe beter de verbindingen passen hoe sterker de lijmvoeg word. Gebruik je deze lijm om rammelende verbindingen toch te proberen lijmen dan eindig je met veel luchtbellen en nul komma nul sterkte.
Een veel betere lijm om rammelende verbindingen toch sterkte mee te geven is bijvoorbeeld Woodmax, die is hier superieur door zijn pasteuze massa zonder luchtinsluitingen;) Echt dunne lijmnaden krijg je er overigens niet mee, dus ook hier moet je weten waarom en wanneer te gebruiken.
 
P

Pel

Guest
De PU bruislijm werd veelal gebruikt door antiek en curiosa verkopers om losse oude stoelen met ruime verbindingen te verlijmen. Hoe lang het hield maakte niet veel uit, op moment van verkoop was het een stevige stoel.

Groet Pel.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Raamluiken van multiplex...
Ik zou het niet gaan doen.
Heb in een huurhuis gewoond, oude boerderij uit 1880.
De raamluiken waren op, dus het was tijd dat er nieuwe luiken voorkwamen.
De huurbaas (scholtenboer met meerdere boerderijen) had een vast bouwbedrijf die zulke klussen altijd deed.
Ik was ook zeer verbaasd toen ik ze aan zag komen met multiplex.
Het was wel zeer goed multiplex, voor buiten, goed verlijmd.

De maten waren bijna identiek aan de maten die TS nodig heeft.
Dus een plaat van ongeveer 180 bij 50.
Op de plaatst van de scharnieren, (3 maal) kwam nog een dwarsstuk, ongeveer 20cm breed.
Alles wel mooi afgefreest, daarna met een soort primer werden de zijkanten 'geseald' zodat er geen water in de zijkanten kon komen.
Daarna werd alles twee keer gegrond, daarna nog een paar keer in de lak.
op de bovenkant werd nog een stukje lood geklopt, dit om het inwateren van boven tegen te gaan.

Dus rotten als gevolg van water zou het niet liggen..

De luiken pasten perfect.

Pasten, want een paar weken later waren de meeste luiken zodanig krom getrokken dat ze niet meer dicht gingen. Als je ze al tegen elkaar dicht kreeg waren sommigen wel 5 cm scheluw getrokken.
Ik zou er dus niet aan beginnen als ik jou was.
Misschien als je de dwarsligger van massief hout gaat doen dat het nog wat wil helpen, maar alleen multiplex...
Je hebt natuurlijk maar 1 kant van die plaat die vast zit aan de muur, de andere 3 kanten kunnen werken wat ze willen.

Plus, luiken van multiplex op een oude boerderij, geen gezicht....

succes ermee, ben wel benieuwd als je het gaan doen hoe het dan gaat. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hoeveel buitendeuren worden er niet van MP gemaakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.