Weglopende deksel

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb een kist gemaakt (zijkanten wengé fineer, boven- en onderkant van notenfineer) Alles in verstek verlijmd. Het probleem is dat de deksel weg loopt.
Nou kan ik er van die latjes in zetten wat ik niet mooi vind. Ik kan ook een stevige klepschaar erin zetten wat ook niet mooi is. De klepschaar is namelijk verchroomd en de grepen en schanieren zijn van (verouderd) messing.

Weet iemand van jullie een elegante oplossing?

Groet René
 
A

Athanor

Guest
Wat bedoel je precies met weglopen? Ik krijg associaties met pootjes :?

Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik bedoel dat de deksel en kist niet gelijk zitten. Links steekt hij 1 a 2 mm over en rechts komt hij dat te kort. De deksel zit dus scheef op de kist ;)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als je een kist maakt kan je beter alles in één geheel in verstek lijmen en nadien het deksel er af zagen. Zo past het altijd perfect en bijkomend voordeel is dat de houtnerf aansluit.
Omdat je spreekt van gefineerd plaatmateriaal vrees ik dat er weinig aan te doen is. Misschien kan je eens een foto posten. Dat kan meteen iets meer duidelijkheid scheppen.
 

tuoh

Oud hout
Je deksel en kist zullen wel identiek van vorm zijn, maar vermoedelijk is of kist of deksel een beetje scheluw gaan staan.
Dat heeft het gekende euvel tot gevolg, controleer beide onderdelen maar eens op scheluwte.
Je kan ook eens op twee diagonaal tegenover elkaar liggende hoeken duwen, je zal dan zien dat het deksel mooi gelijk komt te liggen met de kist.( als de kist op een vlakke vloer staat tenminste)

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ze zijn beide niet scheluw. Waarschijnlijk ben ik wat onduidelijk geweest. De deksel steekt links +/- 1.5/2 mm over. Dit kom ik rechts dus te kort. Als ik de deksel naar rechts duw zodat hij gelijk zit, blijft hij gelijk zitten. Tot ik de deksel open maak en weer sluit dan is hij niet meer gelijk.

Nou kan ik er een latje binnenin maken zodat hij altijd gelijk komt te zitten. Maar die latjes vind ik er afschuwelijk uitzien. Welke manieren zijn er nog meer om te zorgen dat hij altijd goed zit?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zijn de scharnieren wel goed geplaatst? Ik heb dit probleem ooit gehad omdat een van de scharniertjes niet helemaal perfect geplaatst was.
 

Lex_d

Nieuw lid
25 okt 2010
8
0
coko zei:
Zijn de scharnieren wel goed geplaatst? Ik heb dit probleem ooit gehad omdat een van de scharniertjes niet helemaal perfect geplaatst was.

Klopt, heb ik ook gehad en eigenlijk was dat heel gemakkelijk op te lossen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Renault,

Een houten pen zoals de egyptenaren al deden, je kunt de pen plaatsen aan weerszijden in de deksel en het gat in de boord of andersom op plus minus een derde van de kist diepte of twee pennen aan weerszijde op respectievelijk een vierde en drie vierde. Wel even een zoekertje maken aan de pennen, de pennen kun je redelijk kort houden (plus minus 5 mm). Het meest gangbaar is pennen in de deksel gaten in het boord.

Hoop dat je er wat mee kunt.
Groet Roeland
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Heb het met de scharnieren het een en ander geprobeerd. Of het verergerde zaak, of ze gingen terug in de oude schroef gaten.

Roeland, dat is wel een redelijke oplossing. Eens zien wat ik ermee kan! Bedankt in elk geval!

René
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Je moet de oude schroefgaten natuurlijk wel opvullen, ik gebruik hier tandenstokers of zelfgemaakte deuveltjes voor. Schroefgaatje iets uitboren, juiste maat deuveltje erin lijmen en scharnier opnieuw plaatsen.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Er vanuitgaande dat je deksel exact de breedte en lengte heeft als de rest van de kist is het een zaak van goed plaatsen van de scharnieren. De ´truuk` die ik leerde is dat je één gaatje boordt en vastschroeft en kijkt hoe het deksel sluit. Dan doe je in de 2de scharnier hetzelfde. En zo pas en meet je tot je alle gaten hebt geboord. Het is wat bewerkelijk en geeft geen gegarandeerd resultaat, helaas ;) . De gaten boor je dan weer voor, door al borende het midden van het gat te zoeken ( blijkt Festool daar een handig hulpje voor te hebben.....). En dat "in het midden boren" is het grote probleem. En opvullen doe je met tandenstokers in lijm.
Volgens mij kun je op die manier het deksel sluitend krijgen zonder randen (al is het mij nog niet gelukt :x )
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.