Boomstam uit achtertuin weghalen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik moet/mag vd week een boomstam weghalen uit een achtertuin
nu ben ik zelf niet in machte om dit te doen dus mijn maatje doet dit (en ik moedig hem aan)

aanhanger (tandemasser) heb ik
de stam (300x60) moet eerst een meter of 10 verplaatst worden dan op de aanhanger getakeld worden
We kunnen niet dichter bij de stam komen door 2 bomen aan de rand van het perceel
het idee is om met een sleepkabel de stam tot aan de weg te slepen met de auto, paar stukken rondhout er onder om hem over te laten rollen

Daarna iets van een juk fabrieken om op te hijsen en op de aanhanger te slepen

We hebben beschikking over een rateltakel van 1.6 ton

RT03.jpg


Iemand hier ervaring mee, ideeen over, tips of aanwijzingen etc....
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
'Actief' met de auto slepen zou ik niet doen. Daar wordt je koppeling niet blij van. Ik zou de auto lekker laten staan en een (3- of 5-tons) spanband o.i.d. vanaf de trekhaak richting boom laten lopen. Tussen boom en spanband de kettingtakel, eventueel nog eens verlengd met een spanband. Korte stukje van spanband gebruiken om de plaats waar de kettingtakel aan de spanband haakt te bepalen. Boom met kettingtakel verslepen totdat ketting 'op' is. Ketting weer vieren, en het korte stuk met haak evenredig opschuiven en opnieuw een kettinglengte verslepen. Enz.

Op deze manier ook al een paar keer grote keramiekovens van 100'en kilo's een trap op of af verplaatst. Dan wel twee spanbanden en twee kettingtakels gebruikt waarbij de oven beurtelings aan 1 van de spanbanden was verbonden. Dat moest wel omdat zo'n oven halverwege de trap bij het ompakken niet echt rustig wilde blijven liggen. Zal je bij je boomstam weinig last van hebben.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tijdens mijn werk huren wij regelmatig een lokale kraanwagen in die, als hij zijn eigen tijd mag bepalen, per uur afrekent.
Met een uurtarief van € 75,- excl. B.T.W. is dat vaak erg handig, snel en betaalbaar.

Als je ook een lokale kraanwagen weet, en je vraagt hem om volgens zijn eigen planning die stam uit de tuin te tillen dan ben je voor weinig geld snel klaar.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Toen men het wiel uitgevonden had, wist men dat wat rond is, kan gerold worden... vermits bomen meestal rond zijn .... :p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
3 meter breed aan het einde wat breder/platter dat zat een vork zeg maar, dus wel aan gedacht maar gezien de stam denk ik dat een stuk slepen makkelijker gaat
Hou het iig in gedachten

Voornamelijk zit ik even met het op de aanhanger krijgen....de takel is er wel maar ik zit nog even te tubben over iets van een simepele/goedkope hijsjuk kan maken
kijk ik kan wel een takelwagen bellen, een dure hijsjuk maken oid maar dan is het allemaal duurder dan dat ik gewoon een stam koop waar ik hem op kan laten laden, het is ook een beetje de sport he
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik ken die aanhanger niet. maar heb je een achterklep?
Als je die naar beneden klapt heb je dan een ruimte op de kleprand om een 18mm underlayment stuk plaat op te leggen.
Boom er tegenaan en takelen maar. Komt vanzelf omhoog. En soms schiet hij door, maar dan glijdt hij met de stam verder.
Een kettingtakel is niet het meest fijne. Beter een Tirfor of zoiets. Heb je meer lengte.
En slepen met de auto gaat prima. Beetje auto kan makkelijk.
Koppeling gaat eerder op aan pedaalridders, dan een keer slepen.

Je schrijft toch dat hij 3 meter bij 60 cm is.
Paar jaar geleden nog zo'n stam noten opgehaald, gewoon met twee man aan een kant opgetild en daarna verder op de aanhanger geduwd.

En als hij alleen is.
Heb je een steekwagen?
In het verlengde van de kop de steekwagen steken en helemaal omtrekken.
Waarschijnlijk heb je hem dan hoog genoeg voor de achterkant van de aanhanger.
Iets eronder steken om de steekwagen weg te kunnen halen, zodat hij aan die kant hoog blijft staan.
Dan de aanhanger achteruit rijden en dan heb je dat stuk er al op.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat denk je van steekwagentjes aan de voor- en achterkant? Het mooiste is toch een paar wieltjes eronder. Bij slepen beschadigt niet alleen de stam maar ook de ondergrond.
 

WR1944

Oud hout
Het onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest zodat even zoeken misschien de oplossing oplevert.
Met een A-frame uit twee balken van zo'n 3 m lang kun je de stam van de grond krijgen om er de rollen onder te krijgen. Zorg wel voor een stevige ondergrond anders zakken de rollen zover weg dat ze moeilijk rollen. Met dat zelfde A-frame trek je de zaak naar je aanhanger toe en hijs je het er op.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ronald, geweldig....zoiets kan ik vast wel op mijn aanhanger fabrieken !
Rinus....briljant, maar ik heb geen trekker oid
WR1944, wel gezocht maar kon niks vinden

Briljant weer al die ideeen en meningen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je, ik kende de term A-Frame wel, maar bij mijn zoektocht niet bij stil gestaan, en als je niet weet waar je naar moet zoeken word het lastig
Het is precies de oplossing die ik zoek.

Nu nog kijken wat voor lier ik nodig heb
Ik kan een 220 lier overnemen met een capaciteit van 2 ton, ik heb in de auto een omvormer die voldoende capaciteit kan leveren (1000 watt zuivere sinus) maar er staan ook 12 volts lieren van 500 tot wel 6000 kg (de laatste kost 400 euro)

De nu is de vraag, wat heb ik echt nodig....zeg ik heb een stam van 300x85 (volgens mijn berekening zo een 1700 kg) dat is namelijk max wat ik op mijn aanhanger mag/kan laden
Zo ik dan genoeg hebben aan een lier met een trek capaciteit van 500 kg, je tilt de stam immers niet op en als je dat doet gaat het over het frame waarbij je dus een hefboom gebruikt en het lichter gaat ?!

Wat is wijsheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.