Underlayment

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Niet iedereen heeft beroepsmatig honderden platen te verzagen, of direkt toegang tot een professionele leverancier. Ik weet niet het aandeel leden van dit forum die hout be/verwerking als broodwinning hebben, voor mij is het een hobby. Dus als ik iets wil maken, moet het budget uit het gezinsinkomen worden gehaald. Het resultaat wordt niet verkocht, dus de kosten doorberekenen is niet van toepassing.

Ik heb bijvoorbeeld een freestafel met lades gemaakt, en daarvoor bij de Gamma wat balkjes, underlayment (voor de lades) en MDF gekocht, en op maat laten zagen zodat het én in de auto past, én omdat de zagerij van de Gamma altijd nog beter werk levert dan ikke met een decoupeerzaagje. Voor minder dan vijf tientjes had ik alles thuis.

Er zijn veel betere materialen om iets dergelijks van te maken, maar ten eerste moet je weten welke dat zijn, en moeten ze ook nog binnen het budget liggen. Maar daarom zit ik op dit forum. Een discussie over waar goedkoop en goed plaatmateriaal te koop is heeft absoluut mijn aandacht, ook al haalt de professional zijn neus er voor op..

Helemaal mee eens. Voor mij is het mijnbroodwinning en haal ik mijn platen soms ook gewoon bij de lokale bouwmarkt: De Multimate hier vlakbij heeft als voordeel dat je alleen het stukje plaat betaald dat je wilt hebben en dat zij de rest houden: je betaald wel iets meer maar je hoeft niet al het rest plaatmateriaal op te slaan totdat je het nooit meer gebruikt. Bovendien is dat maar 10 minuten rijden en profi shops minstens 40 min. Zelfde voor schroeven etc kleine hoeveelheden bij de lokale bouwmarkten en grote hoeveelheden online, want ook de de prof bouwmarkten etc vragen ze veel te veel. Kwestie gewoon voor jezelf uitzoeken wat het makkelijkste werkt en dat hoeft niet altijd het best te zijn.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo allemaal,

Misschien dat ik een nieuw topic moet starten maar ik heb een vraag over underlayment, dus ik neem de fok dat ik hier op de juiste plek ben.

Ik heb een plaat op maat laten zagen (Gamma) en de oneffenheden gevuld met plamuur en geschuurd, omdat ik ze wil lakken. De platen staan alleen al een maand of langer in de (onverwarmde, halfsteens) garage, en voelen aardig vochtig. Ik heb ze nu binnen staan (ca. 15-17 graden) en vraag me af hoe lang ze moeten drogen voordat ik er verf of kan smeren.
Evt. kan ik een vochtmeter lenen, maar dan moet ik even weten wat het vochtpercentage mag zijn voor lakwerk.

Hebben jullie daar een idee over?

Martijn
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat denk je als je er verf op waterbasis op smeert? Is dat droge verf dan?
De droogtijd zal iets langer zijn, maar dat valt reuze mee.
Een onverwarmde halfsteens berging hoeft helemaal niet vochtig te zijn.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Klopt. 15-20%
de plaat zal t probleem niet zijn. Je plamuur echter misschien wel. Maar je kunt hem altijd nog een 3e keer doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.