Underlayment

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Pas op met het laten zagen bij de praxis en dat soort zaken. Een vriend van mij wou een kastje maken en liet dit zagen, veel onderdelen waren niet maat vast...
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Pas op met het laten zagen bij de praxis en dat soort zaken. Een vriend van mij wou een kastje maken en liet dit zagen, veel onderdelen waren niet maat vast...
Schrijf ook duidelijk. Ik heb eens een 20-tal liggers op 509mm teruggekregen omdat ik het laatste nulletje (in de '500') blijkbaar niet voldoende had gesloten onderaan :rollende-oogjes:.

Enfin ja pluspunt was dat ik nog dezelfde dag een bestelling voor een eigen fatsoenlijke zaag heb geplaatst :D (na het uiten van enige niet voor publicatie vatbare krachttermen)
 

Cervelo

Actieve deelnemer
13 jul 2016
50
0
Ik heb onlangs twee platen berken multiplex gekocht bij de BauHaus in Groningen en ook laten zagen. Heb ook een prijs gevraagd bij Wibgold en Pontmeyer. Deze hadden alleen b/bb (door en door) kwaliteit liggen welke boven de 100 euro per plaat kosten De platen van Bauhaus waren in iets mindere kwaliteit en kosten 70 euro. Heb me door de prijs laten verleiden het daar te kopen en laten zagen voor transport. Thuis even nagemeten en bleek dat diverse stukken 2 mm te kort of te lang waren. Had een uitprint zaagplan meegenomen wat aan duidelijkheid niets te wensen overliet. Hier ga ik dus ook niet meer heen voor hout.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Laat je plaatmateriaal zagen bij een echte houthandel en niet bij een DHZ zaak. Een goede houthandel heeft een deftige paneelzaag en geen onnauwkeurige verticale zaag. Ik heb honderden platen laten verzagen, één enkele keer enige stukken te kort volgens zaagplan, gewoon terug gegaan en zonder probleem nieuwe gekregen.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Laat je plaatmateriaal zagen bij een echte houthandel en niet bij een DHZ zaak. Een goede houthandel heeft een deftige paneelzaag en geen onnauwkeurige verticale zaag. Ik heb honderden platen laten verzagen, één enkele keer enige stukken te kort volgens zaagplan, gewoon terug gegaan en zonder probleem nieuwe gekregen.

Maakt niet uit waar voor zaag ze hebben, als ze mij beloven dat ze op de mm nauwkeurig kunnen zagen, dan heb ik een mondelinge overeenkomst en als de maten niet juist zijn, wil ik gewoon een nieuwe plaat.

Een keer een plaat laten zagen bij de Karwei, die maten klopten precies.

Wel duur inderdaad, 15mm populieren multiplex voor €40 ofzo
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Dan moet je maar naar de DHZ zaken gaan, aan U de keuze als je veel wil betalen voor slecht materiaal
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Terechte opmerking Houtmans. Begrijp ook absoluut niet wat mensen daar te zoeken hebben. Zelfs de schroeven die je daar koopt breken af waar je bij staat.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Zelfs de schroeven die je daar koopt breken af waar je bij staat.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik weinig verschil merk in (Fisher) schroeven of ze nu geleverd worden door Wurth, Bouwmarkt of Action (waar ik ze laatst gehaald heb).
Schroeven moet je ook altijd afdraaien en dan een halve slag terug, dan zitten ze strak. :p
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Niet iedereen heeft beroepsmatig honderden platen te verzagen, of direkt toegang tot een professionele leverancier. Ik weet niet het aandeel leden van dit forum die hout be/verwerking als broodwinning hebben, voor mij is het een hobby. Dus als ik iets wil maken, moet het budget uit het gezinsinkomen worden gehaald. Het resultaat wordt niet verkocht, dus de kosten doorberekenen is niet van toepassing.

Ik heb bijvoorbeeld een freestafel met lades gemaakt, en daarvoor bij de Gamma wat balkjes, underlayment (voor de lades) en MDF gekocht, en op maat laten zagen zodat het én in de auto past, én omdat de zagerij van de Gamma altijd nog beter werk levert dan ikke met een decoupeerzaagje. Voor minder dan vijf tientjes had ik alles thuis.

Er zijn veel betere materialen om iets dergelijks van te maken, maar ten eerste moet je weten welke dat zijn, en moeten ze ook nog binnen het budget liggen. Maar daarom zit ik op dit forum. Een discussie over waar goedkoop en goed plaatmateriaal te koop is heeft absoluut mijn aandacht, ook al haalt de professional zijn neus er voor op..
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Deze week schappen laten zagen (Karwei bouwmarkt) op 50,1cm en 50,3cm (IKEA houdt van vreemde maten) en waren prima op maat en haaks. Zijn op zo'n grote vertikale zaagmachine gezaagd. Dus op de mm nauwkeurig kan prima. Verder wel met Thymen eens, ik ga ook geen half uur rijden voor 12 schapjes.

Groeten, Bram
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Niet iedereen heeft beroepsmatig honderden platen te verzagen, of direkt toegang tot een professionele leverancier. Ik weet niet het aandeel leden van dit forum die hout be/verwerking als broodwinning hebben, voor mij is het een hobby. Dus als ik iets wil maken, moet het budget uit het gezinsinkomen worden gehaald. Het resultaat wordt niet verkocht, dus de kosten doorberekenen is niet van toepassing.

Ik heb bijvoorbeeld een freestafel met lades gemaakt, en daarvoor bij de Gamma wat balkjes, underlayment (voor de lades) en MDF gekocht, en op maat laten zagen zodat het én in de auto past, én omdat de zagerij van de Gamma altijd nog beter werk levert dan ikke met een decoupeerzaagje. Voor minder dan vijf tientjes had ik alles thuis.

Er zijn veel betere materialen om iets dergelijks van te maken, maar ten eerste moet je weten welke dat zijn, en moeten ze ook nog binnen het budget liggen. Maar daarom zit ik op dit forum. Een discussie over waar goedkoop en goed plaatmateriaal te koop is heeft absoluut mijn aandacht, ook al haalt de professional zijn neus er voor op..

tja...
Toch is het zo dat de bouwmarkt lang niet alles goedkoop aanbied. Als je elke week de aanbiedingen ziet van 25% korting, dan weet je dat je in het algemeen al 25% te veel moet betalen. Je hebt inderdaad wat ketens waar je best zelf heen kan rijden terwijl ze vooral leveren aan aannemers en bouwbedrijven, dat zijn ketens zoals (sommige al genoemd) jongeneel, witzand, pontmeijer, BMN, Raab Karcher en soms leveren de hornbach en hubo ook goede kwaliteit, maar dat ligt dan vooral aan de faciliteiten. Mijn vader vertelde dat ze in bilthoven bij de hornbach een goede zaag hadden staan die hij zelfs voor een uurtje kon gebruiken (betaald dan wel, maar toch...)
het is echt de moeite waard om het uit te zoeken en zie het verschil tussen bouwmarkt kwaliteit en bouwbedrijf kwaliteit.
Succes.

prijzen pontmeijer.jpg
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nou dit forum is ook om te vertellen dat je als hobby particulier ook naar de BMN of Jongeneel kan gaan. :D Dus nog meer keuzes. Maar dat gehakketak over prof of hobby spullen , is net zoiets als de festool of mafell discussies . Je dient je doel te bereiken, en te leren, om zo een betere houtbewerker te worden.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Thymen, de platen die ik heb laten verzagen is niet beroepsmatig maar ook enkel hobby. In Belgie kan je de betere platen halen bij een houtleverancier. Daar kan ook terecht als particulieren vindt je in elke gemeente. Bij mij komt het budjet ook uit het gezinsinkomen en vergelijk ik de prijzen van verschillende handelaars.Het gaat mij gewoon om de kwaliteit die DHZ zaken aanbieden, waar je voor minder goed materiaal de prijs betaald van kwaliteit.
bprosman, bij schroeven van het zelfde materiaal zal je zeker geen verschil voelen dat weten we wel, maar de prijs kan wel verschillen waar je ze koopt.
Verder wil ik hier niet veel meer over zeggen en iedereen koopt zijn materiaal waar hij wil.Iedereen mag zijn mening uiten,daarom bestaat dit forum volgens mij.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik ben duidelijk niet zo op de hoogte van de prijzen...
Zal vast van de kwaliteit afhangen. Ik gebruik populieren multiplex (gegrond) voor aftimmerwerk in m'n huis. Die zijn stevig aan de prijs. Maar ook hele mooie platen :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.