Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: trap renovatie

trap renovatie

dit weekend ben ik begonnen met de renovatie van me trap omdat ik hem heel lelijk vond met dat vinyl
    ik wil hem helemaal wit maken en de tredes bekleden met eikenhouten meubelpanelen

dit weekend de trap gestrip en de beschadigingen een klein beetje gerepareerd

Attached files

Re: trap renovatie

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar ik geloof dat traprenovaties best leuke klusjes zijn om te doen.

ja ik heb er ook zin in om het af te maken maar word wel een paar weken projekt ivm tijd

en met een trapspin is het goed te doen hoor

groet bas

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik ben ook eens benieuwd. Ik zit met hetzelfde type trap dat ik zou willen uitbekleden. Heeft er hier nog iemand ervaring mee, maar dan eventueel met een andere houtsoort dan eik?

Hoe ga je de eik op de treden aanbrengen? Vergeet niet dat als je ze er gewoon bovenop legt, je eerste optrede een houtdikte meer is dan al de andere treden en je laatste trede (welstuk) gewoon boven de verdiepingsvloer steekt. Hoe dik zijn de panelen die je gaat gebruiken?

de onderste tree is al 2 cm minder als de andere tredes en de bij de bovenste tree komt het ook wel aardig uit, panelen zijn 18 mm dik
    ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik ze ga bevestigen, iemand mischien een suggestie?

groeten bas

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Gewoon vast kitten.

Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen en kijk uit naar foto's van het geheel in verschillende stadia

ik denk dat ik er toch evengoed wel een schroefje van onderaf in wil hebben voor de zekerheid (ik kom uit de scheepsbouw daar moet het ook stevig genoeg zijn )

groeten bas

Om alle problemen te vermijden: gebruik geen lijm of kit, schroef de treden aan de voorkant langs onder, en plaats achteraan een nieuw voorzet stootbord ( Melamine 10mm) dat mooi sluitend tussen de nieuwe trede en de bovenliggende bestaande trede aansluit.
    op deze manier klem je aan de achterzijde de nieuwe trede, voordeel is dat het hout van de nieuwe tredes altijd kan werken zonder dat het problemen oplevert.
    Om eventueel kraken te vermijden smeer je de onderkant van het nieuwe stootbord in met paraffine alvorens dit te plaatsen

Tweede mogelijke oplossing: plaats de nieuwe tredes met kit ( Polymeer of montagekit) maar gebruik slechts enkele dotten lijm en enkel achteraan wanneer je aan de voorzijde schroeven plaatst.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Andre, geeft jouw methode niet een erg lawaaierige trap?

Ik meen juist dat de overzettrede vol verlijmd moet worden om het loop geluid te beperken?

Forum Rechten