Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het gaat toch ook gewoon om de meest voorkomende hoeken jongens, het is niet zo dat ik voor elke graad een setje gaten in een blad hoef ofzo.

en natuurlijk reken ik in ontwerpen en dergelijk altijd iets uit, dat is gewoon de basis.

Zo'n gatenpatroon met wat vaste hoekcombinaties is gewoon makkelijk, niet om je het rekenen te besparen maar het vergemakkelijkt het uitleggen van je onderdelen bijvoorbeeld en het klemmen/lijmen.

voordat ik met 2 x 45 graad een rechte hoek maak in stalen koker, zal ik dat toch echt echt ontworpen hebben, zelf af moeten tekenen en doorslijpen en/of -zagen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tuurlijk kun je elke hoek uittekenen op een regelmatig raster als dat van een MFT. Maar die kon voor bepaalde hoeken wel eens onhandelbaar (oftewel onrealistisch) groot worden.

Err, volgens mij (maar ik durf er niet helemaal mijn hand voor in het vuur te steken) is SQRT(3) een oneindige breuk (irrationeel getal). In dat geval kun je de bijbehorende hoek (1 : wortel 3) dus 30 of 60 graden) niet _precies_ met een regelmatig raster uittekenen...

Als je je raster groot genoeg neemt wordt de afwijken weliswaar verwaarloosbaar, maar precies kan het niet.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Hoe nauwkeurig wil je het dan hebben ? In de miljoense millimeter of nog beter kan ook met een oneindig breuk ook ... moet je wel een goede puntenslijper hebben voor je potloodje :D:):D
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een 45 graden driehoek verhoudt zich als 1:1:√2, waarbij lengte 1 de rechthoekzijdes zijn. Bij een 30/60 graden driehoek is de verhouding 1:2:√3, waarbij de lengtes 1 en √3 de rechthoekzijdes zijn.

Een 3:4:5 driehoek is een driehoek die een zuivere 90 graden hoek oplevert, maar deze komt voort uit de stelling van Pythagoras, waarbij 3²+4²=5² (9+16=25)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Tuurlijk kun je elke hoek uittekenen op een regelmatig raster als dat van een MFT. Maar die kon voor bepaalde hoeken wel eens onhandelbaar (oftewel onrealistisch) groot worden.

Dat tafelblad wordt dan zo groot dat je rekening moet gaan houden met de kromming van de aarde. Ik denk toch dat het idee van Peter Parfitt toch niet zo gek is. Voor mij is een rechthoekige matrix voldoende en doe ik de afwijkende hoeken met de verstelbare aanslag. Als het echt nauwleurig moet maak ik een mal en zet de hoek uit met behulp van een sinus, cosinus of tangens tabel.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Ik zou ook heel graag een mail gebruiken. Mijn werkbank is al klaar. Is er iemand die er een voor mij te leen heeft? Ik woon in Lelystad. Kan hem ophalen en weer terugbrengen.

- - - Updated - - -

Ik zou ook heel graag een mail gebruiken. Mijn werkbank is al klaar. Is er iemand die er een voor mij te leen heeft? Ik woon in Lelystad. Kan hem ophalen en weer terugbrengen.
 

sivanoort

Actieve deelnemer
26 dec 2019
46
7
Te gek! Kunnen we dan uitwisselen en dat ik
hem daarna weer terugbreng? Ik heb aan een weekend waarschijnlijk al genoeg. Wil je er ook nog een vergoeding voor hebben?
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
Zelfs terugbrengen is niet nodig, daar ik enkele weken later weer een afspraak in Lelystad zal hebben. Ik hoef er niet direct een vergoeding voor. Ik PB je de gegevens even.
 

Hamer

Nieuw lid
3 apr 2020
6
0
Is er (nog) iemand die zijn mal voorlopig niet gebruikt? Samen met een maat ben ik bezig onze eerste MFT tafel te maken en zouden heel graag gebruik maken van één van jullie mallen. Hartelijk dank! Ik kan hem komen ophalen, uiteraard.
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Kan de persoon die de sjabloon maakt, aangeven wanneer de laatste sjablonen ontvangen kunnen worden?
Ik heb een paar maal een mail gestuurd, maar er wordt niet meer gereageerd, ondanks dat het sjabloon in januari 2020 is toegezegd.

Gr. Wim
 

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Ik gok dat ik achteraan in de rij aan sluit maar dat moet dan maar: is er nog een manier om aan een mal te komen? Ik ben van plan een nieuwe werkbank te gaan maken en zocht precies dit. Heb de kunststof mallen ook gevonden maar vind dat wat zonde van het geld voor iets wat je maar 1x gebruikt. Als ik er klaar mee ben wil ik 'm best weer doorgeven naar een andere liefhebber.
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Ik gok dat ik achteraan in de rij aan sluit maar dat moet dan maar: is er nog een manier om aan een mal te komen? Ik ben van plan een nieuwe werkbank te gaan maken en zocht precies dit. Heb de kunststof mallen ook gevonden maar vind dat wat zonde van het geld voor iets wat je maar 1x gebruikt. Als ik er klaar mee ben wil ik 'm best weer doorgeven naar een andere liefhebber.

Ik hoop dat je een reactie krijgt, maar waarschijnlijk niet. Ik heb al diverse malen geprobeerd met de makers en anderen in contact te komen over de mallen, maar er komt geen reactie meer sinds begin dit jaar.
Waarom is onbekend.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik hoop dat je een reactie krijgt, maar waarschijnlijk niet. Ik heb al diverse malen geprobeerd met de makers en anderen in contact te komen over de mallen, maar er komt geen reactie meer sinds begin dit jaar.
Waarom is onbekend.
Ik volg dit onderwerp ook al een tijd en koop tegen de tijd dat ik mijn werkbank ga aanpassen of een mal of ga met liniaal en meetkunde aan de gang:)
 

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Ik hoop dat je een reactie krijgt, maar waarschijnlijk niet. Ik heb al diverse malen geprobeerd met de makers en anderen in contact te komen over de mallen, maar er komt geen reactie meer sinds begin dit jaar.
Waarom is onbekend.

Oke. Tja zo gaat dat als je de portemonnee niet wil trekken he, dan heb je ook geen garanties. Gelukkig zijn er ook nog redelijk betaalbare alternatieven in dat geval, dus linksom of rechtsom heb ik straks wel een blad met gaatjes gok ik ;)
 

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Filmpje hoe je een MFT top kunt maken zonder mal:

Die had ik al eens gezien. Op zich een aardige methode denk ik, tot het moment waarop hij zijn gaten begint uit te boren met alleen z'n boormachine. Je gaat mij niet vertellen dat je op die manier echt accurate gaten krijgt. Maar goed, groot gedeelte van deze method is op zich bruikbaar (en niet wezenlijk anders dan een duur(der)betaalde jig).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.