Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Momenteel zijn er 12 mallen beschikbaar. Het zal een aantal weken duren voor er weer wat materiaal beschikbaar is om er meer te maken.
Onderling contact opnemen om een gebruikte mal over te nemen is dus van harte aan te raden.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik vraag mij even af hoe jullie dat doen dat frezen met een 20mm freesje. Al mijn freesje zien er namelijk zoals op de foto uit, met aan de onderkant niet helemaal doorlopend, Daardoor kan je er niet echt mee boren. Hoe lossen jullie dit op om dit gaten patroon te maken? gebruiken jullie een ander freesje hiervoor?
b124b31eac88b3d5037f68b4bd14784a.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik gebruik een festool spiraal frees. Maar je kunt de gaten ook voor boren met een vlinder boor van 16mm.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
En anders heb je bij ecotools ook frezen met ondersnijder. Heb alleen geen idee hoe goed deze frezen 'boren'
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je moet het gefreesde materiaal kunnen afvoeren. Een spiraal frees kan dat. Door eerst een gat te boren los je dat probleem ook op.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
De Festool spiraal frees 20mm is geloof ik niet van hardmetaal maar gewoon van hss. Heeft iemand weleens een beslagboor voorde freesmachine hiervoor gebruikt?
Ben vooral benieuwd hoe de onderkant van het geboorde gat er uit komt te zien met de verschillende manieren en dat niet het MDF heel erg uitbreekt aan de onderkant.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb een aantal jaren gelden een Paulk-style werkbank gemaakt en toen de gaten met de 20 mm beslagboor van Festool geboord )met een OF1010). Dat was in berken multiplex en uitbraak aan de achterkant was niet te vermijden. Ik heb recenter een verrijdbare tafel gemaakt met een 19 mm MFT top waarbij ik de Parfitt-set van UJK heb gebruikt voor het boren van het gatenpatroon (met een 'gewone' boormachine). Dat ging prima, met strakke resultaten (bij MDF is dat sowieso het geval).
Conclusie: MDF breekt niet snel uit, multiplex wel.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
De eerste 12 mallen zijn ingepakt en staan klaar voor verzending. De PB's zijn de deur uit.
Heel fijn om te lezen dat sommige mensen een klein extraatje willen overmaken. Zoals gezegd hoef ik er niets aan te verdienen, maar een vrijwillige bijdrage is natuurlijk altijd welkom :)

Ik hoop dat de mallen goed bevallen (ha!) en zal dmv jullie feedback proberen de volgende serie - indien nodig - nog beter maken.
 

FonSmkb

Actieve deelnemer
22 dec 2018
28
0
Zuid-Limburg
Vandaag zijn mallen verstuurd naar:

- DannyL
- DitchDeurne
- tdw83
- Danny1984
- TUNE4IT
- blazoen
- Beickybeer
- Hirumili

Heb je je pakketje over 2-3 dagen nog niet ontvangen, neem dat even contact met me op. Dan bekijk ik via de tracking code wat er fout is gegaan.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Kopierring 30 mm van m'n makita bovenfrees is besteld, de cmt groeffrees met center tip (speciaal om ook te kunnen "boren") is besteld, ik wacht in spanning de mal af :eek: m'n werkbank projectje ga ik een topic voor aanmaken.... Alvast dikke merci voor dit initiatief! Je bent die 5 euro extra nu al waard haha :p

Groetjes,

Christophe

PS: ik heb al een volgende bestemming voor de mal, als iedereen de mal kan doorgeven dan wordt ie sowieso goed gebruikt! :cool:
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
ohja, vergeten te vragen, waar halen jullie je benchdogs? Er zijn zoveel verschillende aanbieders, 247wood, gereedschappro, baptist, ... ? Het gaat me niet speciaal om de prijs, maar van sommige merken zijn er meer accesoires of mogelijkheden (opspanklemmen, cookies, cam clamps, ...) beschikbaar...
 

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
mocht je beginnen met een nieuwe serie, dan houdt ik me ook aanbevolen! mooi initiatief!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ohja, vergeten te vragen, waar halen jullie je benchdogs? Er zijn zoveel verschillende aanbieders, 247wood, gereedschappro, baptist, ... ? Het gaat me niet speciaal om de prijs, maar van sommige merken zijn er meer accesoires of mogelijkheden (opspanklemmen, cookies, cam clamps, ...) beschikbaar...

Het is verschillend waar je naar opzoek bent. Zou zeker een keer bij Gereedschappro binnen lopen die hebben een aardig assortiment er in nu.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb ze van Veritas (dat is een merk). Die worden verkocht bij zowel Baptist als Gereedschap Pro. Andere benchsdogs zijn vaak net een fractie smaller en dat kan nadelig uitpakken, als je je gatenpatroon zelf gaat maken met de mal.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb de mal binnen hoor. Heb er helaas nog niet veel tijd voor om alles goed te bekijken en of mijn kopieer ring er mooi in past. Maar op het eerste zicht lijkt het allemaal zeer precies te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.